- 755
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه شانزدهم
سخنرانی از حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه شانزدهم، سال 1401
عنوان بحث ما «سیر تکوّن عقاید امامیّه» است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم که رحمه للعالمین هستند و رحمه الله الواسعه هستند، طبیب نفوس هستند، حبیب قلوب هستند، ابوالشفیق هستند، طبعاً برای نجات ما دغدغه دارند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در ابتدا سعی کردند خودشان را درست معرفی کنند، که اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را درست نشناسیم از توحید هم خبری نیست.
جریانهای اصحاب حدیث و بعد دنبالهی وارفتهی آنها که مانند وهابیت در عربستان هستند، اینها اصلاً به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم محبّت ندارند، بعضی از اینها وقتی از کیلومترها آن طرفتر به سرزمین حجاز برای حج مشرّف میشوند به مکه میروند ولی به مدینه نمیروند، اگر به مدینه هم بروند انگار که رفتهاند تا با یک چوب دیدار کنند.
آن چیزی که اینها را نابود کرده است و به انسانهای وحشی خشن تبدیل کرده است، این است که اول دل اینها را سیاه کردهاند، محبّت ندارند، اگر حبّ به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم داشتند اینطور رفتار نمیکرند. این سختدلی آنها ریشه در عدم محبّتشان به خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دارد، منتها حبّ به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای اینکه اول فقط ادعا نباشد، ثانیاً مسیر اصلاحی و تربیتی ادامه پیدا کند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «کَذَبَ مَن زَعَمَ أنَّهُ یُحِبُّنی و یُبغِضُ هذا یَعنى عَلِیًّا علیه السلام».
دین یک مجموعهی بهم پیوسته است و انتخابکردنی نیست که بگوییم من اینجای دین را میخواهم و آنجا را نمیخواهم، این را انتخاب میکنم یا آن را نمیپسندم. دین یک مجموعه است برای هدایت و کمال ما.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم روی حبّ، روی معرّفی کردن درست اصحاب خود، روی معرّفی برترین افراد که اگر برترین افراد امیرالمؤمنین صلوات الله علیه باشند که این کاملاً اساس تربیتی دارد، چون شایسته سالاری است. میگوید آن کسی نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از همه محبوبتر است که بیشتر خدمت و جهاد کرده است و با اخلاص قطعی و با تقوای بیشتر و بوده است.
شیوهای که گروه دوم میگفت اتفاقاً بسیار غیرتربیتی است. میگوید: اگر شما پیامبر را در جایی دیدید و مسلمان شدید دیگر غبار داخل بینی اسب تو هم از همه برتر است، و دیگران هرچه تلاش کنند به تو نمیرسند! اتفاقا این شیوه دوم بشدّت ضدّتربیتی است، چون میگوید شما هرگز رشد پیدا نمیکنید، اگر بخواهی رشد کنی باید نسل تو عوض بشود و ژنتیک تو تغییر کند.
عنوان بحث ما «سیر تکوّن عقاید امامیّه» است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم که رحمه للعالمین هستند و رحمه الله الواسعه هستند، طبیب نفوس هستند، حبیب قلوب هستند، ابوالشفیق هستند، طبعاً برای نجات ما دغدغه دارند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در ابتدا سعی کردند خودشان را درست معرفی کنند، که اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را درست نشناسیم از توحید هم خبری نیست.
جریانهای اصحاب حدیث و بعد دنبالهی وارفتهی آنها که مانند وهابیت در عربستان هستند، اینها اصلاً به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم محبّت ندارند، بعضی از اینها وقتی از کیلومترها آن طرفتر به سرزمین حجاز برای حج مشرّف میشوند به مکه میروند ولی به مدینه نمیروند، اگر به مدینه هم بروند انگار که رفتهاند تا با یک چوب دیدار کنند.
آن چیزی که اینها را نابود کرده است و به انسانهای وحشی خشن تبدیل کرده است، این است که اول دل اینها را سیاه کردهاند، محبّت ندارند، اگر حبّ به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم داشتند اینطور رفتار نمیکرند. این سختدلی آنها ریشه در عدم محبّتشان به خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دارد، منتها حبّ به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای اینکه اول فقط ادعا نباشد، ثانیاً مسیر اصلاحی و تربیتی ادامه پیدا کند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «کَذَبَ مَن زَعَمَ أنَّهُ یُحِبُّنی و یُبغِضُ هذا یَعنى عَلِیًّا علیه السلام».
دین یک مجموعهی بهم پیوسته است و انتخابکردنی نیست که بگوییم من اینجای دین را میخواهم و آنجا را نمیخواهم، این را انتخاب میکنم یا آن را نمیپسندم. دین یک مجموعه است برای هدایت و کمال ما.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم روی حبّ، روی معرّفی کردن درست اصحاب خود، روی معرّفی برترین افراد که اگر برترین افراد امیرالمؤمنین صلوات الله علیه باشند که این کاملاً اساس تربیتی دارد، چون شایسته سالاری است. میگوید آن کسی نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از همه محبوبتر است که بیشتر خدمت و جهاد کرده است و با اخلاص قطعی و با تقوای بیشتر و بوده است.
شیوهای که گروه دوم میگفت اتفاقاً بسیار غیرتربیتی است. میگوید: اگر شما پیامبر را در جایی دیدید و مسلمان شدید دیگر غبار داخل بینی اسب تو هم از همه برتر است، و دیگران هرچه تلاش کنند به تو نمیرسند! اتفاقا این شیوه دوم بشدّت ضدّتربیتی است، چون میگوید شما هرگز رشد پیدا نمیکنید، اگر بخواهی رشد کنی باید نسل تو عوض بشود و ژنتیک تو تغییر کند.
کاربر مهمان