display result search
منو
تفسیر سوره ی حجرات، جلسه یازدهم

تفسیر سوره ی حجرات، جلسه یازدهم

  • 1 تعداد قطعات
  • 26 دقیقه مدت قطعه
  • 149 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "تفسیر سوره ی حجرات"، جلسه یازدهم، سال 1399

در مقابل خبری که نبی اکرم از جانب خدای متعال آوردند، یک فاسقی در این امت است که خبری را می آورد. او می خواهد سوار بر خبر حضرت بشود و امت با خبر او زندگی کنند. این فاسق دنبال ایجاد تفرق در امت است و دنبال این که مردم را جلو پیامبر بیاندازد و امت بخواهند که نبی اکرم دنبال سر آنها حرکت کند. خبرها متفاوت اند، بعضی خبرها آنقدر بزرگ اند که ذیلش یک امت تاریخی درست می شود، مثل جمله حضرت که فرمودند: «قُولُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تُفْلِحُوا». این خبر تبدیل به یک شجره طیبه تاریخی و یک درخت پر بار می شود و شاخ و برگ می دهد. بعد هم ذیل او یک نظام تمدنی شکل می گیرد، کما این که خبر فاسقی هم که در مقابل حضرت درست شده و خبر ایشان و عالم غیب را نفی می کند، یک خبر تاریخی است که ذیلش جریان کفر شکل گرفته است. مثل خبر پرچمداران رنسانس.

در هر خبری دعوت به پرستش است. لذا فرمودند: «مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَه‏» اگر کسی متمایل بشود و با جان ودل گوش بدهد، عبادت واقع می شود. پس در هر سخنی دعوت به پرستش هست و اگر گوش بدهید پرستیدید. اگر سخنگوی خداست، پس شنیدن خبر او، پرستش خداست. اگر هم سخنگوی شیطان است، پس گوش دادن کلام او پرستش شیطان است. بنابراین در هر خبری یک آهنگ پرستش و دعوت به بندگی است. سیاست تنظیم خبر یعنی خبرها را یک جوری تنظیم کنی که بیم و امید آدم ها شکل بگیرد. خیلی وقتها هم خبر از یک خبر ایدئولوژیک شروع می شود.

خبر می خواهد ما را دعوت به پرستش کند و ما باید حواسمان جمع باشد گرفتار آن پرستش نشویم. این خبر گاهی صبغه هنری پیدا می کند و زبانش می شود هنر، گاهی هم زبانش می شود علم، پس اینطور نیست که ادبیات علمی در آن نفوذ نداشته باشد. ما که می گوییم علم جهت دار است مقصودمان همین است. یعنی حتی در خبر علمی هم آهنگ پرستش هست و ما را یا به خدا پرستی دعوت می کند یا دنیا پرستی.

نکته دیگری که در باب خبر باید گفت این است که ما یک خبر نبی داریم که از طرف خدا آمده و یکی هم خبر فاسق، خبر حضرت راست است و خبر فاسق دروغ. خدای متعال در قرآن می فرماید: «با صادقین راه بروید و هم سفر آنها بشوید.» حضرت در ذیل این آیه فرمود: «صادقین یعنی نبی اکرم و اهل بیت.» پس آنها که مقابل حضرت خبر می آورند صادق نیستند.

البته این صدق خبری یک بحث پیچیده ای است، یعنی فقط صدق در خبر این نیست که خبر مطابق با واقع هست یا نه. در خبر نوعی دعوت نهفته است، پس آیا این دعوتی که دارد می کند صادقانه است یا نه؟ گاهی دعوت به پرستش خودش می کند و می گوید شما آزاد باشید اما دروغ می گوید، چون در کنه خبرش دعوت به بردگی است. اما در خبر نبی اکرم دعوت به پرستش خدا و دعوت به آزادی از همه قیود است. هیچ پیامبری دعوت به بردگی خودش نمی کند، پس صادق است. خبر نبی اکرم صادق است و خبر فاسق کاذب. این حرف هم به معنای این است که حضرت به دنبال دستگیری از بندگان خدا و فداکاری اند اما آنها دنبال خیانت و استکبارند و می خواهند مردم را بدوشند، هم به معنای این است که واقعه را به گونه ای که هست برای مردم نمی گویند، بلکه یک جوری تنظیم می کنند که مقاصد شیطانی خودشان جلو می رود. پس این هم یک ضلع در باب خبر فاسق است.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 26:01

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    استاد بسیار خوب و دقیق اشاره فرمودند. بیشتر مردم می‌گویند حرف راست را بشنو حتی اگر از دشمن بود. ولی قرآن می‌گوید به گوینده خبر توجه کنید. چطور مردم گوش و دلشون رو به خبرگزاری های ماهواره ای می‌دهند و خودشون رو با کفار همراه می‌کنند؟!

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی