display result search
منو
تفسیر آیه 62 سوره  بقره

تفسیر آیه 62 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 3 دقیقه مدت قطعه
  • 414 دریافت شده
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره - آیه‌ی 62

در تفسیر نمونه از جامع البیان، نقل شده است: سلمان فارسی به رحضرت رسول (ص) گفت: دوستان من که اهل ایمان و نماز بودند، ولی شما را ندیدند تا به شما ایمان بیاورند، وضع آنها در قیامت چگونه است؟ یکی از حاضرین جواب داد: اهل دوزخند. ولی این آیه نازل شد که هر کدام از پیروان ادیان که در عصر خود بر طبق وظایف و فرمان الهی عمل کرده‌‏اند مأجورند. البتّه این آیه نمی‌‏تواند بهانه و دستاویزی برای ماندن در یهودیّت و مسیحیّت باشد. زیرا اوّلاً: قرآن، اهل کتاب را به اسلام دعوت نموده است و ثانیاً: تهدید کرده که اگر آگاهانه به سراغ دینی غیر از اسلام بروند، مورد قبول نیست.
مراد از «اَلَّذین هادوا» یهودیان هستند. این نامگذاری یا به سبب اظهار توبه‏‌ی آنان است که با تعبیر «انّا هُدنا الیک» آمده است و یا به جهت آنکه این قوم به یکی از فرزندان حضرت یعقوب که یهود نام داشت، منسوب بودند.
مراد از «نصاری»، مسیحیان هستند که در جواب حضرت عیسی که فرمود: «مَن أنصاری» گفتند: «نحن انصار اللّه» . شاید هم این نامگذاری به جهت سکونت آنان در منطقه ناصریّه، زادگاه حضرت عیسی (ع) باشد.
«صابئین» به کسانی گفته می‏‌شود که خود را پیروان حضرت یحیی می‏‌دانند و برای ستارگان، قدرت تدبیر قائلند. نام این گروه در سوره‏‌های بقره، مائده و حج، در کنار یهود، نصاری، مجوس و مشرکین آمده است و از اینجا معلوم می‏شود که صابئین غیر از چهار دسته‏‌ی مذکورند. پیروان این آئین نیز همانند سایر اهل‏ کتاب، به اسلام دعوت شده‌‏اند. اینها با توجّه به اعتقادات خاصّ خود، پیروان اندکی دارند و اهل تبلیغ از دین خودشان نیستند. آنها بیشتر در کنار رودخانه‏‌ها و دریاها زندگی می‏‌کنند و گوشه‏‌گیر و منزوی هستند. این افراد، غسل‏‌های متعدّدی دارند که در تابستان و زمستان باید در رودخانه و آب جاری انجام دهند. هم اکنون تعداد نزدیک به پنج هزار نفر از آنان در خوزستان در کنار رود کارون و شهرهای دیگر آن استان زندگی می‌‏کنند و قریب به هشت هزار نفر نیز در عراق در کنار دجله و شهرهای دیگر عراق سکونت دارند.


پیام ها
1- تمام ادیان آسمانی، اصول مشترک دارند؛ توحید، معاد و انجام اعمال صالح. «آمَن باللَّه و الیوم الاخر و عمل صالحاً»
2- مهم‏ترین اصل اعتقادی بعد از توحید، معاد است. «ءامن باللَّه و الیوم الاخر»
3- صاحبان ادیان دیگر در صورت بی‏ اطلاعی از اسلام، چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، اگر به دین آسمانی خود ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند ودر بی‏ اطلاعی خود مقصّر نباشند، اهل نجات هستند. «مَن آمَنَ باللّه... لاخوف عَلَیهِم...»
4- انسان، تنها در سایه‏ ی ایمان به خداوند و امید به معاد و انجام عمل صالح، آرامش می‏‌یابد. «لا خَوفَ عَلَیهِم»
5 - سعادت و کرامت، مربوط به ایمان و عمل صالح است، نه عنوانِ مسلم، یهودی، مسیحی، صابئی. «مَن آمَنَ باللّه... لاخوف عَلیهِِم...»

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 3:32

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • سلام باتشکر ازطراحان سایت وحضرت آیت الله قرائتی کاش این تفسیررو ۵سال پیش خونده بودم. یه بنده خدایی همین آیه قران رو سند کرده بود برای دلیل بی نمازیش، که خدا تو این آیه نگفته نماز بخون، گفته فقط ایمان وعمل صالح،اوجب واجباته نه نماز که آخوندا میگن.من فقط در جوابش گفتم شما برا بی نمازیت مگه قرآن رو سند ومدرک قرار ندادی،گفت آره،گفتم خب صدجای قرآن هم خدا گفته ای کسانی که ایمان آوردید اقم الصلاه واتـوالزکوه.نماز بپای دارید وزکات بدید.جالبه میگفت تو داری مغلطه میکنی

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی