display result search
منو
تفسیر آیه 119 سوره نحل

تفسیر آیه 119 سوره نحل

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 382 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 119

ثُمَّ إِنَّ رَبَّکَ لِلَّذِینَ عَمِلُواْ السُّوءَ بِجَهَلَةٍ ثُمَّ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَلِکَ وَ أَصْلَحُواْ إِنَّ رَبَّکَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ‏

ترجمه
سپس البته پروردگار تو براى کسانى که از روى نادانى کار بدى کردند آنگاه از پس آن توبه کرده و به کار شایسته پرداختند همانا پروردگارت پس از آن توبه، قطعاً بخشنده مهربان است.


جهل به معناى ندانستن است، ولى جهالت در موردى که انسان مى‏ داند، ولى هوى و هوس بر او غالب مى‏ شود نیز بکار مى‏رود. در سوره انعام آیه 54 «کتب ربّکم على نفسه الرّحمة انه من عمل منکم سوء بجهالة ثمّ تاب من‏بعده واصلح...» و نساء آیه 17 نیز جهالت به این معناست. «انّما التوبة على اللَّه للّذین یعملون السوء بجهالة ثمّ یتوبون من قریب...»
امام صادق فرمود: هرگناهى که از بنده سر مى‏زند گرچه از روى عمد باشد، جهالت نامیده مى‏شود، زیرا نادانى بنده او را وادار به گناه کرده و گناه را در نظر او زیبا جلوه داده است.

پیام ها
1- اسلام بن‏بست ندارد و راه بازسازى را براى انسان باز گذاشته است. «ثمّ تابوا»
2- پذیرفتن توبه از شئون ربوبیّت الهى و شیوه ‏هاى تربیت است. «ربّک»
3- توبه واقعى، همراه با اصلاح وجبران خلاف‏ها مى‏باشد. «تابوا... واصلحوا»
4- راه توبه بر روى همه باز است. «للّذین»
5 - گناهانى که بخاطر غلبه‏ هوس باشد نه انکار و عناد، به پذیرش توبه نزدیک است. «عملوا السّوء بجهالةٍ ثمّ تابوا»
6- پذیرفتن توبه از جانب پروردگار قطعى است. (انّ - لغفورٌ - جمله اسمیه)
7- علاوه بر پذیرش خلافکار، خداوند نسبت به او مهربان است. «لغفور رحیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:32

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام تفسیر بسیار عالیست با تشکر ازشما .

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی