- 6020
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 5 سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 5
فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ أُولَهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَاداً لَّنَآ أُوْلِى بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلَلَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْداً مَّفْعُولاً
ترجمه
پس همین که وعده نخستین فتنه فرا رسد، گروهى از بندگان توانمند و جنگجوى خویش را (براى سرکوبى شما) بر انگیزیم. پس درون خانه ها را جستجو کنند (تا فتنه گران را یافته کیفر دهند) و آن، وعده اى قطعى است.
قرآن، براى آن گروهى که فسادگران بنى اسرائیل را سرکوب مى کنند، مصداقى بیان نکرده است. امّادر تفاسیر، آن را به بخت النصّر، طالوت، پادشاه روم، هیتلر و... تطبیق داده اند، ولى هیچ کدام از آنان، با کلمه مقدّس «بَعثنا» که براى قیامت و بعثت انبیا آمده، و «عباداً لنا» که براى افرادى همچون پیامبران به کار رفته است، سازگار نیست. بنابراین شاید نظر آیه به آینده اى باشد که هنوز نیامده است.
پیام ها
1- از سنّتهاى الهى، نابودى مستکبران طغیانگر است. «بَعثنا علیکم»
2- تحقّق وعده هاى الهى، به معناى کنار بودن انسان از وظیفه جهاد نیست. «بعثنا علیکم عباداً»
3- جهاد و مبارزه با مستکبران، مخصوص اسلام نیست. «بعثنا... اولى بأس شدید»
4- دست بالاى دست بسیار است. بنى اسرائیل طغیان کردند، خدا هم برتر از آنان را برایشان مسلطّ مى سازد. «بعثنا... اولى بأس شدید»
5 - فراهم آوردن قدرت براى سرکوبى فتنه گران و سلب امنیّت از آنان، حتّى از طریق گشت خانه به خانه، کارى نیکو است. «فجاسوا خلال الدّیار»
6- پیشگویى هاى آسمانى، حتماً به وقوع مى پیوندد. «وعداً مفعولاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ أُولَهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَاداً لَّنَآ أُوْلِى بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلَلَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْداً مَّفْعُولاً
ترجمه
پس همین که وعده نخستین فتنه فرا رسد، گروهى از بندگان توانمند و جنگجوى خویش را (براى سرکوبى شما) بر انگیزیم. پس درون خانه ها را جستجو کنند (تا فتنه گران را یافته کیفر دهند) و آن، وعده اى قطعى است.
قرآن، براى آن گروهى که فسادگران بنى اسرائیل را سرکوب مى کنند، مصداقى بیان نکرده است. امّادر تفاسیر، آن را به بخت النصّر، طالوت، پادشاه روم، هیتلر و... تطبیق داده اند، ولى هیچ کدام از آنان، با کلمه مقدّس «بَعثنا» که براى قیامت و بعثت انبیا آمده، و «عباداً لنا» که براى افرادى همچون پیامبران به کار رفته است، سازگار نیست. بنابراین شاید نظر آیه به آینده اى باشد که هنوز نیامده است.
پیام ها
1- از سنّتهاى الهى، نابودى مستکبران طغیانگر است. «بَعثنا علیکم»
2- تحقّق وعده هاى الهى، به معناى کنار بودن انسان از وظیفه جهاد نیست. «بعثنا علیکم عباداً»
3- جهاد و مبارزه با مستکبران، مخصوص اسلام نیست. «بعثنا... اولى بأس شدید»
4- دست بالاى دست بسیار است. بنى اسرائیل طغیان کردند، خدا هم برتر از آنان را برایشان مسلطّ مى سازد. «بعثنا... اولى بأس شدید»
5 - فراهم آوردن قدرت براى سرکوبى فتنه گران و سلب امنیّت از آنان، حتّى از طریق گشت خانه به خانه، کارى نیکو است. «فجاسوا خلال الدّیار»
6- پیشگویى هاى آسمانى، حتماً به وقوع مى پیوندد. «وعداً مفعولاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان