display result search
منو
دشواری همراهی با اولیاء الهی، جلسه دهم

دشواری همراهی با اولیاء الهی، جلسه دهم

  • 1 تعداد قطعات
  • 54 دقیقه مدت قطعه
  • 128 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "دشواری همراهی با اولیاء الهی"، "تسلیم رکن چهارم ایمان"، جلسه دهم، سال 1397

ایمان دارای چهار رکن است که عبارتند از: توکل بر خداوند متعال، تفویض امور به او یعنی کارها را به او سپاردن و بندگی کردن، رضای به تقدیر و قضاء الهی و تسلیم نسبت به امر و فرمان او بودن. سه رکن اول این حدیث را توضیح دادیم. رکن و خصوصیت چهارم تسلیم امر خداوند بودن می باشد. معنای رکن این است که بدون این آن، ایمان مقبول نیست کما اینکه اگر در ارکان نماز خللی وارد شود آن نماز مقبول نخواهد بود هرچند سهوا باشد. در مورد ایمان نیز چنین است که این ارکان باید کامل باشد و الّا ایمان کامل نخواهد بود. آخرین خصوصیت و رکن ایمان، «التَّسْلِیمُ لِأَمْرِ اللَّهِ» می باشد. تسلیم امر خداوند یعنی اینکه انسان قوای ظاهری خود را تسلیم فرمان خدا کند و این از ما ساخته و برای ما ممکن است. باید چشم، گوش، دست و پا و اعضای ظاهری و قوای باطنی، همگی در مقابل خداوند متعال تسلیم باشند. البته هر عضو و قوایی تسلیم خاص خود را دارد. تسلیم قوای باطنی مانند قلب، غیر از تسلیم اعضاء و قوای باطنی مانند گوش و چشم و زبان است.

همانطور که ایمان از قلب انسان نشأت می گیرد و به سایر اعضاء منتشر می گردد، تسلیم نیز اینگونه است. مرحله اصلی تسلیم، تسلیم قلبی می باشد. از آنجا که قلب نقطه حب و بغض است پس تسلیم امر الهی که از تسلیم قلبی شروع می گردد، باعث می شود انسان در قلب خودش نسبت به خدای متعال احساس حرج و دل تنگی نکند و خداوند متعال هر امری داشته باشد، تسلیم آن است و آن را دوست می دارد. اگر قلب تسلیم شود، تمام قوای انسان تسلیم می گردد. اگر قلب تسلیم شود، فکر هم تسلیم می شود و آنگونه که خداوند متعال دستور می دهد فکر می کند. بنابراین تسلیم مقامات متفاوتی دارد که تسلیم در مقام حب و بغض، تسلیم در مقام فهم و فکر و تسلیم در مقام عمل از جمله آن هاست. پس رکن چهارم ایمان تسلیم امر الهی بودن است که باید تمام قوا تسلیم باشند و محور این تسلیم، قوای باطنی انسان و قلب اوست. انسان باید تسلیم فرمان الهی گردد به صورتی که نسبت به آن فرمان، هم در دل و هم در عمل خاضع و خاشع باشد. پس اینکه انسان نسبت به امر و فرمان الهی در دل متواضع نباشد اما در ظاهر تبعیت کند تسلیم محقق نمی گردد زیرا ایمان از قلب نشأت می گیرد و شاخ و برگ آن بر قوا و اعضاء و جوارح جاری می گردد. تسلیم این است که برای خداوند متعال حق حکمیت قائل باشد و این حکم و ترازو در قلب انسان جاری شود. ما بخواهیم یا نخواهیم، نبی اکرم (ص) ترازوی عالم است. تسلیم، مقامی است که انسان امام را حکم بداند و هیچ حکَم دیگری را در وجودش باقی نگذارد. مقام تسلیم مقامی است که شیطان، نفس و هیچکدام از تعلقات انسان، بر او حکومت نکنند و حکَم دل او فقط وفقط امام باشد. اگر مدار حب و بغض انسان امیرالمؤمنین باشد یعنی میزان حب و بغض او امیرالمؤمنین (ع) باشد و آنچه صبغه و رنگ امیرالمؤمنین باشد را دوست و آنچه این صبغه را نداشته باشد دشمن بدارد، بر مدار حق حرکت می کند. دقت کنید که این ترازو و وزن کردن، کار همیشگی ماست و ما دائما در حال سبک و سنگین کردن هستیم که یا ترازوی ما حق است و یا باطل. یا بر اساس و مدار حق وزن گیری می کنیم و یا بر اساس و معیار باطل. مقام تسلیم، مقامی است که حکَم انسان، خداوند متعال و ولیّ او باشد. امام حسین (ع) در عاشورا عالم را به حق و باطل و بهشت و جهنم تقسیم کردند، و رزق های هرکدام در عاشورا جدا شد. نباید ترازوی انسان از امام حسین (ع) فاصله بگیرد پس هرچه حضرت فرمود تسلیم باشد و انجام بدهد. هنگامی ایمان در وجود انسان کامل می شود که نور تسلیم در وجود او بیاید. نور تسلیم یعنی ترازوی انسان در قلبش امام باشد و الّا تا زمانی که ترازوی انسان چیز دیگری باشد، نمی تواند ادعای تسلیم و ایمان کند.

آنان که غیر ولیّ خدا را حکَم و میزان خود قرار می دهند و در دل خود غیر از امام حکم دیگری دارند، نمی توانند همراه امام باشند و بلکه همچون خوارج می شوند که امام را تکفیر می کردند. اینکه در عاشورا به امام حسین ظلم شد به خاطر این بود که غیر از امام را ترازوی خود قرار دادند. اگر کسی به تسلیم واقعی رسید، ایمانش کامل می گردد و همچون سعید بن عبد الله می شود که امام حسین خطاب به او فرمود: «أَنْتَ أَمَامِی فِی الْجَنَّة» یعنی تو در بهشت پیش روی من هستی. ما باید مراقب باشیم که شیطان حکَم و ترازوی ما را غیر از امام قرار ندهد و سعی کنیم در تمامی امور، میزان ما امام باشد.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 54:53

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی