- 3105
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 39 سوره روم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره روم- آیه 39
وَمَآ آتَیْتُم مِّن رِّباً لِّیَرْبُوَاْ فِى أَمْوَالِ النَّاسِ فَلَا یَرْبُواْ عِندَ اللَّهِ وَ مَآ آتَیْتُم مِّنْ زَکَاةٍ تُرِیدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ
ترجمه
و آنچه شما به رسم ربا دادید که بر اموال مردم (رباخوار) افزوده شود، پس نزد خداوند فزونى نخواهد یافت، و آنچه را به عنوان زکات مى پردازید و رضاى خدا را مى طلبید پس آنان (که چنین کنند پاداشى) چند برابر دارند.
پیام ها
1- مقدار و کمیّت پول مهم نیست، انگیزه و هدف پرداخت مهم است. «من رِباً... من زکاةٍ»
2- رشدى که از ربا حاصل مى شود، کاذب و ظاهرى است، نه واقعى و نزد خداوند. «فلایربوا عند اللّه»
3- امتیاز اسلام در آن است که علاوه بر فقرزدایى از محرومان، رشد معنوى پرداخت کنندگان را نیز در نظر دارد. «تریدون وجه اللّه»
4- توجّه به اخلاص، مسأله اى جدّى است و باید با تأکید بیان شود، زیرا کار و تلاش بدون انگیزهى الهى، ارزشى ندارد. «تریدون وجه اللّه» («وجه اللّه»، در این آیه و آیه قبل تکرار شده است.)
5 - پرداخت خالصانه زکات، موجب ازدیاد و رشد است. «زکاة تریدون وجه اللّه فاولئک هم المضعفون»
6- مؤمن باید در تشخیص سود و زیان، دنیا و آخرت، فرد و جامعه و جسم و روح را با هم به حساب آورد. (گرچه در دید مادّى، پرداخت زکات، مایهى کمبود مال است، ولى با توجّه به فقرزدایى از جامعه، دل کندن از دنیا و ذخیره شدن براى آخرت، به سود زکات دهنده است.) «أولئک هم المضعفون»
7- اخلاص، مقام انسان را بالا مىبرد و به نقطهى برتر مى رساند. (با توجّه به خطاب «تریدون وجه اللّه» باید بگوید: «أنتم المضعفون» ولى مى فرماید: «أولئک هم المضعفون»، گویا آنان به یک نقطهى اوج رسیده اند.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَآ آتَیْتُم مِّن رِّباً لِّیَرْبُوَاْ فِى أَمْوَالِ النَّاسِ فَلَا یَرْبُواْ عِندَ اللَّهِ وَ مَآ آتَیْتُم مِّنْ زَکَاةٍ تُرِیدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ
ترجمه
و آنچه شما به رسم ربا دادید که بر اموال مردم (رباخوار) افزوده شود، پس نزد خداوند فزونى نخواهد یافت، و آنچه را به عنوان زکات مى پردازید و رضاى خدا را مى طلبید پس آنان (که چنین کنند پاداشى) چند برابر دارند.
پیام ها
1- مقدار و کمیّت پول مهم نیست، انگیزه و هدف پرداخت مهم است. «من رِباً... من زکاةٍ»
2- رشدى که از ربا حاصل مى شود، کاذب و ظاهرى است، نه واقعى و نزد خداوند. «فلایربوا عند اللّه»
3- امتیاز اسلام در آن است که علاوه بر فقرزدایى از محرومان، رشد معنوى پرداخت کنندگان را نیز در نظر دارد. «تریدون وجه اللّه»
4- توجّه به اخلاص، مسأله اى جدّى است و باید با تأکید بیان شود، زیرا کار و تلاش بدون انگیزهى الهى، ارزشى ندارد. «تریدون وجه اللّه» («وجه اللّه»، در این آیه و آیه قبل تکرار شده است.)
5 - پرداخت خالصانه زکات، موجب ازدیاد و رشد است. «زکاة تریدون وجه اللّه فاولئک هم المضعفون»
6- مؤمن باید در تشخیص سود و زیان، دنیا و آخرت، فرد و جامعه و جسم و روح را با هم به حساب آورد. (گرچه در دید مادّى، پرداخت زکات، مایهى کمبود مال است، ولى با توجّه به فقرزدایى از جامعه، دل کندن از دنیا و ذخیره شدن براى آخرت، به سود زکات دهنده است.) «أولئک هم المضعفون»
7- اخلاص، مقام انسان را بالا مىبرد و به نقطهى برتر مى رساند. (با توجّه به خطاب «تریدون وجه اللّه» باید بگوید: «أنتم المضعفون» ولى مى فرماید: «أولئک هم المضعفون»، گویا آنان به یک نقطهى اوج رسیده اند.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است