display result search
منو
تفسیر آیه 35 - 43 سوره حاقه

تفسیر آیه 35 - 43 سوره حاقه

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 233 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حاقه- آیه 35 - 43

فَلَیْسَ لَهُ الْیَوْمَ هَاهُنَا حَمِیمٌ

وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِینٍ

لَّا یَأْکُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ

فَلَا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ

وَمَا لَا تُبْصِرُونَ

إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ

وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِیلاً مَّا تُؤْمِنُونَ

وَلَا بِقَوْلِ کَاهِنٍ قَلِیلاً مَّا تَذَکَّرُونَ

تَنزِیلٌ مِّن رَّبِ‏ّ الْعَالَمِینَ‏

ترجمه
پس امروز در این جا دوستى صمیمى ندارد.
و نه غذایى جز خونابه.
که جز خطاکاران آن را نخورند.
پس سوگند به آنچه مى‏بینید.
و آنچه نمى‏بینید. همانا آن (قرآن) کلام رسول گرامى است.
و سخن یک شاعر نیست چه کم ایمان مى‏آورید.
و (همچنین) سخن کاهن و پیشگو نیست،
چه کم متذکّر مى‏شوید.
(همانا قرآن)فرستاده‏اى از جانب پروردگار جهانیان است.


«غِسلین» به معناى خونابه و چرکى است که از بدن دوزخیان خارج مى‏شود.
مراد از «رسول کریم» شخص پیامبر اسلام است، نه جبرئیل امین. زیرا در جملات بعد مى‏خوانیم که او شاعر و کاهن نیست و نسبت شاعر و کاهن را به پیامبر مى‏ دادند نه جبرئیل.
مشرکان، قرآن را کتاب شعر مى‏شمردند و پیامبر را شاعر مى‏خواندند، در حالى که از پیامبر حتى یک شعر نقل نشده است.
کیفر در قیامت با گناهان متناسب است. کسى که در دنیا براى مسکین سوز ندارد، در آخرت دوست دلسوزى ندارد. «فلیس له الیوم هاهنا حمیم» و کسى که در دنیا به کسى طعام نداد، در آن روز با طعام شکنجه مى‏شود.
بزرگ‏ترین سوگند در این سوره است. «فلا اقسم بما تبصرون و ما لا تبصرون» یعنى کل هستى، دیدنى‏ها و ندیدنى‏ها، که به مراتب بیش از دیدنى‏هاست، دنیاى غیب و فرشته و جن که دیدنى نیستند و اوج کهکشان‏ها و اعماق دریاها که به طور طبیعى دیده نمى‏شوند.
قرآن به تدریج نازل شده است، زیرا کلمه تنزیل براى نزول تدریجى است. البتّه تمام قرآن، شب قدر بر قلب پیامبر نازل شد و سپس به تدریج در طول 23 سال. مثل آنکه مبلغ زیادى را یکجا در بانک مى‏گذارند و سپس از طریق حواله یا چک به تدریج برمى‏دارند.
پیامبر داراى کرامت مطلق است. «رسول کریم» کرامت در برخورد با همسر، دشمن، دوست، همسایه، فقیر، در سختى‏ها و شادى‏ها.
در سوره غاشیه آیه ششم مى‏خوانیم که طعام دوزخیان چیزى جز ضریع نیست. «لیس لهم طعام الاّ من ضریع»
و در سوره دخان مى‏خوانیم: «انّ شجرة الزقّوم طعام الاثیم»
و در آیه 36 مى‏خوانیم: «و لا طعام الاّ من غسلین»
لذا یا «زقّوم» و «ضریع» یکى است و «غسلین» نوشابه آنهاست، یعنى یک نوع غذا دارند و یک نوع نوشابه.
و ممکن است هر دسته از دوزخیان یک نوع طعام داشته باشند، گروهى ضریع، گروهى زقّوم و گروهى غسلین.


پیام ها
1- دوزخیان، نه از نظر روحى در رفاه هستند «لیس له الیوم ههنا حمیم» و نه از نظر جسمى. «و لا طعام الاّ من غسلین»
2- ایمان نیاوردن به خداى بزرگ و بى تفاوتى نسبت به گرسنگان، خطایى نابخشودنى است. «لا یأکله الا الخاطئون»
3- در بینش الهى تمام هستى ارزش دارد، چون مورد سوگند خداوند قرار گرفته است. «فلا اقسم بما تبصرون و ما لا تبصرون»
4- در مادیات، محصور نشویم، نادیدنى‏ها بسیار است. «ما لا تبصرون»
5 - در مدیریّت از نیروهاى سالم خود، دفاع کنید و شبهات علیه آنان را برطرف سازید. «و ما هو بقول شاعر... و لا بقول کاهن»
6- خداوند اتمام حجّت مى‏کند. نزول وحى از سوى پروردگار جهانیان و واسطه وحى رسول کریم است. «لقول رسول کریم... تنزیل من ربّ العالمین»
7- مبلّغ، توقّع ایمان آوردن تمام یا اکثریّت مردم را نداشته باشد. «قلیلاً ما تؤمنون»
8 - ایمان به تنهایى کافى نیست، ذکر هم لازم است. ممکن است ایمان باشد ولى انسان غافل باشد. «قلیلاً ما تؤمنون... قلیلاً ما تذکّرون»
9- به خاطر عدم پذیرش اکثریّت، از گفتن سخن حق صرف نظر نکنید. «لقول رسول کریم... قلیلاً ما تؤمنون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:13

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی