display result search
منو
تفسیر آیه 66 و 67 سوره مریم

تفسیر آیه 66 و 67 سوره مریم

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 220 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 66 و 67

وَیَقُولُ الإِْنْسَانُ أَءِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیّاً
أَوَلَا یَذْکُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ یَکُ شَیْئاً


ترجمه

و انسان مى‏ گوید: آیا آنگاه که مُردم، دوباره زنده (از قبر) خارج خواهم شد؟
آیا انسان (در زنده شدن دوباره‏ خود شک دارد؟ و) به یاد نمى‏آورد که ما او را پیش از این آفریده ‏ایم، در حالى که چیزى نبود؟


این آیه شبیه آیات 78 و 79 سوره‏ یس است که شخصى با آوردن استخوانى پوسیده و خرد کردن آن مقابل پیامبر، با پیامبر به بحث و گفتگو پرداخت و گفت: کیست که استخوان‏ هاى پوسیده را زنده کند؟ خداوند در پاسخ فرمود: (اى پیامبر!) بگو: همان کسى که اوّل آفرید، پس از مرگ هم زنده مى‏ کند، و او همه چیز را مى ‏داند. «و ضرب لنا مثلاً و نسى خلقه قال مَن یُحیى العِظام و هى رَمیم . قل یُحیها الّذى اَنشأها اوّل مَرّة و هو بکلّ خلق علیم»
از امام صادق‏علیه السلام درباره «خلقناه من قبل و لم یک شیئاً» سؤال شد، حضرت فرمودند: یعنى نه در مرحله‏ تقدیر و نه در مرحله تکوین هیچ چیز نبود. راوى حدیث درباره‏ى «لم یکن شیئاً مذکورا» پرسید، حضرت فرمودند: یعنى مقدّر بود، ولى نامى از آن در میان نبود. بنابراین، این دو آیه از دو مرحله‏ى پیش از آفرینش انسان سخن مى ‏گوید.
در حدیث دیگرى نیز امام باقر (ع) در مورد «من قبل» فرمودند: نه در کتاب و نه در علم سخنى از او نبود.


پیام ها
1- باور نداشتن معاد، راه توجیه گناه و فرار از عبادت است. «فاعبده و اصطبر لعبادته... یقول الانسان...»
2- تعجّب از معاد وزنده شدن دوباره، مربوط به یک زمان و یک گروه خاص از انسان‏ها نیست. «یقول الانسان»
3- معاد، جسمانى است. «اُخرج» یعنى خارج شدن جسم از زمین.
4- معاد، قهرى واجبارى است. «اُخرج» یعنى خروج قهرى وبدون اختیار.
5 - تردید در معاد با توجّه به آفرینش ابتدائى خود، شگفت‏ آور است. «أولایذکر»
6- توجّه انسان به اینکه اوّل نبوده و بعداً خلق شده است، براى قبول معاد کافى است. «أولا یذکر الانسان...»
7- منکران معاد، براى عقیده‏ى خود دلیلى ندارند و تنها قیامت را بعید مى‏دانند، ولى قرآن با دلیل سخن مى‏ گوید. «خلقناه من قبل»
8 - آفرینش انسان از عدم، بسیار پیچیده‏ تر و به ظاهر مشکل ‏تر از آفرینش مجدّد انسان پس از مرگ است. «خلقناه... و لم یک شیئا»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:35

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی