display result search
منو
تفسیر آیه 23 - 25 سوره غافر

تفسیر آیه 23 - 25 سوره غافر

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 137 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر- آیه 23 - 25

وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى‏ بِآیَاتِنَا وَ سُلْطَانٍ مُّبِینٍ‏

إِلَى‏ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَقَارُونَ فَقَالُواْ سَاحِرٌ کَذَّابٌ‏

فَلَمَّا جَآءَهُم بِالْحَقِ‏ّ مِنْ عِندِنَا قَالُواْ اقْتُلُواْ أَبَنآءَ الَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ وَ اسْتَحْیُواْ نِسَآءَهُمْ وَ مَا کَیْدُ الْکَافِرِینَ إِلَّا فِى ضَلَالٍ‏

ترجمه
و همانا ما موسى را همراه با معجزات و منطق روشن فرستادیم.
به سوى فرعون وهامان و قارون، پس گفتند: «او ساحرى دروغگوست».
پس چون موسى از طرف ما همراه با حقّ به سراغ آنان آمد، گفتند: «پسران کسانى را که با موسى ایمان آورده‏اند، بکشید و زنانشان را زنده نگهدارید». (غافل از آن که) طرح و نیرنگ کافران جز در گمراهى و تباهى نیست.


در آیات قبل خواندیم که چرا در زمین سیر نمى‏ کنند تا عاقبت ستمکاران را مشاهده کنند و عبرت بگیرند. در این آیه به عنوان نمونه، سرکوب فرعون و هامان و قارون را مطرح مى‏ کند.
با این که قرآن ماجراى موسى و فرعون را بارها تکرار کرده است، لیکن در هر مورد گوشه‏ تازه‏اى از ماجرا را به ما نشان مى‏ دهد. در این سوره به نقش مفید و مؤثّر کسى اشاره شده که در دربار فرعون بود ولى ایمانش را کتمان مى‏ کرد و در قالب تقیّه نقش مهمى ایفا کرد.
بعد از بیان کلّى قرآن در مورد آمدن انبیا و کفر مردم، این آیات نمونه‏ اى روشن از آن را در ماجراى حضرت موسى و مخالفانش بیان مى‏ فرماید.
کلمات «آیات» و «سلطان» هر کدام به تنهایى در مواردى آمده است ولى هر کجا این دو کلمه با هم باشند در مورد موسى و فرعون است. یعنى حضرت موسى هم معجزاتى ارائه داد و هم با دلیل و برهان با فرعون سخن گفت.

پیام ها

1- راه یافتن و نفوذ در مراکز قدرت، براى تبلیغ دین و دفاع از حقّ لازم است. «و لقد ارسلنا موسى‏... الى فرعون»
2- پیامبران، در برابر طاغوت‏ها دو سلاح مهم داشتند: یکى معجزه «آیاتنا» و دیگرى منطق روشن. «سلطان مبین»
3- مبناى گرایش مردم متفاوت است، گروهى با معجزه ایمان مى‏آورند و گروهى با منطق. انبیا هر دو را داشته‏اند. «بآیاتنا و سلطان مبین»
4- سرلوحه‏ رسالت انبیا مبارزه با رهبران فساد و کفر است؛
خواه در قالب زور و حکومت و قدرت سیاسى، «فرعون»
یا در قالب تدبیر و تدارک و شیطنت و قدرت فرهنگى، «هامان»
یا در قالب سرمایه و ثروت و قدرت اقتصادى «قارون»
5 - محتواى دعوت انبیا مبارزه با استکبار است. «ارسلنا موسى... الى فرعون و...»
6- انبیا شهامت داشتند و در برابر همه‏ قدرت‏ها مى ‏ایستادند. «الى فرعون و هامان و قارون»
7- الگوهاى فساد را به مردم معرّفى کنید. «فرعون و هامان و قارون»
8 - مخالفان انبیا، معجزه را سحر و پیامبران را دروغگو مى‏ خواندند. «فرعون و هامان و قارون فقالوا ساحر کذّاب»
9- گوهر دین، حقّ و حقیقت است. «جاءهم بالحقّ»
10- انسان در شناخت راه حقّ به وحى و نبوت و لطف الهى نیاز دارد. «الحقّ من عندنا»
11- مخالفان انبیا هم با زبان ترور شخصیّت مى ‏کنند. «قالوا ساحر کذاب» و هم عملاً بر ضد آنان قیام مى‏ کنند. «اقتلوا...»
12- کشتن و شهید کردنِ طرفداران حقّ شیوه‏ همه مستکبران تاریخ است. «اقتلوا...»
13- گرچه دشمن از ایمان مردم به انبیا ناراحت است ولى آنچه او را عصبانى مى ‏کند همراهى عملى مردم با انبیاست. «آمنوا معه»
14- دشمن، جوانان و زنان را هدف مى‏ گیرد. «اقتلوا ابناء... و استحیوا نساءهم»
15- کافران کید مى‏ کنند امّا به مقصود خود نمى‏ رسند و نقشه‏ آنان نقش بر آب مى‏ شود. «و ما کید الکافرین الا فى ضلال»
16- خداوند با نقل خنثى کردن توطئه‏ هاى فرعونى به پیامبر و مؤمنان دلدارى مى ‏دهد. «و ما کید الکافرین الا فى ضلال»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:55

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی