display result search
منو
حضرت زهرا تفکیک کننده حق و باطل

حضرت زهرا تفکیک کننده حق و باطل

  • 1 تعداد قطعات
  • 71 دقیقه مدت قطعه
  • 487 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "حضرت زهرا تفکیک کننده حق و باطل"، سال 1395

در صحنه ای که وجود مقدس فاطمه زهرا (س) وارد می شوند و اقدام می کنند باید عظمت آن صحنه به اندازه عظمت وجود ایشان باشد. یکی از حوادث بزرگی که در تاریخ اسلام تحلیل شده واقعه عاشورا است. این واقعه را مورخین و عرفا و فقها و سیاسیون در لسان خودشان بحث کردند و همه گروه ها به تحلیل این حادثه پرداختند؛ ولی وقتی معارف اهل بیت را که ناظر به عاشورا است، مرور می کنید، اصلاً داستان دیگری است. واقعه ای است که قرار آن از سیدالشهدا از عالم میثاق گرفته شده است واقعه ای که تا قیامت و بعد از قیامت ادامه دارد. سه روز در عالم است که ایام الله است: یکی ظهور است که غلبه دین الهی در عالم است؛ رجعت و قیامت که همه ایام الحسین (ع) هستند؛ یعنی متعلق به امام حسین (ع) است و آثار این فعل و عبادت عظیم امام حسین (ع) آنجا معلوم می شود. جغرافیای این حادثه همه عوالم است؛ نه اینکه حادثه ای باشد که در سال 61 هجری کنار شط فرات اتفاق افتاده باشد؛ نه زمانش محدود به آن سال و نه جغرافیایش مربوط به کوفه و دنیای اسلام است؛ بلکه جغرافیای آن همه کائنات و تاریخش همه تاریخ خلقت است.
وسعت واقعه ای که حضرت زهرا (س) در آن قدم می گذارند باید به اندازه عظمت ایشان باشد. حضرت زهرا (س) لیلة القدر رسول خدا است و آیه کبرایی است که خدا به پیامبر داده که همه کائنات را با او تغییر دهد. پیامبر اکرم (ص) کتاب و جریان هدایت و ولایت و امامت را آورده است و می خواهد همه ادیان را محو کند و اسلام ظهور پیدا کند، در نقطه ظهورش با دستگاه ابلیس درگیر می شود.

در روایات است که حضرت را "فاطمه" نامیدند که این کار وجوهی دارد یکی آنکه هیچ خلقی راهی به معرفت او ندارند و بین او و خلایق قطع است و اگر بخواهند به معرفت ایشان که شب قدر هستند برسند با حجاب و واسطه است. یک وجه هم این است که وقتی حضرت به دنیا آمد طمع دشمنان قطع شد. آنهایی که در این مقیاس با حضرت درگیر هستند، هم حوادث عالم را می فهمند؛ در روایت هم دارد که شب قدر را اینها می فهمیدند و از حوادث آن وحشت می کردند. آن چیزی که صدیقه طاهره به خاطر آن به میدان آمدند تا به مدار خودش برگردانند، آن حق عظیمی است که زیر پا گذاشته شده است. وقتی محور، توحید و امام نیست و عالم تحت ولایت امام قرار نمی گیرد، دستگاه اولیای طاغوت و فراعنه تاریخ، هر چقدر هم بخواهند عدل را به پا کنند، عدلشان ظلم است وقتی حق از مدار امام بر می گردد، ترازوهای اندازه گیری خوب و بد و حق و باطل هم از مدار خودش خارج می شود. همه ما موازین و ترازوهایی داریم که با آن وزن می کنیم و تشخیص می دهیم که کاری خوب یا بد است و چقدر قیمت دارد، و درکی از خوب و بد و ارزشها داریم که متناسب با آنها دائماً ارزش گذاری می کنیم.

همینکه در عالم امروز می بینید که مدار شیطان آمده است و عالم توسعه یافته امروز که بر مدار شیاطین و فیلسوفان و متفکرین و اندیشمندان دستگاه مادی شکل گرفته عالم دیگری است و هیچ چیز ترازوی این عالم میزان نیست. این اثر همان سقیفه است. از بزرگترین حجابهایی که بر حقیقت ولایت افتاده این حجاب تجدد و زندگی مدرن است که عالم و آدم را طور دیگری کرده است. این عالم باید به عالم خودش برگردد و حضرت زهرا (س) در میدان آمدند که عالم را تبدیل به عالم نور و هدایت و عقل و حیات طیبه کنند. آنهایی که با حضرت هستند همه متناسب با درجات، در عالم نور هستند. پیروزی قطعی هم اینجا است و معنی ندارد که بگوییم شکست خوردند، زیرا آن حقیقت شکست خوردنی نیست؛ منتهی بعضی تصرفات تاریخی هستند و زمان می برند؛ بخصوص در عالم انسانی چون در عالم انسانی بنا نیست که اراده ها را مجبور کنند و الا خدای متعال از اول مجبور می آفرید، بناست که اراده ها هدایت و تربیت شوند و به ظرفیت انتخاب و اختیار صحیح برسند و با اختیار خودشان توحید و ولایت حقه را قبول کنند و همه چیز بر مدار حق قرار بگیرد.

حضرت است که عالم را به سمت نبی اکرم و اهل بیت برمی گرداند و حلقه اتصال است و اینکه باطل را از حق تفکیک می کند تا حق بر مدار خودش خالص شود و تراکم باطل شود و یک طرف بهشت و یک طرف جهنم شود و دو عالم از هم جدا شوند. در عالم آخرت این دو عالم مرزهایشان از هم جدا است؛ اما در دنیا با هم آمیخته شدند. هم برگرداندن در مدار حق و هم تفکیک این دو جبهه بر مدار اقدام حضرت زهرا (س) اتفاق افتاده است.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 71:49

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی