display result search
منو
تفسیر سوره ی حجرات، جلسه ششم

تفسیر سوره ی حجرات، جلسه ششم

  • 1 تعداد قطعات
  • 27 دقیقه مدت قطعه
  • 145 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "تفسیر سوره ی حجرات"، جلسه ششم، سال 1399

خدای متعال در آیات اول تا سوم سوره مبارکه حجرات هشدار می دهد که این رسول الهی با یک خبر و برنامه و رسالتی آمده و یک جریانی در مقابل حضرت است که در درون خود امت حضرت می خواهد مقدم بر ایشان شود و صدای خودش را روی صدای حضرت قرار داده و رفعت صوت داشته باشد. یک جریانی است که دنبال جهر بالقول با حضرت است و می خواهد با ایشان وارد بحث و بگو و مگو و کشمکش بشود، اما شما مومنین مواظب باشید که مبتلا به این تقدم و رفعت صوت و جهر بالقول نشوید که اگر اینطوری شد، بدون این که متوجه باشید ناخوداگاه اعمال خودتان را بدون این که درک بکنید حبط و نابود می کنید.

بعد به دو گروه اشاره می کند، یکی کسانی هستند که در مقابل صدای رسول خدا و این صوتی که حضرت دارند و این خبری که می خواهند آن را در عالم به گوش همه برسانند، غض صوت دارند، صداهایشان را فرو خوابانده اند و همه وجودشان گوش است. اینها صاحبان تقوای قلب اند و اینها هستند که به اجر عظیم الهی می رسند. تقوای قلب این است که قلب سلیم باشد، یعنی نسبت به خدای متعال و رسول خدا تبری داشته باشد و غیر آنها را راه ندهد، همچنین نسبت به حضرت حق تسلیم محض باشد. در سوره مبارکه قاف وقتی خداوند عذاب بعضی از اقوام گذشته را ذکر می کند، می فرماید: «در آیات قرآن برای کسی که صاحب قلب باشد، تذکر هست.» پس پیداست قلب عادی نیست، بلکه یک قلبی می خواهد که ظرف این تذکرات الهی باشد و القاء سمع کرده و با تمام وجود گوش بدهد. حضرت فرمودند: «آن کسی که قرآن درباره او فرموده صاحب قلبی است که تذکرات قرآن را در بر می گیرد، من هستم.»

این وجود مقدس وجودی است که با همه مقاماتی که دارد و با همه موقعیت هایی که در روایات توضیح داده شده، خاصف النعل نبی اکرم اند. ایشان شخصیتی است که اذن واعیه است، یعنی گوشی است که ظرف شنیدن کلام وحی است. حضرت فرمود: «ما بودیم که می شنیدیم نبی اکرم دعا کردند که این گوش، گوش من باشد.»

نبی اکرم شاهد آن غیب هستند اما آنچه در جان حضرت نشسته در لسان امیرالمومنین آشکار می شود، چون ایشان صاحب قلب سلیم هستند. چون ایشان اذن واعیه هستند و القاء سمع می کنند و صاحب قلبی است که همه تذکرات قرآن در این قلب ظاهر شده است. لذاست که امیرالمومنین وسیله نبی اکرم برای هدایت امت اند.

پس این شخصیت هست که حقایق وحی را تلقی و دریافت می کند و ایشان واسطه بین نبی اکرم و امت می شوند و وسیله می شوند که امت با آن هدایت می شود. این جریان اعرابی گری هم که سر و صدا بلند می کند و می خواهد مردم را منصرف کند و به ناحیه دیگری ببرد، در واقع می خواهد امت را از این سرچشمه منصرف کند.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 27:04

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی