- 352
- 1000
- 1000
- 1000
حرارت محبت امام حسین(ع) در دل مؤمنین
سخنرانی آیت الله حسین مظاهری با موضوع «حرارت محبت امام حسین(ع) در دل مؤمنین»، سال 1391
امام حسین«سلاماللهعلیه»، امتیازهایی دارند که احدی حتّی رسول خدا«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» و امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» و حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» ندارند و هرکدام از آنها، افتخاری برای شخص امام حسین«سلاماللهعلیه» است.
اوّلین امتیازی که پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» گوشزد کردهاند و تا روز قیامت نیز باقیست، این است که علاقۀ خاصی راجع به امام حسین«سلاماللهعلیه» در دل همگان وجود دارد. پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» میفرمایند: عشق و حرارتی در دل مردم و مؤمنین راجع به امام حسین«سلاماللهعلیه» هست که خاموش شدنی نیست:
«إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»
از نظر فضیلت، همۀ چهارده معصوم مانند یکدیگر هستند. از نظر علم، قدرت، شجاعت و.... و همچنین از نظر اینکه هرکدام وظیفۀ خود را به درستی شناخته و صد در صد به آن عمل نمودند، همه مثل هم هستند، چنانکه در زیارت جامعۀ کبیره میخوانیم:
«خَلَقَکُمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَکُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِینَ حَتَّى مَنَّ عَلَیْنَا بِکُمْ فَجَعَلَکُمْ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ»
همۀ شما مثل هم هستید و همگی نورهایی در عرش خداوند بودید و خداوند متعال بر ما منّت گذاشت و آن انوار مقدّس را به عالم ناسوت و در ابدان مطهّر شما قرار داد. ابدانی که قرآن کریم دربارهاش میفرماید: «فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ».
امّا محبّت و عشق و علاقۀ مردم به امام حسین«سلاماللهعلیه»، امتیازی برای ایشان به شمار میرود. حرارت محبّت امام حسین«سلاماللهعلیه» در دلها به اندازهای است که راجع به امیرالمؤمنین علی«سلاماللهعلیه»، و امام حسن مجتبی«سلاماللهعلیه» یا حتّی شخص پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» نیست. نام مبارک امام حسین«سلاماللهعلیه»، دلهای مردم، خصوصاً شیعیان را دگرگون میکند. به همین علّت، در میان مردم، علاقۀ خاصی نسبت به زیارت ابی عبدالله الحسین«سلاماللهعلیه»، وجود دارد.
امتیاز دوّمی که امام حسین «سلاماللهعلیه» دارند، تربت ایشان است. این امتیاز نیز خاصّ آن امام بزرگوار است، چنانکه هیچ کس حق ندارد از روی قبور مطهّر ائمّۀ بقیع، خاک بردارد. حتّی کسی اجازه ندارد خاک قبر منوّر امیرالمؤمنین «سلاماللهعلیه» را بردارد یا بخورد، اما برداشتن و یا خوردن کمی از تربت امام حسین«سلاماللهعلیه»، به عنوان شفا و استشفاء، خوب است و در روایات مختلفی وارد شده است که معصومین«سلاماللهعلیهم» فرمودند: «وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِه»
این مطلب، از امتیازات خاصّ امام حسین«سلاماللهعلیه» است که در خاک کربلا، چهار فرسخ در چهار فرسخ، تربت و مایۀ شفا قرار داده شده است. علاوه بر اینکه در روایت وارد شده که تربت امام حسین«سلاماللهعلیه» موجب شفاست، به تجربه نیز اثبات شده است که تربت اباعبدالله الحسین«سلاماللهعلیه»، دردهای بی درمان را شفا میدهد.
ویژگی خاصّ دیگری که در مورد امام حسین«سلاماللهعلیه» منحصر بفرد است، سفارش مؤکّد و فراوان به عزاداری و زیارت ایشان است. عزاداری و گریه کردن در روز شهادت و عزای اهل بیت«سلاماللهعلیهم»، لازم و شایسته است. عزاداری در سالروز رحلت پیغمبر اکرم و شهادت امیرالمؤمنین و شهادت حضرت زهرا«سلاماللهعلیم»، بسیار بهجا و نیکوست. امّا برای هیچکدام از معصومین«سلاماللهعلیهم» به اندازۀ عزاداری برای امام حسین«سلاماللهعلیه» سفارش نشده است.
در زمان امام صادق«سلاماللهعلیه» نمیگذاشتند کسی عزاداری کند، ولی امام صادق«سلاماللهعلیه» مقیّد بودند که اگر یک مداحی پیدا کنند، جلسۀ عزا برپا نمایند. در همان محل پرده میکشیدند و زنها این طرف و مردها آن طرف قرار میگرفتند و مداح شروع به روضه خوانی میکرد و امام صادق«سلاماللهعلیه»، بلند بلند گریه میکردند. اگر مداح میخواست عزاداری را تمام کند، امام«سلاماللهعلیه» از او میخواستند که مقداری بیشتر بخواند.
همۀ ائمۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم» به امثال این عزاداریها مقیّد بودند. نه تنها اهل بیت«سلاماللهعلیهم» برای امام حسین«سلاماللهعلیه» عزاداری میکردند، بلکه خداوند متعال و جبرئیل برای حضرت آدم و حضرت موسی«سلاماللهعلیهما» مصیبت امام حسین«سلاماللهعلیه» را خواندهاند و آن دو پیامبر و بسیاری از انبیای دیگر برای امام حسین«سلاماللهعلیه»، گریه کردهاند.
ثواب عزاداری امام حسین«سلاماللهعلیه» نیز شگفتآور است. راوی میگوید: خدمت امام صادق«سلاماللهعلیه» رفتم. حضرت فرمودند: جلسۀ عزا و ذکر مصائب ما را برپا میکنید؟ گفتم: بله. امام فرمودند: این کار احیای امر ولایت است و به این جلسات اهمیّت دهید. سپس تأکید کردند: هرکسی، در نزد او از ما یاد شود و به قدر بال مگسی گریه کند و اشک از چشمانش خارج شود، بهشت برای او واجب میشود.
یکی از امتیازات بزرگ امام حسین«سلاماللهعلیه» که مهمتر از همۀ امتیازاتی است که تا کنون برشمردیم، گذشت، ایثار و فداکاری امام حسین«سلاماللهعلیه» راجع به دین است. پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم»، هشتاد و چهار جنگ سخت و طاقتفرسا را پشت سر گذاشتند. امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه»، سی سال عمر مبارک خویش را با مظلومیّت تمام سپری کردند، مخصوصاً در پنج سال حکومت، بسیار مورد آزار و اذیت واقع شدند. سایر ائمّۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم» نیز برای دین، زحمات فراوانی کشیدند و جانفشانی و فداکاری کردند؛ امّا آن امامی که همه چیزش را برای دین فدا کرد و حاضر شد برای بقای اسلام، عیال و خانوادهاش را به اسارت ببرند و حتّی طفل شیرخوارش را نثار احیای سنّت جدّش کرد، امام حسین«سلاماللهعلیه» بود. فداکاری خاص در موقعیّتی ویژه، تا جایی که موجب شهادت یاران و برادران و فرزند شیرخوار و نیز اسارت حضرت زینب«سلاماللهعلیها» و امام سجّاد«سلاماللهعلیه» شود، از اختصاصات و امتیازات ویژۀ امام حسین«سلاماللهعلیه» است.
البته همانطور که قبلاً نیز بارها متذکر شدهایم، این بدان معنی نیست که اگر امام دیگری در جایگاه امام حسین«سلاماللهعلیه» قرار میگرفت، چنین فداکاری نمیکرد؛ آن بزرگواران «نور واحد» هستند و در فضائل و صفات نیکوی اخلاقی تفاوتی با هم ندارند. چنانکه اگر هرکدام در جایگاه دیگری قرار میگرفتند، همان وظیفهای را انجام میدادند که آن امام بزرگوار انجام داده است. پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» فرمودند:
ألْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ إِنَّهُمَا إِمَامَانِ قَامَا أَوْ قَعَدَا
امام حسین«سلاماللهعلیه»، امتیازهایی دارند که احدی حتّی رسول خدا«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» و امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» و حضرت زهرا«سلاماللهعلیها» ندارند و هرکدام از آنها، افتخاری برای شخص امام حسین«سلاماللهعلیه» است.
اوّلین امتیازی که پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» گوشزد کردهاند و تا روز قیامت نیز باقیست، این است که علاقۀ خاصی راجع به امام حسین«سلاماللهعلیه» در دل همگان وجود دارد. پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» میفرمایند: عشق و حرارتی در دل مردم و مؤمنین راجع به امام حسین«سلاماللهعلیه» هست که خاموش شدنی نیست:
«إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»
از نظر فضیلت، همۀ چهارده معصوم مانند یکدیگر هستند. از نظر علم، قدرت، شجاعت و.... و همچنین از نظر اینکه هرکدام وظیفۀ خود را به درستی شناخته و صد در صد به آن عمل نمودند، همه مثل هم هستند، چنانکه در زیارت جامعۀ کبیره میخوانیم:
«خَلَقَکُمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَکُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِینَ حَتَّى مَنَّ عَلَیْنَا بِکُمْ فَجَعَلَکُمْ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ»
همۀ شما مثل هم هستید و همگی نورهایی در عرش خداوند بودید و خداوند متعال بر ما منّت گذاشت و آن انوار مقدّس را به عالم ناسوت و در ابدان مطهّر شما قرار داد. ابدانی که قرآن کریم دربارهاش میفرماید: «فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ».
امّا محبّت و عشق و علاقۀ مردم به امام حسین«سلاماللهعلیه»، امتیازی برای ایشان به شمار میرود. حرارت محبّت امام حسین«سلاماللهعلیه» در دلها به اندازهای است که راجع به امیرالمؤمنین علی«سلاماللهعلیه»، و امام حسن مجتبی«سلاماللهعلیه» یا حتّی شخص پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» نیست. نام مبارک امام حسین«سلاماللهعلیه»، دلهای مردم، خصوصاً شیعیان را دگرگون میکند. به همین علّت، در میان مردم، علاقۀ خاصی نسبت به زیارت ابی عبدالله الحسین«سلاماللهعلیه»، وجود دارد.
امتیاز دوّمی که امام حسین «سلاماللهعلیه» دارند، تربت ایشان است. این امتیاز نیز خاصّ آن امام بزرگوار است، چنانکه هیچ کس حق ندارد از روی قبور مطهّر ائمّۀ بقیع، خاک بردارد. حتّی کسی اجازه ندارد خاک قبر منوّر امیرالمؤمنین «سلاماللهعلیه» را بردارد یا بخورد، اما برداشتن و یا خوردن کمی از تربت امام حسین«سلاماللهعلیه»، به عنوان شفا و استشفاء، خوب است و در روایات مختلفی وارد شده است که معصومین«سلاماللهعلیهم» فرمودند: «وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِه»
این مطلب، از امتیازات خاصّ امام حسین«سلاماللهعلیه» است که در خاک کربلا، چهار فرسخ در چهار فرسخ، تربت و مایۀ شفا قرار داده شده است. علاوه بر اینکه در روایت وارد شده که تربت امام حسین«سلاماللهعلیه» موجب شفاست، به تجربه نیز اثبات شده است که تربت اباعبدالله الحسین«سلاماللهعلیه»، دردهای بی درمان را شفا میدهد.
ویژگی خاصّ دیگری که در مورد امام حسین«سلاماللهعلیه» منحصر بفرد است، سفارش مؤکّد و فراوان به عزاداری و زیارت ایشان است. عزاداری و گریه کردن در روز شهادت و عزای اهل بیت«سلاماللهعلیهم»، لازم و شایسته است. عزاداری در سالروز رحلت پیغمبر اکرم و شهادت امیرالمؤمنین و شهادت حضرت زهرا«سلاماللهعلیم»، بسیار بهجا و نیکوست. امّا برای هیچکدام از معصومین«سلاماللهعلیهم» به اندازۀ عزاداری برای امام حسین«سلاماللهعلیه» سفارش نشده است.
در زمان امام صادق«سلاماللهعلیه» نمیگذاشتند کسی عزاداری کند، ولی امام صادق«سلاماللهعلیه» مقیّد بودند که اگر یک مداحی پیدا کنند، جلسۀ عزا برپا نمایند. در همان محل پرده میکشیدند و زنها این طرف و مردها آن طرف قرار میگرفتند و مداح شروع به روضه خوانی میکرد و امام صادق«سلاماللهعلیه»، بلند بلند گریه میکردند. اگر مداح میخواست عزاداری را تمام کند، امام«سلاماللهعلیه» از او میخواستند که مقداری بیشتر بخواند.
همۀ ائمۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم» به امثال این عزاداریها مقیّد بودند. نه تنها اهل بیت«سلاماللهعلیهم» برای امام حسین«سلاماللهعلیه» عزاداری میکردند، بلکه خداوند متعال و جبرئیل برای حضرت آدم و حضرت موسی«سلاماللهعلیهما» مصیبت امام حسین«سلاماللهعلیه» را خواندهاند و آن دو پیامبر و بسیاری از انبیای دیگر برای امام حسین«سلاماللهعلیه»، گریه کردهاند.
ثواب عزاداری امام حسین«سلاماللهعلیه» نیز شگفتآور است. راوی میگوید: خدمت امام صادق«سلاماللهعلیه» رفتم. حضرت فرمودند: جلسۀ عزا و ذکر مصائب ما را برپا میکنید؟ گفتم: بله. امام فرمودند: این کار احیای امر ولایت است و به این جلسات اهمیّت دهید. سپس تأکید کردند: هرکسی، در نزد او از ما یاد شود و به قدر بال مگسی گریه کند و اشک از چشمانش خارج شود، بهشت برای او واجب میشود.
یکی از امتیازات بزرگ امام حسین«سلاماللهعلیه» که مهمتر از همۀ امتیازاتی است که تا کنون برشمردیم، گذشت، ایثار و فداکاری امام حسین«سلاماللهعلیه» راجع به دین است. پیغمبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم»، هشتاد و چهار جنگ سخت و طاقتفرسا را پشت سر گذاشتند. امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه»، سی سال عمر مبارک خویش را با مظلومیّت تمام سپری کردند، مخصوصاً در پنج سال حکومت، بسیار مورد آزار و اذیت واقع شدند. سایر ائمّۀ طاهرین«سلاماللهعلیهم» نیز برای دین، زحمات فراوانی کشیدند و جانفشانی و فداکاری کردند؛ امّا آن امامی که همه چیزش را برای دین فدا کرد و حاضر شد برای بقای اسلام، عیال و خانوادهاش را به اسارت ببرند و حتّی طفل شیرخوارش را نثار احیای سنّت جدّش کرد، امام حسین«سلاماللهعلیه» بود. فداکاری خاص در موقعیّتی ویژه، تا جایی که موجب شهادت یاران و برادران و فرزند شیرخوار و نیز اسارت حضرت زینب«سلاماللهعلیها» و امام سجّاد«سلاماللهعلیه» شود، از اختصاصات و امتیازات ویژۀ امام حسین«سلاماللهعلیه» است.
البته همانطور که قبلاً نیز بارها متذکر شدهایم، این بدان معنی نیست که اگر امام دیگری در جایگاه امام حسین«سلاماللهعلیه» قرار میگرفت، چنین فداکاری نمیکرد؛ آن بزرگواران «نور واحد» هستند و در فضائل و صفات نیکوی اخلاقی تفاوتی با هم ندارند. چنانکه اگر هرکدام در جایگاه دیگری قرار میگرفتند، همان وظیفهای را انجام میدادند که آن امام بزرگوار انجام داده است. پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» فرمودند:
ألْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ إِنَّهُمَا إِمَامَانِ قَامَا أَوْ قَعَدَا
تاکنون نظری ثبت نشده است