display result search
منو
حضرت زینب سلام الله علیها آموزگار مکتب عاشورا

حضرت زینب سلام الله علیها آموزگار مکتب عاشورا

  • 1 تعداد قطعات
  • 53 دقیقه مدت قطعه
  • 1126 دریافت شده
سخنرانی استاد علی اکبر رائفی پور با موضوع حضرت زینب سلام الله علیها آموزگار مکتب عاشورا

حضرت زینب سلام الله علیها یک یا دو سال بعد از واقع عاشورا به شهادت می رسند. بالاخره دیدن آن مصیبت ها تحمل می خواهد. مصیبت مصیبت عظیمی است.هیچکس را نداریم در کل انسان ها به اندازه حضرت زینب سلام الله علیها مصیبت به چشم سر دیده باشد حتی انبیاء الهی.
بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله تقریبا چیزی از اسلام ناب نماند. یعنی همان بت پرستی شده بود الله پرستی اما با همان خوی جاهلیت و عشیره گرایی در غالب اسلام.
سال 61 هجری یزید می گوید کاش آن شیوخ عشیره من که در بدر کشته شدند زنده بودند و می دیدند من امروز آن را تلافی کردم. اینها محتوا را ضربه زدند و این طرف اهلبیت هستند که باید این علم را نگه دارند.
شروع این علمداری هم به صورت بسیار فنی و استادانه همراه با سیاست با حضرت زهرا سلام الله علیها است. بعد حضرت علی علیه اسلام، امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام، امام سجاد علیه السلام و... . تا وقتی مثل زمان امام رضا علیه السلام، به خاطر طلب جامعه، مأمون مجبور شد امام را به عنوان ولیعهد به مردم معرفی کند.
چگونه شد که ورق برگشت؟ چگونه این مسائل توسط ائمه مدیریت شد؟ بدون هیچ رسانه ای. در خفقان و زندانی شدن های مختلف. از کی شروع شد؟ چه کسی باعث این اتفاقات شد؟ به گونه ای که دوره امام صادق علیه السلام و امام باقر علیه السلام چهار هزار شاگرد جمع بودند.
سیره و مشی این بزرگواران عقلانیت و مردم داری بود که اگر ما به این سیره متوسل شویم گمراه نخواهیم شد. از اهلبیت و سیره این بزرگواران گفتن، برای بعضی ها مثل خار در گلو است. چرا؟ چون می بینند مطالبه مردمی را به این سمت می برد که زندگی اینها هم به عنوان مسئول در جامعه، باید مثل اهلبیت باشد. حالا می شود کمی فهمید که چرا ذکر فضائل امیر مومنان علیه السلام عبادت است. هزار و چهارصد سال بعد، حرف از فضیلت های این بزرگوار بزنی و ذکر این فضیلت جلو فساد را بگیرد.
این ماجرا یک قهرمانی داشت که بعد از داستان کربلا دو سال تقریبا بیشتر کار نکرده.
ما سه نگاه به کربلا داریم: یک نگاه تاریخی است که تاریخ نویس فقط نقل کرده و گاهی از طرف خودش تحلیلی هم ارائه نموده است. یک نگاه نگاه احساسی است که این هم لازم است اما کافی نیست. اما نگاه سوم نگاه مکتبی است یعنی عاشورا علاوه بر اینکه تاریخی و احساسی بود به عنوان یک مکتب انسان ساز برای کل تاریخ است. یک دانشگاه است که استاد دانشگاه می خواهد که تدریس آن با حضرت زینب سلام الله علیها بود. اگر حضرت زینب سلام الله علیها نبود امامت منقطع می شد. اگر نبود امام سجاد علیه السلام را به شهادت رسانده بودند.
حضرت زینب سلام الله علیها نماد هیبت خدا است. یعنی صفات خدا در او تجلی کرده. اگر نسبت بد به اهلبیت بدهید یعنی به آن صفت خدا نسبت بد داده اید و این شرک است.
حضرت زینب سلام الله علیها مجموعه ای از تمام فضیلت هاست. در عین شجاعت و هیبت، نگاه کنید به بحث خاکساری و عبادت حضرت زینب سلام الله علیها. شب ها مشغول عبادت بود و در دوران زندگی هیچگاه تهجد را ترک نکرد به گونه ای که ملقب به عابده آل علی شد. شب زنده داری او حتی در شب دهم و یازدهم محرم ترک نشد. این زینب کیست که اباعبدالله علیه السلام در هنگام وداع از او درخواست می کند که مرا در نمازهای شبت فراموش نکن.
زینب سلام الله علیها شاگرد مکتب فاطمه سلام الله علیها است. در این مکتب پای امام ایستادن یاد گرفته. حرف امام گوش دادن یاد گرفته.
حضرت زینب به آخرین مقام که مقام رضایت است رسید.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 53:42

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    یه آدم حسابی اگه تو این کشور باشه استاد علی اکبر رائفی پوره
  • کاربر مهمان
    احسنت درود خدا برای ایشون باشه ممنونم
  • کاربر مهمان
    خوب
  • کاربر مهمان
    هم روضه بود هم عبرت اموز
  • کاربر مهمان
    خدا به آبروی حضرت زینب (س) نگهدار استاد باشد وموفق باشد
  • کاربر مهمان
    خوب
  • کاربر مهمان
    واقعا سخنرانی های ایشون بسیار عالی هست💫👌👌
  • کاربر مهمان
    الله الله الله عالی بود عالی
  • کاربر مهمان
    سلام خدا قوت. از دیدگاه بنده، حضرت زینب س به زیبایی هرچه تمامتر معرفی شدند، یک پیشنهاد :درباره ی بانوان حضرت فاطمه زهرا و زینب کبری (سلام علیها) کتاب بنویسید، درحال حاضر یک نویسنده ی مسیحی داره ای کار رو انجام میده و شیعه این کتابها رو تهیه کرده، مطالعه میکند، افسوس! ریواز

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی