display result search
منو
تفسیر آیه 62 سوره  بقره

تفسیر آیه 62 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 3 دقیقه مدت قطعه
  • 15 دریافت شده
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره - آیه‌ی 62

در تفسیر نمونه از جامع البیان، نقل شده است: سلمان فارسی به رحضرت رسول (ص) گفت: دوستان من که اهل ایمان و نماز بودند، ولی شما را ندیدند تا به شما ایمان بیاورند، وضع آنها در قیامت چگونه است؟ یکی از حاضرین جواب داد: اهل دوزخند. ولی این آیه نازل شد که هر کدام از پیروان ادیان که در عصر خود بر طبق وظایف و فرمان الهی عمل کرده‌‏اند مأجورند. البتّه این آیه نمی‌‏تواند بهانه و دستاویزی برای ماندن در یهودیّت و مسیحیّت باشد. زیرا اوّلاً: قرآن، اهل کتاب را به اسلام دعوت نموده است و ثانیاً: تهدید کرده که اگر آگاهانه به سراغ دینی غیر از اسلام بروند، مورد قبول نیست.
مراد از «اَلَّذین هادوا» یهودیان هستند. این نامگذاری یا به سبب اظهار توبه‏‌ی آنان است که با تعبیر «انّا هُدنا الیک» آمده است و یا به جهت آنکه این قوم به یکی از فرزندان حضرت یعقوب که یهود نام داشت، منسوب بودند.
مراد از «نصاری»، مسیحیان هستند که در جواب حضرت عیسی که فرمود: «مَن أنصاری» گفتند: «نحن انصار اللّه» . شاید هم این نامگذاری به جهت سکونت آنان در منطقه ناصریّه، زادگاه حضرت عیسی (ع) باشد.
«صابئین» به کسانی گفته می‏‌شود که خود را پیروان حضرت یحیی می‏‌دانند و برای ستارگان، قدرت تدبیر قائلند. نام این گروه در سوره‏‌های بقره، مائده و حج، در کنار یهود، نصاری، مجوس و مشرکین آمده است و از اینجا معلوم می‏شود که صابئین غیر از چهار دسته‏‌ی مذکورند. پیروان این آئین نیز همانند سایر اهل‏ کتاب، به اسلام دعوت شده‌‏اند. اینها با توجّه به اعتقادات خاصّ خود، پیروان اندکی دارند و اهل تبلیغ از دین خودشان نیستند. آنها بیشتر در کنار رودخانه‏‌ها و دریاها زندگی می‏‌کنند و گوشه‏‌گیر و منزوی هستند. این افراد، غسل‏‌های متعدّدی دارند که در تابستان و زمستان باید در رودخانه و آب جاری انجام دهند. هم اکنون تعداد نزدیک به پنج هزار نفر از آنان در خوزستان در کنار رود کارون و شهرهای دیگر آن استان زندگی می‌‏کنند و قریب به هشت هزار نفر نیز در عراق در کنار دجله و شهرهای دیگر عراق سکونت دارند.


پیام ها
1- تمام ادیان آسمانی، اصول مشترک دارند؛ توحید، معاد و انجام اعمال صالح. «آمَن باللَّه و الیوم الاخر و عمل صالحاً»
2- مهم‏ترین اصل اعتقادی بعد از توحید، معاد است. «ءامن باللَّه و الیوم الاخر»
3- صاحبان ادیان دیگر در صورت بی‏ اطلاعی از اسلام، چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، اگر به دین آسمانی خود ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند ودر بی‏ اطلاعی خود مقصّر نباشند، اهل نجات هستند. «مَن آمَنَ باللّه... لاخوف عَلَیهِم...»
4- انسان، تنها در سایه‏ ی ایمان به خداوند و امید به معاد و انجام عمل صالح، آرامش می‏‌یابد. «لا خَوفَ عَلَیهِم»
5 - سعادت و کرامت، مربوط به ایمان و عمل صالح است، نه عنوانِ مسلم، یهودی، مسیحی، صابئی. «مَن آمَنَ باللّه... لاخوف عَلیهِِم...»

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 3:32

مشخصات

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی