display result search
منو
تفسیر سوره ی عنکبوت، جلسه سوم

تفسیر سوره ی عنکبوت، جلسه سوم

  • 1 تعداد قطعات
  • 35 دقیقه مدت قطعه
  • 421 دریافت شده
سخنرانی از حجت الاسلام دکترناصر رفیعی با موضوع «تفسیر سوره ی عنکبوت»، جلسه سوم، سال 1400

چون کلمه بیت عنکبوت در سوره عنکبوت آمده، این سوره به نام عنکبوت نام گذاری شده است. خدای متعال در بخشی از این سوره می فرماید: خانه های مشرکین، بنای مشرکین و شرک و باورها و اعتقادات آنها مثل خانه عنکبوت است. همانگونه که خانه عنکبوت سست است و به راحتی خراب می شود، اعتقادات مشرکین نیز همینگونه است و به راحتی تخریب می شود.

نامگذاری سوره ها در زمان رسول گرامی خدا صلی الله علیه و آله و سلم صورت گرفته است که بر اساس یک جریان و داستان و موضوعی که در آن سوره مطرح بوده نامگذاری شده است. دلیل اینکه در این نامگذاری در زمان پیامبر بوده، روایاتی است از خود رسول خدا یا ائمه اطهار علیهم السلام که فرموده اند: اگر کسی سوره عنکبوت بخواند یا کسی اگر سوره آل عمران بخواند.

سوره عنکبوت با عبارت «الم» شروع می شود. «الم» در پنج شش سوره قرآن آمده است. بیست و نه سوره قرآن دارای این حروف مقطعه است. حروف مقطعه گاهی یک حرف است و گاهی تعداد بیشتر. کتاب های متعددی در تفسیر و توضیح این حروف مقطعه نوشته شده است. علامه طباطبایی می فرماید رمزی است بین خدا و پیامبر. برخی معتقدند این نشان از شکل گیری قرآن است یعنی این قرآن با همین حروف شکل گرفته است. خدا معجزه ای آفریده از نوع حرف های بشر. برخی گفته اند حروف مقطعه تنبیه است. غالبا سوره های مکی دارای این حروف مقطعه هست و جهت آگاهی و توجه دادن بوده است. برخی گفته اند اینها اسم اعظم الهی است. برخی سوگند دانسته اند. در پاره ای از روایات به عنوان مخفف بعضی از اسامی الهی دانسته شده است.

«أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ» آیا مردم چنین پنداشتند که به صرف اینکه گفتند ما ایمان (به خدا) آورده‌ایم رهاشان کنند و هیچ امتحانشان نکنند؟

ادعا با عمل باید یکی باشد. خیلی از ما می گوییم ای کاش در روز عاشورا بودیم، آیا واقعا اینگونه است؟ مرز ادعا و واقعیت خیلی فاصله است. هدف امتحان این است که آنچه در ادعا گفته می شود در عمل نشان داده شود.
خدا می فرماید: کسانی که ادعا می کنند ایمان آوردیم، این به تنهایی کافی نیست. ما شما را امتحان می کنیم تا خالص از ناخالص مشخص شود.


امام صادق فرمودند سه چیز در سه چیز شناخته می شود:

آدم بردبار در عصبانیت شناخته می شود. شجاع در میدان جنگ شناخته می شود. برادر و برادری در نیاز شناخته می شود.

در امتحان کل صحنه عالم صحنه آزمون است. قرآن می فرماید: آزمون هم به شر است، هم به خیر است، هم به حسنات است و هم به سیئات.

امیرمومنان علیه السلام فرمود آزمون الهی چهار گونه است:

بلا برای ظالم ادب، برای مومن امتحان، برای انبیا درجه و برای اولیای الهی ترفیع و رشد و کرامت است.

اهداف آزمون الهی:

خوب از بد مشخص شود، درون ها آشکار شود، عمل احسن معلوم شود.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 35:02

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی