display result search
منو
آثار، برکات و ولایت امام زمان (عج)

آثار، برکات و ولایت امام زمان (عج)

  • 1 تعداد قطعات
  • 48 دقیقه مدت قطعه
  • 594 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با عنوان "آثار، برکات و ولایت امام زمان (عج)"، سال 1393

«مقدمه»

یکی از امتحانات سنگینی که در مسیر جامعه شیعه قرار گرفته است، امتحان غیبت امام است. آغاز امامت امام زمان (عج) همراهِ با غیبتشان است که دو دوران داشته است: یکی غیبت صغری و دیگری غیبت کبری. در دوران غیبت صغری که تقریبا هفتاد سال طول کشیده است چهار نفر به ترتیب نائب خاص بودند. معنای نائب خاص این است که شخص آنها به خصوص از طرف امام معین شده و واسطه بین جامعه مومنین و امام بودند. رویت و زیارت امام در عصر غیبت امر ممکنی است، ولی نیابت خاص به معنی این که کسی واسطه شود سوال های مردم را ببرد و جواب بیاورد، ما مامور هستیم که این ها را تکذیب کنیم؛ چرا که تا دوران ظهور حضرت این نوع ارتباط قطع شده است.


«معانی غیبت»

غیبت امام چند معنا دارد که یک معنای غیبت چیزی است که در دوره امام زمان اتفاق افتاده است. یک معنای دیگر غیبت این است که حقیقت ولایت امام در پرده غیبت و حجاب قرار بگیرد، همین طور که شب حجاب بر روی خورشید است و مانع مشاهده خورشید و ظهور نور خورشید است؛ برای ائمه (ع) غیبتی از این جنس پیش آمده است. امام خورشیدی است که در افق عالم طلوع کرده و همه عالم را روشن کرده است. همین طور که خورشید منظومه شمسی را روشن می کند و به آن حیات می دهد، امام هم روشنی بخش و حیات دهنده است.

«تعابیر و خصوصیات امام»

در بیان نورانی امام رضا علیه السلام آمده است که امام سرزمین گسترده و واسع است. اگر ما وارد وادی ولایت امام شویم، در واقع وارد سرزمین حاصل خیر می شویم، گویا بذر وجود ما را در یک سر زمین حاصل خیری قرار دادند.

یکی دیگر از خصوصیاتی که برای امام در قرآن ذکر شده است این است که امام سرچشمه طهارت است همین طوری که آب سرچشمه طهارت است.

یکی از خصوصیاتی که امام از نظر قرآن دارد این است که مبدا طهارت نفوس است. اگر ولایت امام به قلبی رسید، این قلب از گناه، غفلت، شرک و توجه به غیر خدای متعال مطهَّر می شود.

یکی از تعابیری که از ولایت امام شده است ماء طهور است. ماء طهور آبی است که پاک کننده است و انسان را پاک می کند.

«انتظار فرج و وظائف منتظرین»

وقتی امام ظهور می کنند عالم متحول می شود، موانع کنار می رود، آن کلمه غیبی الهی در عالم ظاهرمی شود و همه خیرات از نو روی زمین محقق می شود. لذا آثاری که برای دوران ظهور گفته شده است در واقع آثار خود امام است و چیزی در عرض امام نیست.
مهم ترین وظیفه ما در عصر غیبت انتظار است؛ انتظار خود امام - نه انتظار چیز دیگری. اگر کسی از ظهور رفاه و عدل بخواهد، او در انتظار امام نیست. امام خود کلمه عدل هستند. خود ولایت امام وادی ایمن است. سرزمین ولایت امام فصل بهار و فصل رویش نعمت های الهی و ظهور نعمت های الهی است، لذا انتظار ما انتظار خود امام است.

این انتظار چند حکم دارد. اول شناخت امام است. مورد دوم معرفت اهداف امام و آثار ولایت امام است. وظیفه سوم دلبستگی و دلدادگی به این اهداف و تحقق آثار امام است. مورد چهارم امیدوار بودن به این است که این آثار مثل عدل، حیات طیبه، نور، رفاه، امنیت، علم، کمالِ عقل و... در عالم محقق شود. وظیفه پنجم این است که انسان خود را وقف این اهداف کند. کسی که دلبسته به امام و اهداف امام است، امیدوار به تحقق آن اهداف است و آن اهداف را شناخته، به طور طبیعی خودش را وقف امام و ظهور او می کند و منتظر امام می شود. وظیفه ششم این است که منتظر باید اهل حلم و صبر باشد و علامت شناس باشد. او به دنبال دولت مستعجل نیست.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 48:00

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی