display result search
منو
تفسیر آیه 83 - 87 سوره واقعه

تفسیر آیه 83 - 87 سوره واقعه

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 348 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره واقعه- آیه 83 - 87

فَلَوْلَا إذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ

وَأَنتُمْ حِینَئِذٍ تَنظُرُونَ‏

وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنکُمْ وَلَکِن لَّا تُبْصِرُونَ‏

فَلَوْلَا إِن کُنتُمْ غَیْرَ مَدِینِینَ

تَرْجِعُونَهَآ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ‏

ترجمه
پس چرا آنگاه که جان به گلوگاه رسد.
و شما در آن هنگام نظاره مى‏کنید.
و ما از شما به آن (محتضر) نزدیک‏تریم، ولى نمى‏بینید.
و ما از شما به آن (محتضر) نزدیک‏تریم، ولى نمى‏بینید.
پس اگر شما (در برابر اعمالتان) مجازات شدنى نیستید، چرا آن جان را (در حال احتضار به بدن خود) بر نمى‏گردانید اگر راست مى‏گویید؟


اگر منکران معاد در قدرت خداوند براى مبعوث کردن مردگان شک دارند، آیا قدرت او را در گرفتن جان انسان‏ها، انکار مى‏ کنند؟ صحنه جان دادن محتضر را مى‏ بینند که احدى هیچ کارى نمى‏تواند بکند، عجز خود و قدرت نمایى او را در حال احتضار دیده ‏اند، همان قدرت که مى‏تواند جان را بگیرد، مى‏ تواند جان را باز گرداند. اگر مرگ به اراده و تقدیر الهى نبود و اتّفاقى بود، چاره‏جویى و جلوگیرى از آن امکان داشت.
براى منکران باید استدلال آورد، چنانکه در آیات متعدّد این سوره خداوند بارها استدلال آورده است. «أفرأیتم ما تمنون»، «أفرأیتم ما تحرثون»، «أفرأیتم النار الّتى تورون»، البتّه گاهى هم باید با نشان دادن صحنه عجزشان آنان را تحقیر کرد، چنانکه در این آیات خداوند خطاب به آنان مى ‏فرماید: همه شما قدرت دور کردن مرگ و زنده نگه داشتن عزیزتان را در لحظه احتضار ندارید.
خداوند، به همه بندگان، خوب یا بد، نزدیک است. «نحن اقرب الیه» آنچه مهم و ارزشمند است این‏که ما با ایمان و عمل صالح به خدا نزدیک شویم.
«مَدین» از «دین» به معناى جزاست و لذا «یوم الدین» یکى از نام‏هاى قیامت است: «مالک یوم الدین»
نگاه، غیر از دیدن است، چه بسا انسان به چیزى نگاه مى‏کند، اما آن را نمى‏بیند و در فکر چیز دیگرى است. «تنظرون... لکن لا تبصرون»


پیام ها
1- لحظه‏ احتضار و مرگ، براى همه حتمى است. «اذا بلغت الحلقوم» (کلمه «اذا» در موارد حتمى الوقوع بکار مى‏رود)
2- خروج روح از بدن، از مجراى تنفسى و حلقوم است. «بلغت الحلقوم»
3- خداوند براى برطرف کردن تردید معاد، هم قدرت خود را در حیات مطرح مى‏ کند و هم در حال مرگ و به این طریق اتمام حجّت مى‏کند. «بلغت الحلقوم»
4- خداوند، از نزدیک‏ترین افراد به انسان، نزدیک‏تر است. نزدیکى دیگران جسمى است و نزدیکى او ناشى از احاطه کامل به مخلوق است. «نحن اقرب الیه منکم»
5 - معاد و کیفر و پاداش اخروى قطعى است. «ان کنتم غیر مدینین» (بکارگیرى فعل ماضى براى بیان آینده، نشانه حتمى و قطعى بودن آن است)



منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:50

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی