display result search
منو
چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟ جلسه هشتم

چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟ جلسه هشتم

  • 1 تعداد قطعات
  • 49 دقیقه مدت قطعه
  • 48 دریافت شده
سخنرانی از حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟»، جلسه هشتم، سال 1400

یکی از دلائل ضعف تبلیغات در جبهه حق این است که اهالی جبهه حق در بیان حقایق، حد نگاه نمی دارند و رعایت ظرفیت مخاطب و مردم را نمی کنند و نمی خواهند مردم را به صورت تدریجی به سمت حقایق سوق دهند یا اصلا نمی خواهند تفاوت بین انسان ها را درک و فهم کنند و در روز اول، حرف آخر را می خواهند بزنند. اینگونه برخورد و تبلغ صحیح نبوده و موجب زدگی و فرار خیلی ها می شود. در انتقال دین و مفاهیم دینی باید به تفاوت آدم ها توجه جدی داشت.
الآن برای ویروس کرونا توصیه های عمومی می کنند مانند ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و... که همه باید آن را رعایت کنند. ولی برای بعضی دیگر مانند سالمندان و کسانی که مشکلات ریوی دارند و... ممکن است توصیه های دیگر و بیشتری داشته باشند چون برای اینگونه افراد رعایت و محافظت بیشتر لازم است. توصیه های دینی نیز همینگونه است. برای کسانی که سالمتر هستند توصیه های سنگین تر است و برای افراد ضعیف و مریض از توصیه های ضعیف استفاده می شود. توصیه هایی که برای انسان های سالمتر و با ظرفیت تر است را نباید برای دیگران مطرح و تجویز کرد.
ما وقتی که دین را تبلیغ می کنیم واقعا به چه اندازه انتظار ایمان آوردن داریم؟ حتی به چه اندازه انتظار داشتن عقلانیت و برخورد عقلانی داریم؟ روایات ما می فرماید خداوند هم در عقل و هم در ایمان روزی متفاوت به مردم ارزانی داشته است. اگر این تفاوت ها در نظر گرفته شود، در تبلیغات دینی ما با یک تحولی روبرو خواهیم بود.

o عدم رعایت ظرفیت مخاطبین، یکی از دلایل ضعف تبلیغات در جبهه حق
o مردم را باید به تدریج به سمت حقایق سوق داد
o هنگام تبلیغات دینی، تفاوت میان مخاطبین را باید مدنظر داشت
o عقل، ایمان و شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است
o نمونه‌هایی از آیات قرآن که دلالت بر تفاوت ظرفیت افراد دارند
o هر کسی بر اساس شاکله خودش عمل می‌کند
o دلالت آیات محکم و متشابه بر تفاوت درک و فهم افراد
o تفاوت ظرفیت میان حضرت موسی(ع) و حضرت خضر(ع) در فهم حقیقت
o حضرت خضر(ع) علت عدم صبر حضرت موسی(ع) را خبر نداشتن و عدم علم به موضوع می‌داند
o روایاتی در مورد تفاوت ظرفیت انسان‌ها
o اگر مردم اختلاف‌های بین خود را می‌دانستند؛ هیچ کسی، دیگری را سرزنش نمی‌کرد
o پیچیدگی و دشواری جمع کردن بین عدم سرزنش فرد گناهکار و انجام تبلیغات دینی
o تفاوت مردم در میزان بهره‌‌مندی از عقل
o تبلیغ در موضوع ولایت فقیه، یکی از مواردی که در آن به تفاوت ظرفیت افراد توجه نشده است
o در تبلیغ ولایت فقیه، باید ابتدا در مورد کرامت افراد در ساختار ولایی و بعد در مورد اطاعت صحبت کرد
o ولیّ فقیه می‌خواهد تک تک افراد جامعه در اوج بزرگواری باشند
o ولایت، عامل صیانت از منافع است
o اگر چه دین برنامه‌ای برای حفظ منافع است اما تلقی اشتباهی به نام حفظ ارزشها، بیشتر معروف شده است
o برای حرف زدن با مردم، باید با آنها همراهی کرد
o ضرورت نهضت رفع سوء تفاهم
o بسیاری از کسانی که با انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی مسأله دارند، متأثر از ادبیات غلط جبهه انقلاب هستند
o کل جریان فکری اصلاح طلبی در اثر یک سوءتفاهم به وجود آمده است؛ این سوء تفاهم که عده‌ای فقط ارزشها را می‌خواهند و به منافع توجهی ندارند
o انقلابی بودن، یعنی اصرار بر حفظ منافع ملی
o اسلام، نرم‌افزاری است که راه حفظ منافع ملی را به ما نشان می‌دهد
o از اسلام و انقلاب طوری دفاع شده که باعث سوء تفاهم شده است
o برخی از حرف‌های خوب را نباید گفت و در میان حرف‌های خوبی که می‌توان گفت، باید اولویت را رعایت کرد
o روایت‌هایی در مورد رعایت‌هایی که باید در بیان حرف درست، مدنظر داشت
o هر کسی، تحمّل حرف حق را ندارد
o شنیدن حرف حق توسط کسی که ظرفیتش را ندارد، باعث دشمنی او با خدا و پیغمبر(ص) می‌شود
o حرفی را بزنید که مردم آن را می‌فهمند و می‌پذیرند
o تحمل کسی که با اهل بیت(ع) دشمنی می‌کند، آسان‌تر از تحمل دوستی است که حرفی را که نباید، به دیگران منتقل می‌کند
o روایتی در مورد زمان گفتن کلام
o هنگام بیان، ظرفیت ایمانی افراد را مدنظر داشته باشید
o روایتی در دشواری‌ها و ملاحظات تبلیغ ولایت
o در مورد معارفی که مردم تحمل آن را ندارند، بنا بر پنهان کردن است
o چه دلایلی باعث می‌شود مردم تحمل برخی از معارف را نداشته باشند؟
1. نداشتن ظرفیت ایمانی
2. دشمنی و سوء استفاده
3. عدم ظرفیت عقلی بالا
4. عدم ظرفیت معرفتی بالا
5. خبرنداشتن و عدم آگاهی
o نمونه‌ای از خبر نداشتن و عدم اطلاع از تاریخ اسلام
o به حرف‌های خوب و مثبتی که ظرفیت آن وجود دارد، پرداخته نشده است
o این حرف‌های خوب برای غیر مسلمانان هم پذیرفتنی است
o لزوم تشکیل یک مرکز فرماندهی برای مدیریت تبلیغات جبهه حق

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 49:33

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی