- 2925
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 21 سوره فصلت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فصلت - آیه 21
وَ قَالُواْ لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُواْ أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِى أَنطَقَ کُلَّ شَىْءٍ وَ هُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
ترجمه
و دوزخیان به پوستشان گویند: «چرا علیه ما گواهى دادید؟» گویند: «خدایى که همه چیز را به نطق آورده ما را نیز به سخن آورد، او که نخستین بار شما را آفرید و فقط به سوى او برگردانده مىشوید».
در قیامت، گواهان متعدّد هستند، از جمله: خداوند، انبیا، زمین، زمان، فرشتگان، اعضاى بدن و... که براى هر کدام، آیه و حدیث آمده است.
روز محشر هر نهان پیدا شود
هم ز خود هر مجرمى رسوا شود
دست گوید من چنان دزدیده ام
لب بگوید من چنان بوسیده ام
چشم گوید غمزه کردستم حرام
گوش هم بشنیده ام سوء الکلام
هستى نوعى نطق دارد. «انطق کل شىء» خداوند دربارهى دوزخ مى فرماید: «تقول هل من مزید» جهنّم مى گوید: آیا باز هم مجرم دارى؟ و درباره زمین و آسمان مى فرماید: «قالتا اتینا طائعین» ما با رغبت به سوى تو مى آییم.
نطق آب و نطق خاک و نطق گل
هست محسوس حواس اهل دل
جمله ذرّات زمین و آسمان
با تو مى گویند روزان و شبان
ما سمیعیم و بصیریم و هُشیم
با شما نامحرمان ما خامشیم مثنوى معنوى.
پیام ها
1- قیامت صحنه جدال و ستیزِ انسان با خود است. «و قالوا لجلودهم»
2- شاید رسوایى گناهانى که انسان با پوست بدن انجام داده بیشتر است. («و قالوا لجلودهم» و نفرمود: «قالوا لابصارهم و...»)
3- گواهى اعضاى بدن در قیامت، همواره علیه انسان است و هرگز به نفع انسان نیست. (در قرآن هر کجا سخن از گواهى اعضاست مربوط به گناهان است). «لم شهدتم علینا»
4- کفّار اصل گناه را مى پذیرند ولى از گواهى اعضاى بدن خود ناراحت مى شوند. «لم شهدتم علینا»
5 - گواهى دادن و نطق کردن، نشانه علم اعضاى انسان به عملکرد اوست. «انطقنا اللّه»
6- آن که قدرت آفریدن دارد، قدرت به سخن در آوردن نیز دارد. «انطق کل شىء و هو خلقکم»
7- آفرینش آغازین، بهترین دلیل بر امکان معاد است. «خلقکم اول مرّة و الیه ترجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ قَالُواْ لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُواْ أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِى أَنطَقَ کُلَّ شَىْءٍ وَ هُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
ترجمه
و دوزخیان به پوستشان گویند: «چرا علیه ما گواهى دادید؟» گویند: «خدایى که همه چیز را به نطق آورده ما را نیز به سخن آورد، او که نخستین بار شما را آفرید و فقط به سوى او برگردانده مىشوید».
در قیامت، گواهان متعدّد هستند، از جمله: خداوند، انبیا، زمین، زمان، فرشتگان، اعضاى بدن و... که براى هر کدام، آیه و حدیث آمده است.
روز محشر هر نهان پیدا شود
هم ز خود هر مجرمى رسوا شود
دست گوید من چنان دزدیده ام
لب بگوید من چنان بوسیده ام
چشم گوید غمزه کردستم حرام
گوش هم بشنیده ام سوء الکلام
هستى نوعى نطق دارد. «انطق کل شىء» خداوند دربارهى دوزخ مى فرماید: «تقول هل من مزید» جهنّم مى گوید: آیا باز هم مجرم دارى؟ و درباره زمین و آسمان مى فرماید: «قالتا اتینا طائعین» ما با رغبت به سوى تو مى آییم.
نطق آب و نطق خاک و نطق گل
هست محسوس حواس اهل دل
جمله ذرّات زمین و آسمان
با تو مى گویند روزان و شبان
ما سمیعیم و بصیریم و هُشیم
با شما نامحرمان ما خامشیم مثنوى معنوى.
پیام ها
1- قیامت صحنه جدال و ستیزِ انسان با خود است. «و قالوا لجلودهم»
2- شاید رسوایى گناهانى که انسان با پوست بدن انجام داده بیشتر است. («و قالوا لجلودهم» و نفرمود: «قالوا لابصارهم و...»)
3- گواهى اعضاى بدن در قیامت، همواره علیه انسان است و هرگز به نفع انسان نیست. (در قرآن هر کجا سخن از گواهى اعضاست مربوط به گناهان است). «لم شهدتم علینا»
4- کفّار اصل گناه را مى پذیرند ولى از گواهى اعضاى بدن خود ناراحت مى شوند. «لم شهدتم علینا»
5 - گواهى دادن و نطق کردن، نشانه علم اعضاى انسان به عملکرد اوست. «انطقنا اللّه»
6- آن که قدرت آفریدن دارد، قدرت به سخن در آوردن نیز دارد. «انطق کل شىء و هو خلقکم»
7- آفرینش آغازین، بهترین دلیل بر امکان معاد است. «خلقکم اول مرّة و الیه ترجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است