- 3045
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه22 سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 22
لَا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً ءَاخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُوماً مَّخْذُولاً
ترجمه
با خداوند معبود دیگرى قرار مده که نکوهیده و سرافکنده خواهى نشست.
گرچه مخاطب آیه پیامبر اکرم است، ولى مقصود تمام مردم مىباشد. نظیر اینگونه خطاب در آیات قرآن کریم فراوان است، از جمله آیه بعد که مى فرماید: «و اِمّا یبلغنّ عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اُفٍّ» یعنى هرگاه یکى از پدر و مادر یا هردوى آنان، نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان افّ مگو، با آنکه پیامبر پدر و مادر خود را در کودکى از دست داده بود.
در این آیه نیز مراد از «لا تجعل» مردم هستند که به دلیل رهبرى پیامبر، آن حضرت مورد خطاب واقع شده است.
پیام ها
1- شکوفایى و عزّت انسان در سایه توحید است و شرک و پرستش غیر خدا انسان را خوار و ذلیل مى کند. «مَلوماً مَخذولا»
2- پیروى از مکاتب غیر الهى، انسان را به بنبست و رکود و باتلاق مىکشاند. «فتَقعُد ملوماً مخذولا»
3- مشرک، مورد نکوهش خدا، فرشتگان، مؤمنین، وجدان هاى بیدار و خردمندان جهان است. «مَلوماً مَخذولا» زیرا نامى از مذمّت کننده نیامده است، تا مطلق و فراگیر باشد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لَا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً ءَاخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُوماً مَّخْذُولاً
ترجمه
با خداوند معبود دیگرى قرار مده که نکوهیده و سرافکنده خواهى نشست.
گرچه مخاطب آیه پیامبر اکرم است، ولى مقصود تمام مردم مىباشد. نظیر اینگونه خطاب در آیات قرآن کریم فراوان است، از جمله آیه بعد که مى فرماید: «و اِمّا یبلغنّ عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اُفٍّ» یعنى هرگاه یکى از پدر و مادر یا هردوى آنان، نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان افّ مگو، با آنکه پیامبر پدر و مادر خود را در کودکى از دست داده بود.
در این آیه نیز مراد از «لا تجعل» مردم هستند که به دلیل رهبرى پیامبر، آن حضرت مورد خطاب واقع شده است.
پیام ها
1- شکوفایى و عزّت انسان در سایه توحید است و شرک و پرستش غیر خدا انسان را خوار و ذلیل مى کند. «مَلوماً مَخذولا»
2- پیروى از مکاتب غیر الهى، انسان را به بنبست و رکود و باتلاق مىکشاند. «فتَقعُد ملوماً مخذولا»
3- مشرک، مورد نکوهش خدا، فرشتگان، مؤمنین، وجدان هاى بیدار و خردمندان جهان است. «مَلوماً مَخذولا» زیرا نامى از مذمّت کننده نیامده است، تا مطلق و فراگیر باشد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است