display result search
منو
تفسیر آیه 128 - 131 سوره شعراء

تفسیر آیه 128 - 131 سوره شعراء

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 186 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء - آیه 128 - 131

أَتَبْنُونَ بِکُلِ‏ّ رِیْعٍ آیَةً تَعْبَثُونَ
وَ تَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّکُمْ تَخْلُدُونَ
وَإِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِینَ‏
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ‏

ترجمه
(هود به مردم گفت:) آیا بر هر تپه‏اى بنا و قصرى بلند از روى هوا و هوس مى‏ سازید؟
و کاخ ‏هاى استوار مى ‏گیرید، به امید آنکه جاودانه بمانید؟
و هرگاه کسى را کیفر مى ‏دهید، همچون زورگویان کیفر مى‏ دهید؟
پس، از خداوند پروا کنید و مرا فرمان برید.


«ریع» به معناى دامنه‏ کوه و تپه است. «مَصانع» دژ و قصر محکم و بلند را گویند. و کلمه‏ «بَطش» به معناى گرفتن با قهر و غلبه و قدرت است.
در این آیات، قرآن از اصل ساختمان سازى در دامنه‏ کوه و ساختن دژ و داشتن قدرت انتقاد نمى ‏کند. آنچه مورد انتقاد است، هدف‏هاى نامقدّس، «تَعبَثون» و خیال‏هاى واهى، «لعلّکم تخلدون» و تجاوز از اعتدال است. «جبّارین»
در روایات مى‏ خوانیم: یکى از یاران رسول اکرم بر بام خانه ‏اش قبّه ‏اى ساخته بود. حضرت از دیدن آن ناراحت شد. صاحب خانه چون چنین دید، قبّه را خراب کرد. رسول خدا بار دیگر که قبّه را ندید، پرسید: قبّه چه شد؟ گفتند: همین که صاحبش دید شما ناراضى هستید آن را خراب کرد. پیامبر فرمود: «اِنّ کلّ بناء و بال على صاحبه الاّ ما لابدّ منه» هر ساختمانى که مورد نیاز نباشد، در قیامت و بال صاحبش خواهد بود.


پیام ها
1- سابقه‏ بناهاى بلند به زمان هود مى‏ رسد. «أتبنون بکلّ ریع آیة»
2- حرص، انسان را رها نمى‏کند. «بکلّ ریع»
3- آنچه در چشم دنیاپرستان جلوه دارد، در نظر اولیاى خدا خوار است و مردم را به خاطر آن سرزنش مى‏کنند. «أتبنون... تعبثون»
4- تمدن و رفاه کاذب، عامل غرور و مانع حقّ پذیرى است. «أتبنون»
5 - شروع کار انبیا با انتقاد از وضع نابسامان موجود و بیدار کردن وجدان‏ها از طریق سؤال است. «أتبنون بکلّ ریع ...»
6- کارهاى ستمگران، یا براى مطرح کردن خود است «آیة» یا براى بقاى خود «تخلدون» یا استثمار و استعمار مردم است. «جبّارین»
7- در هر کارى باید هدفى والا داشت. «أتبنون... تعبثون»
8 - ثروت، سرمایه وساختمان‏هاى بلند در دست نااهلان، براى ارضاى هوا و هوس است. «تعبثون»
9- انتقاد قرآن از روحیّه‏ کاخ‏ نشینى و عیّاشى است، نه اصل ساختمان. «تعبثون» (تولید، ابتکار، هنر و به کارگیرى امکانات و نیروى انسانى و... باید در مسیر نیاز واقعى باشد، نه بیهوده)
10- قصرها و کاخ‏ها، زندگى را جاودانه نمى‏ کنند. «تتّخذون‏ مصانع‏ لعلّکم ‏تخلدون»
11- آفات ساختمان، چهار چیز است:
الف: حرص و اسراف. «بکلّ ریع»
ب: تفاخر و خودنمایى. «آیة»
ج: بُلهوسى. «تَعبَثون»
د: دنیا گرایى و غفلت. «لعلّکم تخلدون»
12- قوانین کیفرى باید عادلانه باشد. (قرآن از کیفرهاى ظالمانه انتقاد مى کند) «بَطَشتم جبّارین»
13- دیندارى، محور و رهبر و الگو لازم دارد. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون»
14- دیندارى، هم پرواى قلبى است و هم اطاعت عملى. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون»
15- بى‏ تقوایى عامل همه‏ مفاسد است. حضرت هود پس از انتقاد از فکر و عمل کافران فرمود: «فاتّقوا اللّه...»



منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:45

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی