display result search
منو
تفسیر آیه 57 سوره کهف

تفسیر آیه 57 سوره کهف

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 193 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 57

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُکِّرَ بَِایَتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِىَ مَا قَدَّمَتْ یَدَاهُ إِنَّا جَعَلْنَا عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَن یَفْقَهُوهُ وَفِى ءَاذَانِهِمْ‏وَقْراً وَ إِن تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدَى‏ فَلَن یَهْتَدُواْ إِذاً أَبَداً

ترجمه
و کیست ستمکارتر از آنکه به آیات پروردگارش تذکّر دهند، پس (به جاى پذیرش) از آنها اعراض کند و (گناهان و) دستاورد پیشینه‏ خویش را فراموش کند؟! البتّه ما بر دلهایشان پرده‏ هایى نهادیم تا آیات قرآن را نفهمند و در گوشهایشان سنگینى قرار دادیم که اگر به سوى هدایت شان فراخوانى، هرگز به راه نخواهند آمد.


«تذکّر»، رمز آن است که انسان در عمق روح و فطرت خود، خدا را یافته، لکن از آن غافل شده است و تذکّر براى کنار زدن پرده‏ غفلت است. حضرت على‏ (ع) در توصیف انبیا مى ‏فرماید: هدف از بعثت انبیا آن است که مردم را به وفا کردن به فراموش شده‏ ها یادآورى کنند. «و یذکّرهم منسىّ نعمته».
«اَکنّة» جمع «کنان» به معناى پرده و پوشش است.

پیام ها
1- بى‏ اعتنایى به آیات الهى و درنگ نکردن در آنها، بزرگ‏ترین ستم است. «و مَن اَظلَم، ذُکّر، اَعرِض، نَسى»
2- یاد عملکرد بد، زمینه ‏ساز توبه و عذرخواهى است و بر عکس غفلت از آن، سبب تیرگى روح و کلید همه‏ بدبختى‏ هاست. «نَسىَ ما قَدّمت یداه»
3- کیفر بى‏ اعتنایى به آیات الهى و استهزا و غفلت از گناهان، محروم شدن از درک حقایق است. «فاَعرض... جعلنا»
4- عذاب الهى تنها در قیامت نیست، گرفتن قوه‏ درک حقایق، نیز عذاب است. «اَکنّةً أن یفقهوه»
5 - در هدایت مردم، تنها برهان ودلیل کافى نیست، پذیرش مخاطب هم لازم است. «و اِن تَدعُهم الى الهُدى فلن یهتدوا»
6- راه هدایت، دل نرم و گوش شنواست، وقتى این دو دگرگون شد، حتّى در برابر دعوت شخص پیامبر، هدایت ‏پذیر نمى‏ شود. «فلن یهتدوا اذاً ابداً»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:55

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی