display result search
منو
تفسیر آیه 33 - 37 سوره نجم

تفسیر آیه 33 - 37 سوره نجم

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 209 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نجم- آیه 33 - 37

أَفَرَاَیْتَ الَّذِى تَوَلَّى‏

وَأَعْطَى‏ قَلِیلاً وَأَکْدَى‏

أَعِندَهُ عِلْمُ الْغَیْبِ فَهُوَ یَرَى‏

أَمْ لَمْ یُنَبَّأْ بِمَا فِى صُحُفِ مُوسَى‏

وَإِبْرَاهِیمَ الَّذِى وَفَّى‏

ترجمه
پس آیا دیدى آن که را اعراض کرد.
و اندکى (از مال) بخشید و دست کشید؟
آیا علم غیب نزد اوست و او (حقایق را) مى‏بیند؟!
آیا از آنچه در تورات موسى (درباره کمک به محرومان) آمده، او را خبر نداده ‏اند؟
و (نیز صُحُفِ) ابراهیم که (حق را) به طور کامل ادا کرد.


«أکدى‏» از «کُدیة» یعنى بخل و دست کشیدن از انفاق که در اصل به معنى زمین سخت است. «وفىّ» یعنى حضرت ابراهیم در همه موارد به وعده و تعهدش وفا کرد.
در شأن نزول آیه اول گفته‏ا ند: این آیات در مورد شخصى است که اهل انفاق و کمک به مردم بود، دیگران به او گفتند: در آینده نیازمند خواهى شد. او از انفاق دست کشید و گرفتار بخل شد.
خداوند حضرت ابراهیم را با اوصاف گوناگونى در قرآن ستایش فرموده است، از جمله: اوّاه، حلیم، بصیر، مخلص، قانت، شاکر، صدّیق، مؤمن، محسن، وفىّ، خلیل، امام، اسوة، اُمّة، عابد، حنیف و مسلم.
در قرآن، دو بار صحف ابراهیم و موسى در کنار هم ذکر شده است: یکى در این سوره و یکى در سوره اعلى آیه 19. «صحف ابراهیم و موسى»
شاید به خاطر آن باشد که حضرت موسى مورد قبول اهل کتاب و حضرت ابراهیم مورد قبول مشرکان مکّه بود، لذا نام این دو بزرگوار در کنار هم بیان شده است.
در برابر بخل، سخن از وفا و ایثار حضرت ابراهیم مطرح شده است او که همه چیز خود را در راه خدا داد: «بذل نفسه للنیران و قلبه للرحمن و ولده للقربان و ماله للاخوان» جان را تسلیم آتش، دل را تسلیم خدا، فرزند را براى قربانى شدن و ثروت را براى برادران ایمانى خود قرار داد.


پیام ها
1- در تربیت، از الگو و نمونه‏ هاى در دسترس استفاده کنید. «افرأیت...»
2- هم گرایش و علاقه قلبى لازم است و هم کار زیاد و هم استمرار آن و نبود هر یک نقص است. («تولّى»، نشانه گرایش نداشتن است، «اعطى قلیلاً» انتقاد از کم کارى و «أکدى» اشاره به استمرار نداشتن است.)
3- در تربیت، نام افراد مهم نیست، بیان روحیات و خصلت‏ها مهم است. «الّذى تولّى... اعطى... اکدى»
4- هر یک از عروج یا سقوط انسان، مراحلى دارد که مرحله اول اعتقادى است، سپس عملى. «تولّى... اعطى قلیلاً»
5 - کسى که نادار است و مقدار کم ‏انفاق مى‏ کند، قابل ستایش است، «لایجدون الا جهدهم» ولى اگر فرد دارا و متمکّن به مقدار قابلى کمک نکند، شایسته توبیخ است. «اعطى قلیلاً»
6- کمى انفاق گاهى حکیمانه است، نظیر غذاى کم به کودک که اگر زیاد شد موجب ضرر و زیان مى‏ شود، ولى گاهى ریشه آن بخل است که مورد انتقاد مى‏ باشد. «اعطى قلیلاً و اکدى»
7- راه درمان بخل، یادآورى سخاوتمندان و ایثارگران است. «اعطى قلیلاً و اکدى... ابراهیم الّذى وفّى»
8 - از کجا مى‏دانید که آینده فقیر مى‏ شوید و از حالا بخل مى ‏ورزید. «اعطى قلیلاً و اکدى أعنده علم الغیب فهو یرى»
9- گرچه در کتب آسمانى تحریفاتى صورت گرفته ولى باز هم جاهایى از آنها قابل استناد است. «أم لم ینبّأ بما فى صحف موسى»
10- ادیان آسمانى، اصول مشترکى دارند. «أم لم ینبّأ بما فى صحف موسى و ابراهیم»
11- با نام بردن از کمالات و خدمات دیگران، به آنان ارج نهیم. «موسى و ابراهیم»
12- در تبلیغ و ارشاد از نمونه‏ هاى مورد قبول استفاده کنیم. «موسى و ابراهیم» (این دو پیامبر در عصر بعثت، معروف و شناخته شده بودند.)
13- در تربیت، الگوهاى مثبت و منفى، هر دو را باید ارائه کرد. «اعطى قلیلا... ابراهیم الّذى وفّى»
14- وفادارى در راه حق، از بزرگ‏ترین کمالات است. «وفّى»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:07

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی