display result search
منو
تفسیر سوره ی حجرات، جلسه بیست و چهارم

تفسیر سوره ی حجرات، جلسه بیست و چهارم

  • 1 تعداد قطعات
  • 47 دقیقه مدت قطعه
  • 66 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "تفسیر سوره ی حجرات"، جلسه بیست و چهارم، سال 1399

خدای متعال از جامعه مؤمنین صحبت می کند که در بین آنها اخوت ایمانی شکل گرفته و بر اساس این آیات این اخوت ایمانی بر محور وجود مقدس نبی اکرم شکل می گیرد و بعد بر مدار حبل الله ادامه پیدا می کند.

این جامعه مؤمنین که با یکدیگر اخوت دارند، در بینشان نقص و عیب هم وجود دارد. این دو آیه که در باب منع از تمسخر و لقب گذاشتن روی یکدیگر و عیب جویی و لمز و تجسس و سوء ظن و تجسس و غیبت است، یک نکته ای دارد و آن نکته این است که در جامعه مؤمنین ممکن است یک عیوب پیدا و پنهانی وجود داشته باشد ولی آن عیوب نباید دستاویز سوء ظن و تجسس و غیبت و یا تمسخر و لمز و تنابز بالالقاب قرار بگیرد. مؤمنین درجات دارند، این همز و لمزها هم خیلی از اوقات نسبت به عیوب شخصی نیست، نسبت به درجات ایمان است. این طایفه آن طایفه را به عدم ایمان متهم می کند و این طایفه آن طایفه را به سطحی گری متهم می کند، این عیوب و نقص ها ممکن است واقعا هم وجود داشته باشد ولی نه این که واقعا عیبی نیست، عیب است ولی این عیب نباید دستاویز تمسخر قرار بگیرد.

مؤمنین باید با همدیگر مدارا کنند و سعی کنند که عیوب همدیگر را مرتفع کنند. یک موقعی خدای متعال پرده را کنار می زند و عیبی را به آدم نشان می دهد، آنجا آدم یک تکلیفی پیدا می کند که امر به معروف و یا شفاعت و دستگیری کند و باری بردارد، نه این که سوء ظن پیدا کند و تجسس کند و بعد هم عیب مؤمن را برود به دیگران بگوید. این کار آن رابطه اخوت ایمانی را به هم می زند. نکته ای که در این سوره قابل اهمیت است این است که در جامعه ایمانی درجات ایمان متفاوت است و کامل و بی عیب نیستند و بنا نیست مؤمنین بی عیب و نقص باشند، بناست با فرض عیوب و نقص با همدیگر مدارا کنند و عیب پوشی کنند و همگی تلاش کنند که بر محور امامشان رشد کنند تا این عیوب مرتفع بشود.

مؤمنین باید با همدیگر مدارا کنند و سعی کنند که عیوب همدیگر را مرتفع کنند.. نکته ای که در این سوره قابل اهمیت است این است که در جامعه ایمانی درجات ایمان متفاوت است و کامل و بی عیب نیستند و بنا نیست مؤمنین بی عیب و نقص باشند، بناست با فرض عیوب و نقص با همدیگر مدارا کنند و عیب پوشی کنند و همگی تلاش کنند که بر محور امامشان رشد کنند تا این عیوب مرتفع بشود.

نکته دوم این است که خدای متعال می فرماید: یک اختلافاتی بین شماست و ما شما را شعوب و قبائل قرار دادیم و این شعوب و قبائل، اختلاف در زبان و رنگ و خصوصیات طبیعی و در استعدادها و ظرفیت ها دارند و اینها نباید معیار ارزشگذاری باشد؛ یعنی میزان درجات اجتماعی اینها نیست «وَ جَعَلْناکُمْ» اتفاقا خصوصیاتی است که خدای متعال می فرماید خود ما قرار دادیم ولی غرض ما از این جعل یک چیز دیگری بوده است.

دستگاه شیاطین و منافقین از این اموری که خدای متعال برای یک هدف دیگری قرار داده، برای یک کار دیگری سوء استفاده می کنند ولی مؤمنین نباید دنبال سر آنها حرکت کنند. اگر شما بخواهید یک جامعه واحدی درست کنید، نمی شود که این تکثرها اصل باشند.

نبی اکرم دارند یک امتی درست می کنند و برای این که این امت شکل بگیرد نیاز است که در مقابل نبی اکرم غض صوت داشته باشند و صدایشان را بلند نکنند و نخواهند حرف خودشان در عالم طنین انداز بشود و به پیامبر چیزی یاد بدهند و همه آنجا امی و شاگرد باشند و نخواهند تقدم داشته باشند و یک طرحی جلوتر از طرح حضرت زمین بگذارند و همه بخواهند پشت سر حضرت حرکت کنند. حضرت می خواهند یک چنین امتی درست کنند ولی بر محور کسانی که خدای متعال قلبشان را برای تقوا آزموده و تقوای قلب بهشان داده است.
بر محور کلمه تقوا و امام المتقین یک امتی شکل می گیرد که این امت اخوت ایمانی دارند. این اخوت ایمانی مانع می شود که به عیب جویی و لمز و تنابز بالالقاب و سوء ظن و تجسس و غیبت و این ها برسند. حضرت چنین امتی شکل می دهند. مقابل این امت کسانی هستند که این امت را به هم می ریزند. در یک وزان آنهایی هستند که اهل این حجرات نیستند و از راه می آیند، دیر آمده اند و می خواهند زود بروند .

در این امت ایمانی مؤمنین نسبت به درجات حجراتی که در بیت الرسول قرار داشتند، دارای مراتب می شدند و با پیامبر همراه بودند. اما یک جریانی در مقابل حضرت شکل گرفت که اینها اعرابی بودند و به حضرت گفتند که ما هم ایمان آوردیم و به نوعی سهم خواهی کردند. در صورتیکه طبق معانی اعرابی، آنها کسانی بودند که در دوران راحتی کنار حضرت بودند و از حضرت بهره مند شدند ولی در دوران سختی حضرت را رها کردند. این افراد قصد دارند که در درون امت نفوذ کنند و طرح حضرت را متوقف کنند.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 47:34

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی