display result search
منو
تفسیر آیه 18 سوره فاطر

تفسیر آیه 18 سوره فاطر

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 265 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فاطر - آیه 18

وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى‏ وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى‏ حِمْلِهَا لَا یُحْمَلْ مِنْهُ شَىْ‏ءٌ وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَى‏ إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَیْبِ وَأَقَامُواْ الصَّلاةَ وَمَن تَزَکَّى‏ فَإِنَّمَا یَتَزَکَّى‏ لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ

ترجمه
و هیچ فردى بار (گناه) دیگرى را بر دوش نکشد، و اگر سنگین بارى براى حمل بارش، حتّى از نزدیکان خود دعوتى کند، چیزى از بارش حمل نشود (و کسى به او رحم نکند.) تو تنها کسانى را که در نهان از پروردگارشان مى ‏ترسند و نماز به پا مى‏ دارند هشدار مى ‏دهى، و هر کس (از گناه) پاک شود، پس این پاکى به نفع خود اوست و بازگشت (همه) تنها به سوى خداوند است.


کلمه‏ «وِزر» به معناى سنگینى و بار است. «مُثْقَلة» یعنى سنگین بار. «حِمل» بارِ پشت و «حَمل» بار شکم را گویند.
در قرآن مى‏ خوانیم که گروهى براى اغفال و فریب دیگران مى ‏گویند: «اتّبعوا سبیلنا و لنحمل خطایاکم» ما گناه شما را به دوش مى‏گیریم این آیه جواب آنها را مى‏دهد.
سؤال: آیا مى ‏توان به استناد این آیه که در قیامت بار هر کس به دوش خود اوست و ضربه‏اى به دیگرى نمى ‏زند، بگوئیم پس ما کارى به گناهکاران نداشته باشیم زیرا بار گناهشان به دوش خودشان است و به ما کارى ندارد؟
پاسخ: این آیه، توجیه سکوت در برابر منکرات نیست زیرا خود سکوت، گناهى است بر گردن افراد ساکت. وظیفه ما امر به معروف و نهى از منکر است ولى اگر گوش ندادند گناهشان به دوش ما نیست.
گرچه هر کس تنها مسئول کار خویش است، امّا اگر کسى راه و سنّت غلطى را در جامعه پایه ‏گزارى کرد علاوه بر منحرفان، این سنّت گزار نیز مسئول است زیرا راهنماى انحراف و گناه، شریک در انحراف و گناه است.


پیام ها
1- بر اساس عدالت، هر کس باید بار خودش را بر دوش کشد.«لا تزر وازرة...»
2- گناه خود را به گردن نیاکان، دوستان و محیط نیاندازیم. «و لا تزر وازرة»
3- حساب و کتاب هر کس در قیامت، جداگانه است. «لا تزر وازرة»
4- گناه، بار است. «وزر - مثقله»
5 - در قیامت روابط خویشاوندى در قیامت هیچ تأثیرى در سرنوشت انسان ندارد و بستگان بارى از دوش انسان بر نمى‏ دارند. «و لو کان ذا قربى»
6- خشیت و نماز به انسان قابلیّت پذیرش مى‏ دهد. «انّما تنذر الّذین یخشون...»
7- تزکیه از طریق تقوا و نماز به دست مى‏ آید. «یخشون - اقاموا الصلاة - تزکّى»
8 - تزکیه‏ انسان، به سود خود اوست. «لنفسه»
9- ممکن است سود تزکیه را در دنیا دریافت نکنید ولى در آخرت قطعاً دریافت مى‏کنید. «الى اللّه المصیر»
10- هستى، هدفمند و داراى حرکت تکاملى است. «الى اللّه المصیر»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:38

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی