display result search
منو
امید و رضایتمندی در زندگی، جلسه سوم

امید و رضایتمندی در زندگی، جلسه سوم

  • 1 تعداد قطعات
  • 50 دقیقه مدت قطعه
  • 1384 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع "امید و رضایتمندی در زندگی"، سال 1395

یکی از عوامل بسیار مهمی که برای انسان حالت امیدواری و رضایت و خشنودی به همراه دارد، حسن ظن به خداست. اینکه انسان نگاهش به عالم و آدم مثبت باشد و نسبت به خدا و سایر مومنین حسن ظن داشته باشد. حسن ظن مایه ی آرامش قلبی و سلامت دین است، زیرا فرد به خدا توکل دارد و تکیه اش به خداست، لذا دینش هم سالم می ماند.اما سوءظن حالت ناامیدی و یأس در انسان به وجود می آورد و انسان حتی به خدا هم بدبین می شود و لذا دینش هم از دست می رود. برای داشتن حسن ظن لازم است که واقع بینانه به عالم بنگریم و خدا را به همان مقدار ظرفیت خودمان بشناسیم. سوءظن ناشی از بی معرفتی و عدم شناخت نسبت به خداست.


در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که می فرمایند: «وقتی رحمت خداوند در روز قیامت منتشر می شود حتی ابلیس هم به رحمت خدا امیدوار می شود و طمع پیدا می کند.»

در روایتی در اصول کافی آمده است که اگر انسان نیت کار خوب کند برایش 1حسنه می نویسند و اگر آن کار خیر را انجام دهد برایش 10حسنه می نویسند. واما اگر نیت گناه را داشته باشد برایش نمی نویسند و اگر آن گناه رامرتکب شود برایش 1گناه می نویسند و تا 7ساعت به فرد گناهکار مهلت میدهد تا اگر پشیمان شود از گناه و توبه کند، گناه اورا ثبت نمی کند.
ان الحسنات یذهبن السیئات

امیدوارکننده ترین آیه قرآن این آیه است که بلافاصله بعد از توصیه به نماز آمده است و لذا به تعبیر مفسرین مصداق اعلای حسنات نماز است. در روایتی از امام رضا (ع) آمده است که اگر کسی کار خوبی را پنهانی انجام دهد فرشتگان 70حسنه برای او می نویسند اما اگر کار خوب خود را آشکار کند، 1حسنه برای او ثبت می شود. و برعکس آن هم اگر کسی گناه خودش را فاش و علنی نکند و بین خود و خدای خودش بوده باشد خداوند همین آشکار نکردن و حیای او را به منزله ی نوعی توبه می داند و اورا می بخشد ولی اگر کسی گناه خودش را فاش و علنی کند 1گناه برایش ثبت می شود.

اهل بیت (ع) هم مثل خود خدا مظهر صفت ستاریت و غفاریت خدا بودند. حسن ظن به خدا باید باعث شود انسان با اشتیاق بیشتری بندگی خدا را انجام دهد نه اینکه خدایی نکرده گناه را بی اهمیت بشمارد.

در روایات آمده که خداوند غضب خود را در یکی از گناهان پنهان کرده است که اگر بنده ای مرتکب آن شده و توفیق توبه نیابد مورد عقوبت قرار می گیرد. غضب خدا از باب کینه و تلافی نیست حتی غضب الهی هم از باب رحم و رحمت است. صفت رحمت خداوند مقدم بر غضبش هست. خداوند در سوره الرحمن متذکر می شود که با اسم رحمت و رحمانیت خلقت را شروع کرد.

امام صادق (ع) می فرمایند : « فال نیک و خوش بین بودن خوش بیاری به همراه دارد و برعکس فال بد زدن و بد بین بودن بد بیاری به همراه دارد.

لذا فال بد زدن نوعی شرک به حساب می آید و این بد بیاری از سوی خدا نیست، بلکه نفس انسان است که ایجاد شر می کند و باعث بد بیاری می شود. و خود آدم است که گاهی باعث بد بیاری خودش می شود.»

کفاره ی فال بد زدن، توکل به خدا داشتن و تکیه بر خداست. نگاه مومن نگاه مثبت است و حسن ظن دارد چون خداست که در عالم همه کاره است و خدا هیچ گاه بد برای بنده اش نمی خواهد و انسان مومن باید خودش را به او بسپارد.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 50:11

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی