display result search
منو
تفسیر آیه 20 سوره  بقره

تفسیر آیه 20 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 3 دقیقه مدت قطعه
  • 13 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه 20

یَکَادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصَرَهُمْ کُلَّمَآ أَضَآءَ لَهُم مَّشَوْاْ فِیهِ وَإِذَآ أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قَامُواْ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَرِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى‏ کُلِّ شَى‏ءٍ قَدِیرٌ

ترجمه

نزدیک است که برق، نور چشمانشان را برباید. هرگاه که (برق آسمان در آن صحراى تاریک و بارانى) براى آنان بدرخشد، در آن حرکت کنند، ولى همین که تاریکى، ایشان را فرا گرفت بایستند. واگر خداوند بخواهد، شنوایى و بینایى آنان را (از بین) مى ‏برد، همانا خداوند بر هر چیزى تواناست.

منافقان، تاب و توان دیدن دلائل نورانى و فروغ آیات الهى را ندارند. همانند مسافر شبگرد در بیابان که در اثر برقِ آسمان، چشمانش خیره مى‏ شود و جز چند قدم بر نمى‏ دارد. منافقان در جامعه اسلامى هر چند گاهى چند قدمى پیش مى‏ روند، ولى در اثر حوادث یا اتّفاقاتى از حرکت باز مى‏ ایستند. آنان چراغ فطرت درونى خویش را خاموش کرده و منتظر رسیدن نورى از قدرت‏هاى بیرونى مانده‏ اند.
هرگاه گفته مى‏ شود خداوند بر هر کارى قادر است، مراد کارهاى ممکن است. مثلاً اگر گفتیم فلانى ریاضى‏ دان است، معنایش آن نیست که بتواند حاصل جمع 2+2 را 5 بیاورد. زیرا این امر محال است، نه آنکه آن شخص قادر بر جمع نمودن آن نباشد. کسانى از امام علیه السلام سؤال کردند: آیا خداوند مى‏ تواند کره‏ زمین را در تخم مرغى قرار دهد؟ امام ابتدا یک پاسخ اقناعى دادند که با یک عدسىِ چشم، آسمان بزرگ را مى‏ بینیم، سپس فرمودند: خداوند قادر است، امّا پیشنهاد شما محال است. درست مانند قدرت ریاضى‏ دان که مسئله‏ محال را حل نمى‏ کند.

سیماى منافق در قرآن
منافق در عقیده وعمل، برخورد و گفتگو، عکس ‏العمل‏ هایى را از خود نشان مى‏ دهد که در این سوره و سوره‏ هاى منافقون، احزاب، توبه، نساء و محمّد آمده است. آنچه در اینجا به مناسبت مى‏ توان گفت، این است که منافقین در باطن ایمان ندارند، ولى خود را مصلح و عاقل مى ‏پندارند. با همفکران خود خلوت مى‏ کنند، نمازشان با کسالت و انفاقشان با کراهت است. نسبت به مؤمنان عیب‏جو و نسبت به پیامبر موذى‏ اند. از جبهه فرارى و نسبت به خدا غافل‏ اند. افرادى یاوه ‏سرا، ریاکار، شایعه ساز و علاقمند به دوستى با کفارند. ملاک علاقه‏ شان کامیابى و ملاک غضبشان، محرومیّت است. نسبت به تعهّداتى که با خدا دارند بى‏ وفایند، نسبت به خیراتى که به مؤمنین مى‏ رسد نگران، ولى نسبت به مشکلاتى که براى مسلمین پیش مى‏ آید شادند. امر به منکر و نهى از معروف مى‏ کنند. قرآن در برابر این همه انحراف‏ هاى فکرى و عملى مى‏ فرماید: «انّ المنافقین فى الدّرک الاسفل من النار»

پیام ها
1- منافق در مسیر حرکت، متحیّر است. «أضاء... مشوا، أظلم... قاموا»
2- حرکت منافق، در پرتو نور دیگران است. «اضاء لهم»
3- منافق به سبب اعمالى که مرتکب مى‏شود، هر لحظه ممکن است گرفتار قهر خداوندى شود.«و لو شاء اللّه لذهب بسمعهم»
4- سنّت الهى، آزادى دادن به همه است و گرنه خداوند مى ‏توانست منافقان را کر و کور کند. «و لو شاء اللّه لذهب بسمعهم و ابصارهم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 3:26

مشخصات

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی