- 2852
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 21 سوره لقمان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره لقمان - آیه 21
وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَیْهِ آبَآءَنَآ أَوَلَوْ کَانَ الشَّیْطَانُ یَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِیرِ
ترجمه
و هرگاه به آنان گفته شود: آنچه را خدا نازل کرده پیروى کنید. گویند: بلکه ما آنچه را پدرانمان را بر آن یافتهایم پیروى خواهیم کرد. آیا اگرشیطان آنان را به عذاب فروزان فرا خواند (باز هم باید از او تبعیّت کنند)؟!
کلمه «قیل»، نشانه شدّت تعصّب کافران است، یعنى هر حرف حقّى از هر گوینده اى باشد، آنان لجاجت مى کنند و نمى پذیرند و کارى به گوینده ندارند. «قیل لهم»
پیام ها
1- نمونه جدال ناروا، تعصّب بر افکار باطل نیاکان است. «یجادل فى اللّه بغیر علم... قالوا بل نتّبع ما وجدنا علیه آبائنا»
2- پیروى از وحى و آنچه از جانب خداوند است، لازم است. «اتّبعوا ما انزل اللّه»
3- با دعوت منحرفان به حقّ، با آنان اتمام حجّت کنیم. «قیل لهم»
4- براى انسان دو راه وجود دارد: الف: راه خدا، «ما انزل اللّه» ب: راه شیطان. «الشّیطان یدعوهم الى عذاب السّعیر»
5 - عقاید نیاکان، در سرنوشت نسل آینده مؤثّر است. «وجدنا علیه آباءنا»
6- تقلید و تعصّبِ کورکورانه ممنوع. «وجدنا علیه آباءنا... او لو کان» (تعصّب نارواى خویشاوندى، از موانع حقّ پذیرى و رشد اندیشه است)
7- محیط، جامعه و تاریخ، در انتخاب راه مؤثّر است. «وجدنا علیه آباءنا»
(انسان باید با نور علم، عقل و وحى، حرکت کند تا هر کجا در محیط، جامعه و تاریخ، انحراف دید، از آن پرهیز کند.)
8 - منطق حقّ، اصل است، نه ملّىگرایى و عقاید ورفتار نیاکان. «أولو کان الشّیطان...»
9- شیطان به طور مستمرّ، انسان را به باطل مىخواند. «کان الشّیطان یدعوهم»
10- هر راهى جز وحى، بیراهه است و به عذاب دوزخ منتهى مى شود. «یدعوهم الى عذاب السّعیر»
11- سرانجام پیروى از افکار پوچ نیاکان، دوزخ است. «عذاب السّعیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَیْهِ آبَآءَنَآ أَوَلَوْ کَانَ الشَّیْطَانُ یَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِیرِ
ترجمه
و هرگاه به آنان گفته شود: آنچه را خدا نازل کرده پیروى کنید. گویند: بلکه ما آنچه را پدرانمان را بر آن یافتهایم پیروى خواهیم کرد. آیا اگرشیطان آنان را به عذاب فروزان فرا خواند (باز هم باید از او تبعیّت کنند)؟!
کلمه «قیل»، نشانه شدّت تعصّب کافران است، یعنى هر حرف حقّى از هر گوینده اى باشد، آنان لجاجت مى کنند و نمى پذیرند و کارى به گوینده ندارند. «قیل لهم»
پیام ها
1- نمونه جدال ناروا، تعصّب بر افکار باطل نیاکان است. «یجادل فى اللّه بغیر علم... قالوا بل نتّبع ما وجدنا علیه آبائنا»
2- پیروى از وحى و آنچه از جانب خداوند است، لازم است. «اتّبعوا ما انزل اللّه»
3- با دعوت منحرفان به حقّ، با آنان اتمام حجّت کنیم. «قیل لهم»
4- براى انسان دو راه وجود دارد: الف: راه خدا، «ما انزل اللّه» ب: راه شیطان. «الشّیطان یدعوهم الى عذاب السّعیر»
5 - عقاید نیاکان، در سرنوشت نسل آینده مؤثّر است. «وجدنا علیه آباءنا»
6- تقلید و تعصّبِ کورکورانه ممنوع. «وجدنا علیه آباءنا... او لو کان» (تعصّب نارواى خویشاوندى، از موانع حقّ پذیرى و رشد اندیشه است)
7- محیط، جامعه و تاریخ، در انتخاب راه مؤثّر است. «وجدنا علیه آباءنا»
(انسان باید با نور علم، عقل و وحى، حرکت کند تا هر کجا در محیط، جامعه و تاریخ، انحراف دید، از آن پرهیز کند.)
8 - منطق حقّ، اصل است، نه ملّىگرایى و عقاید ورفتار نیاکان. «أولو کان الشّیطان...»
9- شیطان به طور مستمرّ، انسان را به باطل مىخواند. «کان الشّیطان یدعوهم»
10- هر راهى جز وحى، بیراهه است و به عذاب دوزخ منتهى مى شود. «یدعوهم الى عذاب السّعیر»
11- سرانجام پیروى از افکار پوچ نیاکان، دوزخ است. «عذاب السّعیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان