- 2989
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 3 سوره محمد
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره محمد - آیه 3
ذَلِکَ بِأَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ اتَّبَعُواْ الْبَاطِلَ وَأَنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّبَعُواْ الْحَقَّ مِن رَّبِّهِمْ کَذَلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ لِلنَّاسِ أَمْثَالَهُمْ
ترجمه
این (دو گونه سرانجام) به خاطر آن است که کسانى که کفر ورزیدند، از باطل پیروى کردند و کسانى که ایمان آوردند، از همان حقى که از طرف پروردگارشان (نازل شده) است پیروى نمودند. این گونه خداوند براى (بیدارى) مردم، مثال حالشان را بیان مى کند.
مقایسه و تفکیک میان سرانجام کافران و مؤمنان، یکى از شیوه هاى تربیتى قرآن است که در این چند آیه مکرّر بیان شده است.
در این آیه، ایمان و کفر بر اساس حق و باطل از یکدیگر جدا شده اند که بیانگر منطق قرآن در برخورد با مخالفان است.
پیام ها
1- سرنوشت و عاقبت خوب یا بد انسان، تابع افکار و اعمال اوست. «أضلّ أعمالهم... أصلح بالهم - ذلک بانّ الّذین...»
2- باطل گرایى، زمینه گرایش به کفر است. «الّذین کفروا اتّبعوا الباطل»
3- هر راهى که در مقابل حقّ قرار گیرد، باطل و بى اساس است و میان حق و باطل، راه سومى وجود ندارد. «اتّبعوا الباطل... اتّبعوا الحق»
4- باطل، از ناحیه انسان است و به خدا نسبتى ندارد ولى حق از سوى خداوند است و حقایق آسمانى پوچ نیستند. «الحقّ من ربّهم»
5 - مصداق بارز و روشن حقّ، قرآن است. «اتّبعوا الحقّ من ربّهم» (در آیه قبل خواندیم: «ما نزّل على محمّد و هوالحقّ من ربّهم»)
6- استفاده از مثال و بیان عوامل سعادت و شقاوت انسان در قالب تمثیل، از اصول تربیتى قرآن است. «ذلک بانّ... کذلک یضرب اللّه للناس امثالهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ذَلِکَ بِأَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ اتَّبَعُواْ الْبَاطِلَ وَأَنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّبَعُواْ الْحَقَّ مِن رَّبِّهِمْ کَذَلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ لِلنَّاسِ أَمْثَالَهُمْ
ترجمه
این (دو گونه سرانجام) به خاطر آن است که کسانى که کفر ورزیدند، از باطل پیروى کردند و کسانى که ایمان آوردند، از همان حقى که از طرف پروردگارشان (نازل شده) است پیروى نمودند. این گونه خداوند براى (بیدارى) مردم، مثال حالشان را بیان مى کند.
مقایسه و تفکیک میان سرانجام کافران و مؤمنان، یکى از شیوه هاى تربیتى قرآن است که در این چند آیه مکرّر بیان شده است.
در این آیه، ایمان و کفر بر اساس حق و باطل از یکدیگر جدا شده اند که بیانگر منطق قرآن در برخورد با مخالفان است.
پیام ها
1- سرنوشت و عاقبت خوب یا بد انسان، تابع افکار و اعمال اوست. «أضلّ أعمالهم... أصلح بالهم - ذلک بانّ الّذین...»
2- باطل گرایى، زمینه گرایش به کفر است. «الّذین کفروا اتّبعوا الباطل»
3- هر راهى که در مقابل حقّ قرار گیرد، باطل و بى اساس است و میان حق و باطل، راه سومى وجود ندارد. «اتّبعوا الباطل... اتّبعوا الحق»
4- باطل، از ناحیه انسان است و به خدا نسبتى ندارد ولى حق از سوى خداوند است و حقایق آسمانى پوچ نیستند. «الحقّ من ربّهم»
5 - مصداق بارز و روشن حقّ، قرآن است. «اتّبعوا الحقّ من ربّهم» (در آیه قبل خواندیم: «ما نزّل على محمّد و هوالحقّ من ربّهم»)
6- استفاده از مثال و بیان عوامل سعادت و شقاوت انسان در قالب تمثیل، از اصول تربیتى قرآن است. «ذلک بانّ... کذلک یضرب اللّه للناس امثالهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است