- 882
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر سوره انبیاء، جلسه بیست و یکم
سخنرانی حجت الاسلام دکترناصر رفیعی با موضوع "تفسیر سوره انبیاء"، "وجه اشتراک پیامبران"، سال 1398
تا به حال در مورد توحید، قیامت و معاد صحبت کردیم و اکنون وارد بحث انبیاء می شویم که در ادامه سوره انبیاء داستان زندگی شانزده پیغمبر آمده است و وجه تسمیه این سوره به انبیاء هم به همین دلیل است و با زندگی حضرت موسی آغاز می شود. خداوند چهارده هزار پیامبر برای ما فرستاده است و ما خیلی ازلاعاتی در مورد همه انبیاء نداریم ولی این را می دانیم که هر امتی پیامبری داشته است و همه انبیاء هدف مشترکی داشتند و آن هدف مشترک دعوت به توحید و یگانگی خدای متعال بوده است.
دعوت به توحید و یکتا پرستی هدف مشترک همه انبیاء الهی بوده است. تمام انبیاء الهی اصل معاد را مطرح کرده اند و همه انبیاء برای عدالت در جوامع تلاش کرده اند. هدف مشترک دیگری که همه پیامبران دنبال کرده اند تعلیم و تربیت و اخلاق است. وجه مشترک دیگر بین انبیاء تشکیل حکومت است و مبارزه با ظلم و طاغوت هم هدف مشترک همه انبیاء بوده است. شاکله تمام ادیان الهی همین پرورش عقل است و تمام انبیاء می گفتند عقل و انبیا دو حجت باطنی و ظاهری برای انسان هستند.
تا به حال در مورد توحید، قیامت و معاد صحبت کردیم و اکنون وارد بحث انبیاء می شویم که در ادامه سوره انبیاء داستان زندگی شانزده پیغمبر آمده است و وجه تسمیه این سوره به انبیاء هم به همین دلیل است و با زندگی حضرت موسی آغاز می شود. خداوند چهارده هزار پیامبر برای ما فرستاده است و ما خیلی ازلاعاتی در مورد همه انبیاء نداریم ولی این را می دانیم که هر امتی پیامبری داشته است و همه انبیاء هدف مشترکی داشتند و آن هدف مشترک دعوت به توحید و یگانگی خدای متعال بوده است.
دعوت به توحید و یکتا پرستی هدف مشترک همه انبیاء الهی بوده است. تمام انبیاء الهی اصل معاد را مطرح کرده اند و همه انبیاء برای عدالت در جوامع تلاش کرده اند. هدف مشترک دیگری که همه پیامبران دنبال کرده اند تعلیم و تربیت و اخلاق است. وجه مشترک دیگر بین انبیاء تشکیل حکومت است و مبارزه با ظلم و طاغوت هم هدف مشترک همه انبیاء بوده است. شاکله تمام ادیان الهی همین پرورش عقل است و تمام انبیاء می گفتند عقل و انبیا دو حجت باطنی و ظاهری برای انسان هستند.
تاکنون نظری ثبت نشده است