display result search
منو
تفسیر آیه 34 سوره بقره

تفسیر آیه 34 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 3 دقیقه مدت قطعه
  • 899 دریافت شده
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ 34

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئِکَةِ اسْجُدُواْ لاَِدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَى‏ وَ اسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَفِرینَ‏

ترجمه

و هنگامى که به فرشتگان گفتیم براى آدم سجده کنید، همگى سجده کردند جز ابلیس که سر باز زد و تکبّر کرد، و از کافران گردید.


به فرموده قرآن، ابلیس از نژاد جنّ بود که در جمع فرشتگان عبادت مى‏ کرد. «کان من الجنّ»
سجده بر آدم چون به فرمان خدا بود، در واقع بندگى و عبودیت خداست. زیرا عبادت واقعى، عملى است که خداوند بخواهد، نه آنکه طبق میل ما باشد. ابلیس حاضر بود قرن‏ها سجده کند، ولى به آدم سجده نکند.


ابلیس مرتکب دو انحراف و خلاف شد:
الف: خلاف عقیدتى؛ «أبى‏» که سبب فسق او شد.
ب: خلاف اخلاقى؛ «استکبر» که سبب دوزخى شدن او گردید.
سجده براى آدم نه تنها به خاطر شخص او، بلکه به خاطر نسل و اولاد او نیز بوده است. چنانکه در جاى دیگر مى‏ فرماید: «خلقناکم ثمّ صوّرناکم ثمّ ُقلنا لَلملائکة اسجدوا لأدم» امام سجاد (ع) مى‏‌فرماید: رسول خدا (ص) فرمود: سجده بر آدم به خاطر ذرّیه و نسل او بود.
سجده فرشتگان موقّتى بود، امّا نزول آنها بر مؤمنان و استغفارشان براى آنان دائمى است. «الّذین قالوا ربّنا اللّه ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة»
سجده بر آدم نه به خاطر جسم او، بلکه به خاطر روح الهى اوست. «فاذا سوّیته و نفخت فیه من روحى َفقعوا لَه ساجدین»
بى انصافى است که تمام فرشتگان بر انسان سجده کنند، ولى انسان براى خدا سجده نکند.

پیام ها:
1- فرشتگان نیز مانند انسان، مورد خطاب و امر ونهى قرار دارند. «أسجدوا لادم»
2- لیاقت، از سابقه مهمتر است. فرشتگان قدیمى باید براى انسان تازه به دوران رسیده امّا لایق، سجده کنند. «أسجدوالادم»
3- خطرناک‏تر از نافرمانى در عمل، بى ‏اعتقادى به فرمان است.«ابى‏ و استکبر»
4- تکبّر و جسارت ابلیس، سرچشمه‏ ى بدبختى‏هاى او شد. «کان من الکافرین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 3:57

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    با سلام و عرض خسته نباشید یک سوال دارم ممنون میشم کمکم کنید، چرا در آیه ۳۴ سوره بقره خداوند به فرشتگان فرمان داد به " آدم" سجده کنید؟ چرا نفرمود به " آدم و حوا" سجده کنید؟ و اینکه نمیتوانیم بگوییم منظور از آدم در اینجا صرفا " انسان" بوده است زیرا در آیه بعدی خداوند فرموده آدم و جفت او . پس این آدم مقصود " حضرت آدم " است پس جایگاه " حضرت حوا" چه میشود؟ ممنون

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی