display result search
منو
تفسیر آیه 60 سوره اسراء

تفسیر آیه 60 سوره اسراء

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 316 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 60

وَإِذْ قُلْنَا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا الرُّءْیَا الَّتِى أَرَیْنَکَ إِلَّا فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِى الْقُرْءَانِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا یَزِیدُهُمْ إِلَّا طُغْیَناً کَبِیراً

ترجمه

و (به یادآور) آنگاه که به تو گفتیم: همانا پروردگارت بر مردم احاطه دارد و آن رؤیایى را که نشانت دادیم و آن درخت نفرین شده در قرآن را، جز براى آزمایش مردم قرار ندادیم. و ما مردم را بیم مى‏دهیم، ولى (هشدار ما) جز طغیان و سرکشى بزرگ، چیزى بر آنان نمى‏ افزاید.

در آیه‏ قبل سخن از کشتن ناقه‏ صالح بود و در این آیه، سخن از شجره‏ ملعونه که قاتل اهل‏بیت پیامبرعلیهم السلام بودند.
در روایات مى‏خوانیم که اهل‏ بیت فرمودند: ما کمتر از ناقه‏ صالح نیستیم، جسارت به ما هلاکت را به دنبال دارد.
در قرآن، چند رؤیا براى پیامبر اسلام بیان شده است: یک رؤیا در آستانه‏ جنگ بدر، که خداوند دشمنان را به چشم پیامبر اندک نشان داد، تا مسلمانان سست نشوند. دیگرى رؤیاى ورود فاتحانه به مسجدالحرام. و یکى هم خوابى که در این آیه مطرح است. دو خواب قبلى پس از هجرت و در مدینه بوده، اما این خواب در مکّه بوده است. البتّه برخى رؤیا را مربوط به معراج دانسته‏اند، در حالى که معراج در بیدارى بود و رؤیا ظهور در خواب دیدن دارد.
آن خواب و شجره‏ ملعونه یکى است، چون نتیجه‏ واحدى دارد و آن فتنه‏ بودن براى مردم است. خداوند این شجره‏ ملعونه و اعمالشان را در خواب به پیامبر نشان داد و فرمود که این سبب فتنه‏ امت توست و با جمله‏ «اِنّ ربّک احاط بالناس»، آن حضرت را دلدارى داد.
«شَجرة»، هم به معناى درخت است، هم هر اصلى که شاخه‏ ها و فروعى داشته باشد. لذا به قبیله هم شجره گفته مى‏ شود. پیامبر نیز فرمود: من و على از یک شجره‏ایم «أنا و علىٌّ من شجرة واحدة». به سلسله‏ نسب و نژاد نیز «شجره‏ نامه» گفته مى‏ شود. پس شجره‏ ملعونه، قومى ریشه دارند که ملعونند.
در آخر این آیه آمده است که هشدارهاى الهى نسبت به شجره‏ ملعونه، نتیجه‏اى جز افزایش طغیان بزرگ اینان ندارد. و «طغیان کبیر» تنها یک بار و در همین آیه به کار رفته است. پس باید در قرآن از یک شجره ملعونه و ز قوم و قبیله ‏اى سراغ گرفت که به ظاهر مسلمان، ولى در باطن داراى نفاق و سبب فتنه‏ مردم‏اند.
در قرآن، امور متعدّدى لعنت شده است، مثل: ابلیس، یهود، منافقان، مشرکان، علمایى که حقّ را کتمان کردند، آزاردهندگان پیامبر، امّا تنها منافقانند که همراه مسلمانان وموجب فتنه آنانند، زیرا ابلیس و اهل ‏کتاب ومشرکین، چهره‏ اى روشن دارند، ولى منافقان به ظاهر مسلمان، پیوسته عامل فتنه بوده ‏اند.
بعضى پنداشته‏اند شجره‏ى ملعونه، همان «درخت زقّوم» است که وسیله‏ عذاب الهى است، ولى چیزهاى دیگرى هم وسیله‏ى عذاب الهى بوده است که این نشانه‏ى لعنت شدن آن وسیله نیست، مثل رود نیل که فرعون را غرق کرد، یا فرشتگان که بر اقوامى عذاب نازل کردند، یا مؤمنان که در جنگ‏ها بازوى خدا در عذاب و نابودى کفّار بودند. «قاتلوهم یعذّبهم اللّه بایدیکم»
علامه‏ طباطبایى‏ قدس سره در بحث روایى سوره‏ى قدر، از برجستگان اهل‏ سنّت مثل خطیب بغدادى، ترمذى، ابن‏ جریر، طبرانى، بیهقى، ابن‏مردویه و از علماى شیعه مثل کلینى صاحب کتاب کافى نقل مى‏کند که پیامبراکرم در خواب، بالا رفتن بوزینگان را از منبر خود دید و بسیار غمگین شد. جبرئیل نازل شد. حضرت خواب خود را بر او بیان کرد. جبرئیل به آسمان رفت و چون برگشت، این آیات را با خود آورد: «أفرأیت اِن مَتعّناهم سنین . ثمّ جائهم ما کانوا یوعدون . ما أغنى عنهم ماکانوا یمتعّون» آیا نمى‏بینى که اگر ما سالیانى آنان را بهره‏مند سازیم، سپس عذابى که به آنان وعده داده شده، سراغشان آید، بهره‏ گیرى‏ هاى دنیوى برایشان سودى نخواهد بخشید. این رؤیا، همچنین سبب نزول سوره‏ قدر شد، تا به پیامبر تسلى بدهد که اگر بنى‏ امیه هزار ماه حکومت مى‏ کنند، در عوض ما به تو شب قدر دادیم که بهتر از هزار ماه است.
مسأله خواب دیدن بوزینه‏ هایى که حکومت را به دست گرفتند و بر منبر پیامبر بالا مى‏ رفتند، از امام باقر و امام صادق‏ (ع) نیز روایت شده است. و مفسّران شیعه و سنّى مراد از شجره‏ ملعونه را «بنى‏ امیّه» مى ‏دانند. امام سجاد (ع) فرمود: جبرئیل بوزینه‏ ها را بر بنى‏امیّه تطبیق داد. پیامبر اکرم‏ پرسید: آیا این حادثه در زمان من رخ مى‏ دهد؟ پاسخ داد: نه، حدود چهل سال بعد از هجرت تو رخ مى‏ دهد.
در میان بنى‏امیه هم، آن کس که بیش از همه طغیان کرد و حادثه‏ى کربلا را به ‏وجود آورد، «یزید» بود و این فاجعه، بزرگ‏ترین طغیان در تاریخ بود.
عمیق ‏ترین نظر در باره‏ى این آیه که با روایات همراه است، در تفسیر المیزان آمده است.


پیام ها
1- خداوند، گاهى از طریق خواب، بعضى حقایق را به پیامبر و دیگران الهام مى‏ کند. «اَریناک»
2- هر حادثه‏ اى، حتّى تعبیر خواب، مى‏ تواند وسیله‏ آزمایش مردم قرار گیرد. «الرؤیا... فتنة»
3- قبایل و گروه‏هایى که عامل انحراف شوند، «شجره‏ى ملعونه»اند. «فتنة للناس و الشجرة الملعونه»
4- هشدار به مردم، حتّى به قبایل و دودمان‏ هاى ملعون، از سنّت‏ هاى الهى است. «نخوّفهم»
5 - در دل لجوجان متعصّب، هشدارها اثر ندارد. (نرود میخ آهنین در سنگ) «فما یزیدهم الاّ طغیاناً کبیراً»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:49

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی