display result search
منو
تفسیر آیه 55 سوره غافر

تفسیر آیه 55 سوره غافر

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 337 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر - آیه 55

فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِکَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ بِالْعَشِىِ‏ّ وَالْإِبْکَارِ

ترجمه
پس صبر و شکیبایى پیشه کن که وعده ‏هاى خداوند حقّ است و براى گناهت استغفار کن و شامگاهان و بامدادان، سپاسگزارانه پروردگارت را تسبیح کن.

دلایل عقلى و نقلى گواه بر آن است که انبیا معصومند، زیرا اگر معصوم نبودند پیروى و اطاعت مطلق و بى چون و چرا از آنان واجب نبود و اطاعت از آنان مشروط مى ‏شد، همان گونه که اطاعت از والدین مشروط به آن است که فرزند را به شرک و انحراف دعوت نکنند. این از یک سو؛ از سوى دیگر دلیل نیاز ما به پیامبر و امام آن است که ما را از انحراف باز دارد و اگر او نیز اهل خلاف باشد، حجّت خدا بر ما کامل نیست در حالى که قرآن مى‏ فرماید: «و للّه الحجّة البالغة»
به هر حال رسولى که خداوند مى‏ فرماید: «اطاعت او اطاعت من و تبعیّت از او تبعیّت از من و اذیّت او اذیّت من است» باید معصوم باشد. بنابراین در مواردى مثل این آیه که سخن از گناه پیامبر به میان آمده است، باید بگوییم: مراد از گناه، ترک اولى است، یعنى کار برتر را رها کرده نه کار واجب را.
به چند مثال توجّه کنید: اگر در مجلسى که افراد محترمى نشسته ‏اند کسى بخواهد به دلیل درد پائى که دارد پاى خود را دراز کند از همه حضار عذرخواهى مى ‏کند. اگر گوینده تلویزیون سرفه‏اى کند از بینندگان معذرت خواهى مى‏ کند. اگر صاحب خانه غذاى درجه یک تهیه نکند از مهمان عذرخواهى مى ‏کند، در حالى که همه مى‏دانیم پا دراز کردن مریض و سرفه کردن گوینده و تهیه غذاى متوسط گناه ندارد ولى چون انسان خود را در محضر بینندگان و بزرگان مى‏ داند یا غذاى خود را در شأن مهمان نمى‏ داند یا احساس مى‏ کند باید تلاش بیشترى مى‏ کرد عذرخواهى مى‏کند. پس هر عذرخواهى نشانه خلافکارى نیست، بلکه گاهى از باب ادب و توجّه به حضور در محضر بزرگان است.
عصمت و استغفار پیامبران‏
اگر شما با یک چراغ کم نور وارد سالن بزرگى شوید، تنها اجسام بزرگ را خواهید دید ولى اگر با یک نورافکن قوى وارد شوید یک هسته‏ خرما یا کوچک‏تر از آن را هم خواهید دید. اگر نور ایمان در انسان کم باشد، انسان تنها گناهان بزرگ را مى‏ بیند ولى اگر نور ایمان در وجودش بیشتر باشد لغزش‏هاى کوچک را نیز خواهد دید و از آنها دورى خواهد کرد. پیامبران الهى به دلیل داشتن ایمان کامل و تقواى بالا از گناهان کوچک نیز دورى مى ‏کردند. به همین جهت مى‏ گوییم آنان معصوم بودند.
گاهى خطاب آیات قرآن به شخص پیامبر است ولى مراد دیگرانند. در آیه 23 سوره‏ اسراء خداوند به پیامبرش خطاب مى‏ کند: «اما یبلغن عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اُف» اگر یکى از والدین یا هر دو به پیرى رسیدند به آنان اف نگو. در حالى که همه مى‏دانیم پیامبر عزیز اسلام والدین خود را در کودکى از دست داده بود و جایى براى خطاب «عندک الکبر» باقى نمى‏ماند، بنابراین خطابِ «عندک» به امّت اوست. در آیه‏ى مورد بحث نیز که مى‏فرماید: «و استغفر لذنبک» گرچه پیامبر مورد خطاب قرار گرفته است ولى مخاطب اصلى گنهکارانِ امّت پیامبر هستند که باید براى گناهان خود استغفار کنند و اگر هم مخاطب، شخص پیامبر باشد، منظور این است که براى گناهان امّت آمرزش بخواه.

استغفار انبیا در قرآن‏
در قرآن کریم، آیاتى از استغفار پیامبران سخن مى‏ گوید، در این جا برخى از آنها را ذکر مى ‏کنیم:
* استغفار حضرت آدم: «ربّنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر لنا» پروردگارا! ما به خویش ستم کردیم و اگر ما را نیامرزى از زیانکاران خواهیم بود.
* استغفار حضرت موسى: «ربّ انى ظلمت نفسى فاغفرلى» پروردگارا! به خود ظلم کردم، پس مرا ببخش.
* استغفار حضرت سلیمان: «ربّ اغفرلى وهب لى ملکاً» پروردگارا! مرا بیامرز و حکومت بى نظیرى به من مرحمت کن.
* استغفار حضرت نوح: «ربّ اغفرلى ولوالدىّ» پروردگارا! من و والدین مرا بیامرز.
* استغفار حضرت داود: «و ظنّ داود انما فتنّاه فاستغفر ربّه» داود متوجّه شد که ما او را آزمایش کردیم پس از پروردگارش عذرخواهى کرد.
* استغفار حضرت یونس: «سبحانک انى کنت من الظالمین» یونس (در شکم ماهى) گفت: خداوندا تو منزّهى من از ستمکارانم.
* استغفار حضرت محمّد (ص) «و استغفر لذنبک» براى گناهت استغفار کن.


پیام ها
1- با توجّه به وعده‏ خداوند در مورد نصرت پیامبران، «انّا لننصر رسلنا...» این آیه مى‏فرماید: مقاومت کن. «فاصبر»
2- انگیزه صبر، رسیدن به وعده ‏هاى الهى است. «فاصبر انّ وعداللّه حقّ»
3- پیامبر نیز مأمور به استغفار است. «و استغفر لذنبک»
4- تنزیه خداوند اگر همراه با ستایش او باشد، ارزش بیشترى دارد. «و سبّح بحمد ربّک»
5 - در دعا و عبادت، عنصر زمان نقش دارد. «سبّح... بالعشىّ و الابکار»
(چنانکه در آیات دیگر مى ‏فرماید: «و بالاسحار هم یستغفرون»، «اقم الصلاة لدلوک الشمس»
6- تسبیح و حمد، زمانى وسیله‏ رشد و تربیت و سبب تقویت توحید است که هر صبح و شام و دائمى باشد نه لحظه ‏اى. «بالعشىّ و الابکار»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:33

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی