سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع "اهمیت تعظیم شعائر اسلامی در مذهب و مکتب"
در آیه 158 سوره بقره آمده است که "إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِما وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللّهَ شاکِرٌ عَلیمٌ". این آیه در مورد صفا و مروه است.
اسلام وقتی ظهور کرد، قبل از اسلام آداب و سنتها و اعمالی بین اعراب بود. بعضی از این رسوم و اعمال کاملاً غلط بود و بعضی کاملاً درست بودند و بعضی باید اصلاح میشدند. به عبارت دیگر پیغمبر خدا (ص) وقتی مبعوث شد نسبت به اعمال گذشته سه موضعگیری داشت؛ انکاری،تأییدی و اصلاحی. به عنوان مثال بتپرستی مورد انکار واقع شد، "و اجتنبوا الطاغوت" و "لایعبدون الا الله" . موضعگیری اثباتی و تأییدی مثل ماههای حرام بود که بعد از اسلام هم حرام ماندند. اصلاحی مثل عده زن متوفی که قبل از اسلام یکسال بود که بعد از اسلام به چهار ماه و ده روز تقلیل یافت.
یکی از کارهای اصلاحی حج بود. حج از زمان حضرت ابراهیم (ع) به عنوان سنت و رسم دینی باقی مانده بود. قبل از اسلام هم حج به جا میآورند، قربانی میکردند، در منا جمع میشدند. اسلام بعضی اشکالات را درست کرد مثلاً عریان حج کردن را منع کرد؛ یا اینکه قربانی کردن در جلوی بتها منع شد. آن ها در منا به ذکر مناقب خانوادگی و افتخارات خود میپرداختند که آیه نازل شد در منا به ذکر خدا مشغول باشید. در ادامه جریان حج پیامبر اکرم (ص) و صلح حدیبیه تبیین میشود.
در آیه 158 سوره بقره آمده است که "إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِما وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللّهَ شاکِرٌ عَلیمٌ". این آیه در مورد صفا و مروه است.
اسلام وقتی ظهور کرد، قبل از اسلام آداب و سنتها و اعمالی بین اعراب بود. بعضی از این رسوم و اعمال کاملاً غلط بود و بعضی کاملاً درست بودند و بعضی باید اصلاح میشدند. به عبارت دیگر پیغمبر خدا (ص) وقتی مبعوث شد نسبت به اعمال گذشته سه موضعگیری داشت؛ انکاری،تأییدی و اصلاحی. به عنوان مثال بتپرستی مورد انکار واقع شد، "و اجتنبوا الطاغوت" و "لایعبدون الا الله" . موضعگیری اثباتی و تأییدی مثل ماههای حرام بود که بعد از اسلام هم حرام ماندند. اصلاحی مثل عده زن متوفی که قبل از اسلام یکسال بود که بعد از اسلام به چهار ماه و ده روز تقلیل یافت.
یکی از کارهای اصلاحی حج بود. حج از زمان حضرت ابراهیم (ع) به عنوان سنت و رسم دینی باقی مانده بود. قبل از اسلام هم حج به جا میآورند، قربانی میکردند، در منا جمع میشدند. اسلام بعضی اشکالات را درست کرد مثلاً عریان حج کردن را منع کرد؛ یا اینکه قربانی کردن در جلوی بتها منع شد. آن ها در منا به ذکر مناقب خانوادگی و افتخارات خود میپرداختند که آیه نازل شد در منا به ذکر خدا مشغول باشید. در ادامه جریان حج پیامبر اکرم (ص) و صلح حدیبیه تبیین میشود.
قطعات
-
عنوانزمانتعداد پخش
-
-
تاکنون نظری ثبت نشده است