سخنرانی حجت الاسلام محمد سعیدی آریا با موضوع «تکاثر در اموال موجب طغیان انسان»، سال 1401
خداوند راه هدایت را به انسانها نشان داده است اما دو برخورد مختلف با این هدایت وجود دارد که عدهای منعطف هستند و هدایت را می پذیرند و عده ای نیز مسیر هدایت را قبول نمی کنند. رسول اکرم نگرانی های متعددی نسبت به امت خودشان داشتند که یکی از آن ها این بود که حضرت می فرمودند من از فقر امت هراسی ندارم بلکه از تکاثر اموال امت می ترسم.
عده ای به خاطر چشم هم چشمی آنقدر اموال جمع می کنند که قابل شمارش نیست و همواره با اهل دنیا فقط تعامل دارند و با فقرا رفت و آمدی ندارند. زمانیکه ملاک و معیار زندگی، کثرتگرایی در اموال باشد، نتیجه اش زندگی نکبتباری است که رها شدن از آن آسان نیست. از دیگر نگرانیهای رسول خدا برای امت خود، عصیان عمدی امت است چرا که گاهی انسان از روی غفلت دچار عصیان و طغیان می شود اما گاهی انسان با وجود مشاهده حق و حقیقت، عمدا مسیر طغیان و خطا را انتخاب می نماید.
در واقعه کربلا، امثال عمرسعد حق را می دانستند اما حرص پست و مقام و… مانع از حق گرایی شده بود. شکم بارگی و شکم پرستی و غوطهور شدن در افعال حیوانی از دیگر نگرانیهای رسول خدا نسبت به امت خود است چرا که باعث می شود افق دید انسان بر محور دنیا متمرکز شود.
کسالت، پرخوری و پر خوابی، کسب عنوانهای حیوانیت، زندگی با تردید عقیدتی و عدم انعطاف قلب انسان به حقیقت همگی از مصادیق نگرانیهای رسول خدا نسبت به امت است. گاهی انسان به مرحله ای می رسد که لسانش شیطانی خواهد شد.
تبعیت از هوای نفس و آرزوهای طولانی، از دیگر نگرانی های نبی خدا نسبت به عملکرد امت خود است چرا که هوای نفس همواره انسان را به سمت بدیها سوق می دهد و کسی که آرزوهای طولانی دارد با خشم از خداوند از دنیا خواهد رفت و خود را طلبکار از خداوند خواهد دانست. باید باور کنیم که مرگ حق هست و به معنای پایان راه نیست بلکه شروع راه جدید است.
تبعیت از هوای نفس جهت گیری قلب را تغییر می دهد و همت انسان را به سمت دنیا گرایی معطوف خواهد کرد. امتحان وسعت مالی از امتحان فقر بزرگ تر و سخت تر است چرا که بر اساس روایت، تکالیف و آزمایش انسان ثروتمند به مراتب بیشتر از انسان فقیر است.
در زمان وسعت مالی، شیطان وسوسه خواهد نمود و وعده فقر به انسان خواهد داد به همین خاطر توصیه شده است در امور خیر باید سبقت گرفت تا شیطان زمان وسوسه کردن نداشته باشد چرا که طغیان ، سرکشی و خود محوری انسانها در زمان ثروتمندی به مراتب بیشتر از زمان فقر است.
از مهم ترین نگرانی رسول خدا برای امت خود، تفسیر و تاویل آیات قرآن بر اساس سلیقه شخصی است چرا که قرآن بدون اهل بیت(ع) نتیجه اش افکار سلفی و وهابیت است.
خداوند راه هدایت را به انسانها نشان داده است اما دو برخورد مختلف با این هدایت وجود دارد که عدهای منعطف هستند و هدایت را می پذیرند و عده ای نیز مسیر هدایت را قبول نمی کنند. رسول اکرم نگرانی های متعددی نسبت به امت خودشان داشتند که یکی از آن ها این بود که حضرت می فرمودند من از فقر امت هراسی ندارم بلکه از تکاثر اموال امت می ترسم.
عده ای به خاطر چشم هم چشمی آنقدر اموال جمع می کنند که قابل شمارش نیست و همواره با اهل دنیا فقط تعامل دارند و با فقرا رفت و آمدی ندارند. زمانیکه ملاک و معیار زندگی، کثرتگرایی در اموال باشد، نتیجه اش زندگی نکبتباری است که رها شدن از آن آسان نیست. از دیگر نگرانیهای رسول خدا برای امت خود، عصیان عمدی امت است چرا که گاهی انسان از روی غفلت دچار عصیان و طغیان می شود اما گاهی انسان با وجود مشاهده حق و حقیقت، عمدا مسیر طغیان و خطا را انتخاب می نماید.
در واقعه کربلا، امثال عمرسعد حق را می دانستند اما حرص پست و مقام و… مانع از حق گرایی شده بود. شکم بارگی و شکم پرستی و غوطهور شدن در افعال حیوانی از دیگر نگرانیهای رسول خدا نسبت به امت خود است چرا که باعث می شود افق دید انسان بر محور دنیا متمرکز شود.
کسالت، پرخوری و پر خوابی، کسب عنوانهای حیوانیت، زندگی با تردید عقیدتی و عدم انعطاف قلب انسان به حقیقت همگی از مصادیق نگرانیهای رسول خدا نسبت به امت است. گاهی انسان به مرحله ای می رسد که لسانش شیطانی خواهد شد.
تبعیت از هوای نفس و آرزوهای طولانی، از دیگر نگرانی های نبی خدا نسبت به عملکرد امت خود است چرا که هوای نفس همواره انسان را به سمت بدیها سوق می دهد و کسی که آرزوهای طولانی دارد با خشم از خداوند از دنیا خواهد رفت و خود را طلبکار از خداوند خواهد دانست. باید باور کنیم که مرگ حق هست و به معنای پایان راه نیست بلکه شروع راه جدید است.
تبعیت از هوای نفس جهت گیری قلب را تغییر می دهد و همت انسان را به سمت دنیا گرایی معطوف خواهد کرد. امتحان وسعت مالی از امتحان فقر بزرگ تر و سخت تر است چرا که بر اساس روایت، تکالیف و آزمایش انسان ثروتمند به مراتب بیشتر از انسان فقیر است.
در زمان وسعت مالی، شیطان وسوسه خواهد نمود و وعده فقر به انسان خواهد داد به همین خاطر توصیه شده است در امور خیر باید سبقت گرفت تا شیطان زمان وسوسه کردن نداشته باشد چرا که طغیان ، سرکشی و خود محوری انسانها در زمان ثروتمندی به مراتب بیشتر از زمان فقر است.
از مهم ترین نگرانی رسول خدا برای امت خود، تفسیر و تاویل آیات قرآن بر اساس سلیقه شخصی است چرا که قرآن بدون اهل بیت(ع) نتیجه اش افکار سلفی و وهابیت است.
تاکنون نظری ثبت نشده است