- 1267
- 1000
- 1000
- 1000
مأمورین هدایت الهی
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با عنوان "مأمورین هدایت الهی"، سال 1396
وجود مقدس احدی و ذات ربوبی همواره چراغ هدایت را برای نجات بندگانش در جمع خلایقش روشن نگاه داشته است. وعده قطعی خدا این است که همواره نماینده خدا بر روی زمین به ایفای رسالت خلیفه الهی می پردازد. خداوند صفت خودش را برای مردم بیان کرده است؛ صفتی که انفکاک ناپذیر است و تا خدا خداست «جاعل فی الارض خلیفه» است. هدایت از آن خداوند است چون مالک دنیا و آخرت خداست.
مسئله هدایت مهم ترین مسئله عالم است. خداوند عالم را برای آدم آفریده است و آدم را برای خود خلق کرده است و خداوند برای تنظیم ارتباط بین خلق و خالق نماینده دارد که ملائکه هم تحت اشراف این نماینده کار هدایتی خودشان را انجام می دهند. در روایات داریم که ملائکه بعداز نیمه شب در سه فرصت بندگان خدا را صدا می زنند؛ ولی کسانی که گرفتار معصیت هستند گوششان حجاب دارد و با صدای ملائک بیدار نمی شوند و شیطان به جای ملک می آید و گوش افراد غافل را نجس می کند و دیگر اینها آوای ملک را نمی شنوند. این ملائکه مأمورین خلیفة الله هستند. تمام ارکان ملائکه بر انسان سجده کردند و همه تحت اشراف خلیفة الله هستند. نبی یک مرحله از مراحل خلافت الهی است و نبوت خودش درجات دارد. بعضی پیامبران خودشان نورانی بودند و از خدا وحی عایدشان می شد ولی مأموریت نجاتِ خارج از خودشان را نداشتند. بعضی ها علاوه بر مقام نبوت رسالت هم دارند و رسولان هم درجاتی دارند که بالاترین درجه برای رسولان اولی العزم است؛ کسانی که هدایت جهانی را به عهده داشتند. هر نبی ای رسول نیست و هر رسولی هم امام نیست. مقام امامت، مقام نورانیت است که خداوند بالاتر از آن را خلق نکرده است.
اینکه حضرت ابراهیم (ع) از امتحان الهی سرافراز بیرون آمد به واسطه اطاعت بی چون و چرا از خداوند بود و خداوند مقام امامت را به ایشان داد. خداوند آیتی بالاتر از امامت در عالم نیافریده است. در زیارت جامعه می خوانیم ای امامانِ ما، خداوند شما را در عرش بصورت نور آفریده است و عرش بالاترین است و مظهر قدرت و اراده و علم بی کران حق است. امامتِ ائمه علیهم السلام «امامتِ عرشی» است و هر جا باشند آنجا عرش الهی است. شما عرشی بودید و با حفظ مقام عرشیتان درجاتی از شئون شما در این عالم تجلّی کرد؛ تا هر کسی به اندازه ظرفیت وجودی خودش با شما همراه باشد و در هر کسی جذبه بیشتر باشد اوج بیشتر است. و امام جواد (ع) وجودِ عرشی است و این هدایت جوادالائمه هدایت ممتازی است چون مظهر جودِ پروردگار است.
وجود مقدس احدی و ذات ربوبی همواره چراغ هدایت را برای نجات بندگانش در جمع خلایقش روشن نگاه داشته است. وعده قطعی خدا این است که همواره نماینده خدا بر روی زمین به ایفای رسالت خلیفه الهی می پردازد. خداوند صفت خودش را برای مردم بیان کرده است؛ صفتی که انفکاک ناپذیر است و تا خدا خداست «جاعل فی الارض خلیفه» است. هدایت از آن خداوند است چون مالک دنیا و آخرت خداست.
مسئله هدایت مهم ترین مسئله عالم است. خداوند عالم را برای آدم آفریده است و آدم را برای خود خلق کرده است و خداوند برای تنظیم ارتباط بین خلق و خالق نماینده دارد که ملائکه هم تحت اشراف این نماینده کار هدایتی خودشان را انجام می دهند. در روایات داریم که ملائکه بعداز نیمه شب در سه فرصت بندگان خدا را صدا می زنند؛ ولی کسانی که گرفتار معصیت هستند گوششان حجاب دارد و با صدای ملائک بیدار نمی شوند و شیطان به جای ملک می آید و گوش افراد غافل را نجس می کند و دیگر اینها آوای ملک را نمی شنوند. این ملائکه مأمورین خلیفة الله هستند. تمام ارکان ملائکه بر انسان سجده کردند و همه تحت اشراف خلیفة الله هستند. نبی یک مرحله از مراحل خلافت الهی است و نبوت خودش درجات دارد. بعضی پیامبران خودشان نورانی بودند و از خدا وحی عایدشان می شد ولی مأموریت نجاتِ خارج از خودشان را نداشتند. بعضی ها علاوه بر مقام نبوت رسالت هم دارند و رسولان هم درجاتی دارند که بالاترین درجه برای رسولان اولی العزم است؛ کسانی که هدایت جهانی را به عهده داشتند. هر نبی ای رسول نیست و هر رسولی هم امام نیست. مقام امامت، مقام نورانیت است که خداوند بالاتر از آن را خلق نکرده است.
اینکه حضرت ابراهیم (ع) از امتحان الهی سرافراز بیرون آمد به واسطه اطاعت بی چون و چرا از خداوند بود و خداوند مقام امامت را به ایشان داد. خداوند آیتی بالاتر از امامت در عالم نیافریده است. در زیارت جامعه می خوانیم ای امامانِ ما، خداوند شما را در عرش بصورت نور آفریده است و عرش بالاترین است و مظهر قدرت و اراده و علم بی کران حق است. امامتِ ائمه علیهم السلام «امامتِ عرشی» است و هر جا باشند آنجا عرش الهی است. شما عرشی بودید و با حفظ مقام عرشیتان درجاتی از شئون شما در این عالم تجلّی کرد؛ تا هر کسی به اندازه ظرفیت وجودی خودش با شما همراه باشد و در هر کسی جذبه بیشتر باشد اوج بیشتر است. و امام جواد (ع) وجودِ عرشی است و این هدایت جوادالائمه هدایت ممتازی است چون مظهر جودِ پروردگار است.
تاکنون نظری ثبت نشده است