- 193
- 1000
- 1000
- 1000
معنای غیبت و حقیقت انتظار
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «معنای غیبت و حقیقت انتظار»
«وَ یَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرینَ»،
در خصوص غیبتِ امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف معانی بسیاری گفته شده که حداقل 3 معنی آن از آیات و روایات استنباط شده و متقابلا ظهور هم معنا می شود. به یک معنای متعارف امام ظاهرا برای ما آشکار نیستند یعنی رابطه ای مثل سایر ائمه که با مردم معاشرت داشته و می توانستند در مجالس آن ها حضور پیدا کرده و سوال و جواب داشته باشند، برای ما نسبت به امام زمان علیه السلام قطع شده است. مگراینکه اشخاص خاصی خدمت حضرت برسند، ولی قاعده عمومی که امام در بین مردم زندگی کنند، مردم او را بشناسند و با او رفت و آمد داشته باشند، براساس حکمت الهی مدتی فراهم نیست و امام علیه السلام به این معنا در پرده غیبت هستند و البته این مسئله یک امتحان بسیار بزرگی برای مومنین و بر اساس روایات یک ابتلا برای خود وجود مقدس امام زمان علیه السلام هست.
در بعضی روایات آمده که امام علیه السلام امتحانات بسیار سختی دارند و با آن بلا و آزمایش ها، عالم به قرب ظهور نزدیک می شود. در روایتی از سدیر نقل شده که خدمت امام صادق علیه السلام رسیدیم در حالیکه حالشان دگرگون و کاسه چشمشان پر از اشک بود و لباس مخصوصی به تن داشتند و این جملات را بیان می کردند: «سَیِّدی! غَیبتُکَ نَفَت رُقادی و ضَیَّقَت عَلَّیَ مِهادی و ابتزَّت منی راحةَ فوادی» آقای من! غیبت تو خواب و آرامش را از من ربوده است. عرض کردم: چرا حالتان دگرگون است؟ فرمودند: کتاب جبر را که در اختیار ائمه است مطالعه می کردم. حوادث دوران غیبت حضرت بقیه الله من را بی تاب کرده است. این جملات را خطاب به حضرت می گفتند و بعضی امتحانات سخت و ابتلائات عظیمی که برای امام زمان علیه السلام و مومنین در دوران غیبت پیش می آید را به اصرار من بیان کردند. پس یک مسئله این است که امام به حسب ظاهر غائب اند و جامعه مومنین را با غیبت تدبیر می کنند. البته که امام از همه عالم حاضرتر است و معنی ندارد یک جایی امام نباشد ولی رشته اتصال عالم به حضرت حق باشد. ایشان همه جا حضور دارند ولی یک معنای غیبت است که زندگی مادی و جسمانی امام در پرده است و معاشرت با او نداریم.
«وَ یَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرینَ»،
در خصوص غیبتِ امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف معانی بسیاری گفته شده که حداقل 3 معنی آن از آیات و روایات استنباط شده و متقابلا ظهور هم معنا می شود. به یک معنای متعارف امام ظاهرا برای ما آشکار نیستند یعنی رابطه ای مثل سایر ائمه که با مردم معاشرت داشته و می توانستند در مجالس آن ها حضور پیدا کرده و سوال و جواب داشته باشند، برای ما نسبت به امام زمان علیه السلام قطع شده است. مگراینکه اشخاص خاصی خدمت حضرت برسند، ولی قاعده عمومی که امام در بین مردم زندگی کنند، مردم او را بشناسند و با او رفت و آمد داشته باشند، براساس حکمت الهی مدتی فراهم نیست و امام علیه السلام به این معنا در پرده غیبت هستند و البته این مسئله یک امتحان بسیار بزرگی برای مومنین و بر اساس روایات یک ابتلا برای خود وجود مقدس امام زمان علیه السلام هست.
در بعضی روایات آمده که امام علیه السلام امتحانات بسیار سختی دارند و با آن بلا و آزمایش ها، عالم به قرب ظهور نزدیک می شود. در روایتی از سدیر نقل شده که خدمت امام صادق علیه السلام رسیدیم در حالیکه حالشان دگرگون و کاسه چشمشان پر از اشک بود و لباس مخصوصی به تن داشتند و این جملات را بیان می کردند: «سَیِّدی! غَیبتُکَ نَفَت رُقادی و ضَیَّقَت عَلَّیَ مِهادی و ابتزَّت منی راحةَ فوادی» آقای من! غیبت تو خواب و آرامش را از من ربوده است. عرض کردم: چرا حالتان دگرگون است؟ فرمودند: کتاب جبر را که در اختیار ائمه است مطالعه می کردم. حوادث دوران غیبت حضرت بقیه الله من را بی تاب کرده است. این جملات را خطاب به حضرت می گفتند و بعضی امتحانات سخت و ابتلائات عظیمی که برای امام زمان علیه السلام و مومنین در دوران غیبت پیش می آید را به اصرار من بیان کردند. پس یک مسئله این است که امام به حسب ظاهر غائب اند و جامعه مومنین را با غیبت تدبیر می کنند. البته که امام از همه عالم حاضرتر است و معنی ندارد یک جایی امام نباشد ولی رشته اتصال عالم به حضرت حق باشد. ایشان همه جا حضور دارند ولی یک معنای غیبت است که زندگی مادی و جسمانی امام در پرده است و معاشرت با او نداریم.
تاکنون نظری ثبت نشده است