- 84
- 1000
- 1000
- 1000
ابتلائات مومنین در عصر غیبت
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «ابتلائات مومنین در عصر غیبت»، 1400
حدیثی از وجود مقدس امام زمان در ضمن توقیعات کتاب احتجاج طبرسی نقل شده است که توقیع نسبتا مفصلی است، به این تعبیر«وَ لَوْ اَنَّ اشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا». طبق این نقل حضرت در توقیعی که برای شیخ مفید نوشتند فرمودند: اگر شیعیان ما که خدای متعال آنها را به طاعت و بندگی موفق کند اجتماع قلبی داشتند، در چه امری قلوبشان مجتمع بود؟ «فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ» برآن عهدی که ما از آنها گرفتیم وفا میکردند، و قلوب شیعیان ما در این موقف قرار می گرفت « لَمَا تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا» این امر مبارکی که خدای متعال مقدر فرموده که ما به لقاء امام برسیم یعنی حقیقت ظهور محقق بشود به تاخیر نمی افتاد. شاید ظهور لقاء امام است.
ما چند غیبت داریم؛ یک غیبت این است که جسم امام غایب است یعنی بر خلاف ائمه پیشین که در بین اصحاب بودند دیده می شدند البته ائمه متأخر کمی غیبت داشتند یعنی در پرده بودند ولی عمدتا اینطوری بوده که اصحاب به دیدار آنها موفق بودند. یک غیبت جسمانی برای امام پیش آمده که خود این هم باید معنا بشود ؛ که صرفا این است که جسم امام الان دیده نمی شود؟ کما این که در روایات هست که امام علیه السلام در بازار شما رفت و آمد می کند و شما نمی بینید. ولی خب همین معنایش چیست که امام در یک پرده ای هستند که نمی توانیم ؟ این نکته مهمی است خود این احتیاج به گفتگو دارد. به این سادگی که تصویر می شود نیست ولی یک غیبت دیگری است که آن مهمتر است و آن این است که بالاخره حقیقت ولایت ائمه علیهم السلام در پرده رفته و آن حقیقتی که باید در عالم ظاهر می شد، آن خورشیدی که باید طلوع می کرد و عالم را روشن می کرد در یک حجاب و پرده ای رفته، این معنی دیگری از غیبت هست که عرض کردم.
گاهی قرآن این طوری طبق نقل معصومین علیهم السلام تعبیر می کند که «وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشى * وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى ». طبق فرموده امام باقر سلام الله علیه «لَیل» دولت ائمه باطل است. یعنی مخالفان وجود مقدس امیرالمومنین که دولت آنها حجاب برحقیقت ولایت امیرالمومنین شد و این حقیقت در پرده رفت. مثل شب تاریکی که پرده روی روز می اندازد تا «وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى». فرمودند: «وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى» ناظر به ظهور حضرت است که خورشید حقیقت ولایت به وسیله امام زمان سلام الله علیه ظاهر می شود و آن پرده های ظلمانی کنار می رود و این اتفاق می افتد.
حدیثی از وجود مقدس امام زمان در ضمن توقیعات کتاب احتجاج طبرسی نقل شده است که توقیع نسبتا مفصلی است، به این تعبیر«وَ لَوْ اَنَّ اشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا». طبق این نقل حضرت در توقیعی که برای شیخ مفید نوشتند فرمودند: اگر شیعیان ما که خدای متعال آنها را به طاعت و بندگی موفق کند اجتماع قلبی داشتند، در چه امری قلوبشان مجتمع بود؟ «فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ» برآن عهدی که ما از آنها گرفتیم وفا میکردند، و قلوب شیعیان ما در این موقف قرار می گرفت « لَمَا تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا» این امر مبارکی که خدای متعال مقدر فرموده که ما به لقاء امام برسیم یعنی حقیقت ظهور محقق بشود به تاخیر نمی افتاد. شاید ظهور لقاء امام است.
ما چند غیبت داریم؛ یک غیبت این است که جسم امام غایب است یعنی بر خلاف ائمه پیشین که در بین اصحاب بودند دیده می شدند البته ائمه متأخر کمی غیبت داشتند یعنی در پرده بودند ولی عمدتا اینطوری بوده که اصحاب به دیدار آنها موفق بودند. یک غیبت جسمانی برای امام پیش آمده که خود این هم باید معنا بشود ؛ که صرفا این است که جسم امام الان دیده نمی شود؟ کما این که در روایات هست که امام علیه السلام در بازار شما رفت و آمد می کند و شما نمی بینید. ولی خب همین معنایش چیست که امام در یک پرده ای هستند که نمی توانیم ؟ این نکته مهمی است خود این احتیاج به گفتگو دارد. به این سادگی که تصویر می شود نیست ولی یک غیبت دیگری است که آن مهمتر است و آن این است که بالاخره حقیقت ولایت ائمه علیهم السلام در پرده رفته و آن حقیقتی که باید در عالم ظاهر می شد، آن خورشیدی که باید طلوع می کرد و عالم را روشن می کرد در یک حجاب و پرده ای رفته، این معنی دیگری از غیبت هست که عرض کردم.
گاهی قرآن این طوری طبق نقل معصومین علیهم السلام تعبیر می کند که «وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشى * وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى ». طبق فرموده امام باقر سلام الله علیه «لَیل» دولت ائمه باطل است. یعنی مخالفان وجود مقدس امیرالمومنین که دولت آنها حجاب برحقیقت ولایت امیرالمومنین شد و این حقیقت در پرده رفت. مثل شب تاریکی که پرده روی روز می اندازد تا «وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى». فرمودند: «وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى» ناظر به ظهور حضرت است که خورشید حقیقت ولایت به وسیله امام زمان سلام الله علیه ظاهر می شود و آن پرده های ظلمانی کنار می رود و این اتفاق می افتد.
قطعات
-
عنوانزمانتعداد پخش
-
-
تاکنون نظری ثبت نشده است