- 3017
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 93 سوره نخل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 93
وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَحِدَةً وَلَکِن یُضِلٌّ مَن یَشَآءُ وَیَهْدِى مَن یَشَآءُ وَلَتُسْئَلُنَّ عَمَّا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
ترجمه
و اگر خداوند خواسته بود (همه شما را به طور اکراه و اجبار) یک اُمت (مؤمن و) متحد قرار داده بود، (تا میان شما هیچ اختلافى نباشد، ولى این اجبار و اکراه خلاف سنت و برنامه اوست و لذا) هر که را بخواهد گمراه مىکند (و به حال خودش وامى گذارد) و هر که را بخواهد (و استحقاق هدایت دارد) هدایت مىکند و قطعاً شما از آنچه انجام مى دادید بازخواست خواهید شد.
خداوند همه مردم را به طور فطرى هدایت مىفرماید، لکن مردم بر اساس اختیار و آزادى که دارند دو گروه مى شوند؛ گروهى بر خلاف عقل و فطرت راه خلاف را انتخاب مى کنند و توبه نمىکنند، خداوند نیز آنان را به حال خود رها و گمراه مى کند، ولى گروهى همان راه فطرت و اطاعت را انتخاب مى کنند، و خداوند آنان را کمک و هدایت مى کند. بنابراین مراد از هدایت و گمراه کردن خداوند مرحله بعد از انتخاب انسان است. مثلاً هدف معلم در روز اول تدریس آموزش دادن به همه شاگردان است لکن گروهى که براى فهمیدن تلاش مى کنند معلم وقت خصوصى نیز به آنان مى دهد، ولى شاگرد بازىگوش را به حال خود رها مى کند. راستى اگر هدایت و گمراه شدن انسان اختیارى نبود، در پایان آیه خداوند نمى فرمود: شما بازخواست مى شوید! پس سؤال خداوند نشانه آزادى ماست. زیرا انسان مجبور مورد بازخواست قرار نمى گیرد.
پیام ها
1- دست خداوند در اجبار مردم باز است، لیکن سنّت و برنامه او آزاد گذاشتن مردم است. «و لو شاء اللَّه لجعلکم»
2- انسان در انتخاب عقیده و راه آزاد است. «لتسئلن»
3- سؤال و جواب در قیامت را جدّى بگیریم. «و لتسئلنّ»
4- سؤال و بازخواست از همه کارهاى انسان است. «عمّا کنتم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَحِدَةً وَلَکِن یُضِلٌّ مَن یَشَآءُ وَیَهْدِى مَن یَشَآءُ وَلَتُسْئَلُنَّ عَمَّا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
ترجمه
و اگر خداوند خواسته بود (همه شما را به طور اکراه و اجبار) یک اُمت (مؤمن و) متحد قرار داده بود، (تا میان شما هیچ اختلافى نباشد، ولى این اجبار و اکراه خلاف سنت و برنامه اوست و لذا) هر که را بخواهد گمراه مىکند (و به حال خودش وامى گذارد) و هر که را بخواهد (و استحقاق هدایت دارد) هدایت مىکند و قطعاً شما از آنچه انجام مى دادید بازخواست خواهید شد.
خداوند همه مردم را به طور فطرى هدایت مىفرماید، لکن مردم بر اساس اختیار و آزادى که دارند دو گروه مى شوند؛ گروهى بر خلاف عقل و فطرت راه خلاف را انتخاب مى کنند و توبه نمىکنند، خداوند نیز آنان را به حال خود رها و گمراه مى کند، ولى گروهى همان راه فطرت و اطاعت را انتخاب مى کنند، و خداوند آنان را کمک و هدایت مى کند. بنابراین مراد از هدایت و گمراه کردن خداوند مرحله بعد از انتخاب انسان است. مثلاً هدف معلم در روز اول تدریس آموزش دادن به همه شاگردان است لکن گروهى که براى فهمیدن تلاش مى کنند معلم وقت خصوصى نیز به آنان مى دهد، ولى شاگرد بازىگوش را به حال خود رها مى کند. راستى اگر هدایت و گمراه شدن انسان اختیارى نبود، در پایان آیه خداوند نمى فرمود: شما بازخواست مى شوید! پس سؤال خداوند نشانه آزادى ماست. زیرا انسان مجبور مورد بازخواست قرار نمى گیرد.
پیام ها
1- دست خداوند در اجبار مردم باز است، لیکن سنّت و برنامه او آزاد گذاشتن مردم است. «و لو شاء اللَّه لجعلکم»
2- انسان در انتخاب عقیده و راه آزاد است. «لتسئلن»
3- سؤال و جواب در قیامت را جدّى بگیریم. «و لتسئلنّ»
4- سؤال و بازخواست از همه کارهاى انسان است. «عمّا کنتم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است