- 3748
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 8 سوره فاطر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فاطر- آیه 8
أَفَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَن یَشَآءُ وَ یَهْدِى مَن یَشَآءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا یَصْنَعُونَ
ترجمه
پس آیا کسى که عمل بدش براى او آراسته شده و آن را نیکو مى بیند، (مانند کسى است که هدایت یافته است.) پس بدون شک خداوند هر که را بخواهد (و سزاوار بداند) گمراه مى کند و هر که را بخواهد (و شایسته بداند) هدایت مى نماید، پس مگذار به خاطر حسرت بر آنان جانت از دست برود، زیرا خداوند به آن چه انجام مى دهند آگاهى کامل دارد.
کسى که رفتار بد انسان را زیبا نشان مى دهد و به جاى انتقاد، تملّق مى گوید، شیطان است، زیرا در آیه دیگر مى خوانیم: «زیّن لهم الشیطان اعمالهم»
بى پاسخ گذاشتن سؤالات توبیخى، نشانه تهدید و تحقیر خلافکاران است. خداوند براى توبیخ بدکاران، سؤالى را طرح و آن را بى پاسخ مى گذارد. مى فرماید: آیا خلافکارى که بدرفتارى خود را خوب مى بیند... ولى جواب این جمله را نمىدهد.
امام کاظم (ع) فرمود: «خوب دیدن بدىها، مقدّمه عُجب است».
پیام ها
1- زیبا دوستى جزء فطرت انسان است، تا آنجا که شیطان نیز بدىها را زیبا نشان مى دهد تا انسان را بر انجام آن وادار کند. «سوء عمله فرءاه حسنا»
2- خوب پنداشتن بدىها، زمینه گمراهى است. «زُیّن له... یُضلّ من یشاء»
3- انسان ابتدا گناه را توجیه و سپس به انجام آن اقدام مىکند. (تزیین بدىها، همان توجیه خلافکارىها است.) «زیّن له سوء عمله»
4- مؤمن، واقع بین، خودشناس و بصیر است ولى کافر، شخص پندارى، فریب خورده، خودپسند است. (آیه قبل، سخن از کفّار و مؤمنان و این آیه سخن از واقع بینى و پنداربینى است.) «الّذین کفروا... زیّن له سوء عمله»
5 - خوبىها و بدىها را باید با معیار الهى سنجید نه با پندار این و آن. «سوء عمله فرءاه حسنا»
6- کج فهمى و خوب پنداشتن بدىها، مانع پند پذیرى و توبه و تکامل و رشد است. «زیّن له - یضل من یشاء»
7- گرچه هدایت و ضلالت از خداست، لیکن بر اساس عملکرد انسان صورت مى گیرد. کفّار راه انحرافى را لجوجانه انتخاب مى کنند، خداوند هم بر گمراهى آنان مى افزاید. «یهدى - یضل - بما یصنعون»
8 - پیامبر براى هدایت مردم حرص مى خورد و سوز داشت. «لا تذهب نفسک»
9- تأسّف و حسرت، باید حدّ و مرز داشته باشد. «فلا تذهب نفسک علیهم حسرات»
10- توجّه به اینکه عملکرد خلافکاران زیر نظر خداوند است، حسرت ما را کم مى کند. «فلا تذهب نفسک علیهم حسرات انّ اللّه علیم بما یصنعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَفَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَن یَشَآءُ وَ یَهْدِى مَن یَشَآءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا یَصْنَعُونَ
ترجمه
پس آیا کسى که عمل بدش براى او آراسته شده و آن را نیکو مى بیند، (مانند کسى است که هدایت یافته است.) پس بدون شک خداوند هر که را بخواهد (و سزاوار بداند) گمراه مى کند و هر که را بخواهد (و شایسته بداند) هدایت مى نماید، پس مگذار به خاطر حسرت بر آنان جانت از دست برود، زیرا خداوند به آن چه انجام مى دهند آگاهى کامل دارد.
کسى که رفتار بد انسان را زیبا نشان مى دهد و به جاى انتقاد، تملّق مى گوید، شیطان است، زیرا در آیه دیگر مى خوانیم: «زیّن لهم الشیطان اعمالهم»
بى پاسخ گذاشتن سؤالات توبیخى، نشانه تهدید و تحقیر خلافکاران است. خداوند براى توبیخ بدکاران، سؤالى را طرح و آن را بى پاسخ مى گذارد. مى فرماید: آیا خلافکارى که بدرفتارى خود را خوب مى بیند... ولى جواب این جمله را نمىدهد.
امام کاظم (ع) فرمود: «خوب دیدن بدىها، مقدّمه عُجب است».
پیام ها
1- زیبا دوستى جزء فطرت انسان است، تا آنجا که شیطان نیز بدىها را زیبا نشان مى دهد تا انسان را بر انجام آن وادار کند. «سوء عمله فرءاه حسنا»
2- خوب پنداشتن بدىها، زمینه گمراهى است. «زُیّن له... یُضلّ من یشاء»
3- انسان ابتدا گناه را توجیه و سپس به انجام آن اقدام مىکند. (تزیین بدىها، همان توجیه خلافکارىها است.) «زیّن له سوء عمله»
4- مؤمن، واقع بین، خودشناس و بصیر است ولى کافر، شخص پندارى، فریب خورده، خودپسند است. (آیه قبل، سخن از کفّار و مؤمنان و این آیه سخن از واقع بینى و پنداربینى است.) «الّذین کفروا... زیّن له سوء عمله»
5 - خوبىها و بدىها را باید با معیار الهى سنجید نه با پندار این و آن. «سوء عمله فرءاه حسنا»
6- کج فهمى و خوب پنداشتن بدىها، مانع پند پذیرى و توبه و تکامل و رشد است. «زیّن له - یضل من یشاء»
7- گرچه هدایت و ضلالت از خداست، لیکن بر اساس عملکرد انسان صورت مى گیرد. کفّار راه انحرافى را لجوجانه انتخاب مى کنند، خداوند هم بر گمراهى آنان مى افزاید. «یهدى - یضل - بما یصنعون»
8 - پیامبر براى هدایت مردم حرص مى خورد و سوز داشت. «لا تذهب نفسک»
9- تأسّف و حسرت، باید حدّ و مرز داشته باشد. «فلا تذهب نفسک علیهم حسرات»
10- توجّه به اینکه عملکرد خلافکاران زیر نظر خداوند است، حسرت ما را کم مى کند. «فلا تذهب نفسک علیهم حسرات انّ اللّه علیم بما یصنعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است