display result search
منو
روح صبر، استقامت، توحید و توکل در شهدای دفاع مقدس

روح صبر، استقامت، توحید و توکل در شهدای دفاع مقدس

  • 1 تعداد قطعات
  • 62 دقیقه مدت قطعه
  • 779 دریافت شده
سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با موضوع "روح صبر، استقامت، توحید و توکل در شهدای دفاع مقدس"، یادبود شهدای آزادی خرمشهر در محل شهادت شهدای هویزه، سال 1394

در جسم و فیزیک مناطق جنگی قداستی نیست؛ بلکه یک حقیقتی پشت حقایق جبهه و جنگ هست که آن حقیقت چون متصل به خداوند و حق و عدالت می شود، این سرزمین ها مقدس می شود. قداست این سرزمین ها به خاطر ایمان، عمل صالح و جهاد شهداست. تفکر اسلامی مانند تفکر بودایی و مسیحی و سایر ادیان نیست که تفکیک بین امر قدسی و غیر قدسی دارند. به لحاظ زمان و مکان، همه این عالم مقدس است؛ از آن جهت که مخلوق خداوند است و محضر اوست. به یک معنای خاص تر، هر زمان و مکانی که از طریق انسان - که ظرفیت خلیفه الهی دارد - با خدا گره می خورد، آن شخص، آن مکان و آن زمان به این دلیل مقدس می شود. در کنار این مسئله، مسئله معرفت مطرح است و یکی دیگر از تفاوت های تفکر اسلامی همین گره خوردگی روحانیت و معنویت اسلامی با معرفت است و در سایر دیدگاه ها عرصه معنوی را جدای از عرصه معرفت می دانند.

شهدای جنگ روح استقامت داشتند و محال است کسی بدون صبر و استقامت و مقاومت اهل بهشت شود. حضرت امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: «به خدا سوگند اگر تمام عرب مقابل من بایستند، من پشت نمی کنم و نمی ترسم». همین تفکر علوی در بین شهدای جبهه در هشت سال دفاع مقدس رایج بوده است که برای جنگ هراسی نداشتند. حضرت امیرالمؤمنین (ع) در کلامی دیگر می فرمایند: «هر کس بخواهد به پیروزی برسد، نمی رسد مگر اینکه سوار بر مرکب صبر و مقاومت شود». اگر مقاومت کنی پیروز می شوی و این پیام شهدا برای مسئولین ماست.

صبر و استقامت بایستی همراه با توکل باشد. خداوند قادر است درست در لحظه ای که ما فکر می‌کنیم کار تمام است گشایش ایجاد کند و بر عکس. «توکل» یعنی اینکه تمام برنامه ریزی های مادی را در امور کشور انجام بدهیم؛ ولی نهایتاً همه اختیار کار را به خدا بسپاریم و قلب خودمان را با توکل آرام کنیم. توکل یعنی اراده مطلق تنها از آن خداوند است.

فرق مؤمن با کافر در این است که کافر علوم فرامادی را نمی پذیرد و الا علوم مادی را که همه قبول دارند ولی در ایمان به غیب متفاوتند. امروزه مشکل بشریت در «توحید» است؛ چون توحید در اعمالمان نیست و بر سر زبانمان است. توحید اگر در تصمیم گیری هایمان باشد نه ترس وجود دارد و نه طمع. توحید افعالی منوط به شناخت توحید ذاتی و صفاتی است.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 62:34

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    بسیار عالی و آموزنده. با تشکر

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی