- 9248
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 105 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 105
وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِى الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُونَ
ترجمه
و همانا در (کتاب آسمانى) زبور (که) بعد از ذکر، (تورات، نازل شده) نوشتیم که قطعاً بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.
کلمه «زبور» در لغت عرب به معناى هر نوع نوشته و کتاب است. «و کل شىء فعلوه فىالزبر» ولى به قرینه آیه «و آتینا داود زبوراً به نظر مى رسد که مراد، کتاب اختصاصى حضرت داود (ع) باشد که در برگیرنده مجموعه مناجاتها، نیایش ها و اندرزهاى آن حضرت است. این کتاب بعد از تورات نازل شده و مراد از «ذِکْر» در این آیه نیز همان تورات است، چنانکه در آیه 48 همین سوره هم گذشت که تورات، ذکر است. «و لقد آتینا موسى و هارون الفرقان و ضیاء و ذکراً للمتقین»
بعضى گفته اند که منظور از «زبور» در این آیه، تمام کتب آسمانى و مراد از «ذکر»، قرآن مجید است و کلمهى «من بعد» نیز بمعناى «علاوه بر» مىآید، که در این صورت معناى آیه چنین مى شود: ما علاوه بر قرآن، در تمام کتب آسمانى نوشتیم که وارثان زمین هر آینه بندگان صالح من خواهند بود.
از امام صادق (ع) درباره زبور و ذکر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذکر در نزد خداوند است و زبور کتاب نازل شده بر داود است و همه کتابهاى نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهلبیت) هستیم.
در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود که امروزه جزء کتب عهد قدیم به شمار مى رود، شبیه این تعابیر آمده است که: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد.
در روایات متعدّد آمده است که آن بندگان صالحى که وارث زمین خواهند شد، یاران حضرت مهدى (عج) هستند.
در بعضى روایات مى خوانیم که اهلبیت پیامبر اسلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد.
پیام ها
1- سنّت الهى آن است که بندگان صالح، حاکم و وارث جهان باشند. «کتبنا»
2- پیشگوئى هاى قرآن قطعى است. «لقد کتبنا فى الزبور ...»
3- قرآن، از آینده تاریخ خبر مىدهد. «یرثها ...»
4- آینده از آن صالحان است. «یرثها عبادى الصالحون»
5 - دین از سیاست جدا نیست. «یرثها عبادى الصالحون»
6- عبادت تنها کافى نیست، صلاحیّت و عمل صالح نیز لازم است. «عبادى الصالحون»
7- وراثت زمین و حکومت بر جهان دو شرط دارد، بندگى خداوند و انجام اعمال صالح. «عبادى الصالحون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِى الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُونَ
ترجمه
و همانا در (کتاب آسمانى) زبور (که) بعد از ذکر، (تورات، نازل شده) نوشتیم که قطعاً بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.
کلمه «زبور» در لغت عرب به معناى هر نوع نوشته و کتاب است. «و کل شىء فعلوه فىالزبر» ولى به قرینه آیه «و آتینا داود زبوراً به نظر مى رسد که مراد، کتاب اختصاصى حضرت داود (ع) باشد که در برگیرنده مجموعه مناجاتها، نیایش ها و اندرزهاى آن حضرت است. این کتاب بعد از تورات نازل شده و مراد از «ذِکْر» در این آیه نیز همان تورات است، چنانکه در آیه 48 همین سوره هم گذشت که تورات، ذکر است. «و لقد آتینا موسى و هارون الفرقان و ضیاء و ذکراً للمتقین»
بعضى گفته اند که منظور از «زبور» در این آیه، تمام کتب آسمانى و مراد از «ذکر»، قرآن مجید است و کلمهى «من بعد» نیز بمعناى «علاوه بر» مىآید، که در این صورت معناى آیه چنین مى شود: ما علاوه بر قرآن، در تمام کتب آسمانى نوشتیم که وارثان زمین هر آینه بندگان صالح من خواهند بود.
از امام صادق (ع) درباره زبور و ذکر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذکر در نزد خداوند است و زبور کتاب نازل شده بر داود است و همه کتابهاى نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهلبیت) هستیم.
در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود که امروزه جزء کتب عهد قدیم به شمار مى رود، شبیه این تعابیر آمده است که: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد.
در روایات متعدّد آمده است که آن بندگان صالحى که وارث زمین خواهند شد، یاران حضرت مهدى (عج) هستند.
در بعضى روایات مى خوانیم که اهلبیت پیامبر اسلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد.
پیام ها
1- سنّت الهى آن است که بندگان صالح، حاکم و وارث جهان باشند. «کتبنا»
2- پیشگوئى هاى قرآن قطعى است. «لقد کتبنا فى الزبور ...»
3- قرآن، از آینده تاریخ خبر مىدهد. «یرثها ...»
4- آینده از آن صالحان است. «یرثها عبادى الصالحون»
5 - دین از سیاست جدا نیست. «یرثها عبادى الصالحون»
6- عبادت تنها کافى نیست، صلاحیّت و عمل صالح نیز لازم است. «عبادى الصالحون»
7- وراثت زمین و حکومت بر جهان دو شرط دارد، بندگى خداوند و انجام اعمال صالح. «عبادى الصالحون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است