display result search
منو
تفسیر آیه 1 - 9 سوره همزه

تفسیر آیه 1 - 9 سوره همزه

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 759 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره همزه- آیه‌ 1-9

وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ

الَّذِى جَمَعَ مَالًا وَ عدَّدَهُ

یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ

کَلَّا لَیُنبَذَنَّ فِى الْحُطَمَةِ

وَمَآ أَدْرَاکَ مَا الْحُطَمَةُ

نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ

الَّتِى تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ

إِنَّهَا عَلَیْهِم مُّؤْصَدَةٌ

فِى عَمَدٍ مُّمَدَّدَةٍ

ترجمه
واى بر هر عیب جوى طعنه زن.
آنکه مالى جمع کرد و شماره ‏اش کرد.
او خیال مى کند که اموالش او را جاودان ساخته است.
چنین نیست (که مى‏پندارد) قطعاً او در (آتش) شکننده ‏اى افکنده شود.
و تو چه دانى که (آتش) خورد کننده چیست؟
آتش افروخته الهى،
که بر دلها راه یابد.
آن آتش بر آنان فرو بسته شده (و راه گریزى از آن نیست.)
در ستونهایى بلند و کشیده.


«همزة» از «هَمز» به معناى عیب جویى از طریق چشم و ابرو و اشاره است. «لَمز» به معناى عیب جویى با زبان است. حرف (ة) در پایان این دو کلمه براى مبالغه است، نظیر «ضحکة» به معناى کسى که زیاد مى‏خندد.
«حطمة» به معناى خورد کردن و شکستن کامل است. «موصدة» به حفره ‏اى گفته مى‏شود که در کوه ایجاد کنند و درب آن را محکم ببندند.
منظور از «عمد ممدّدة» (ستون‏هاى بلند و کشیده)، یا میخ‏هاى بلندى است که اهل عذاب را با آن میخکوب و زندانى مى ‏کنند و یا شعله‏ هاى عظیم آتش که همچون ستون‏هاى بلند، کشیده است.
در لسان قرآن اگر بعد از توجه به خدا به سراغ مال رفتید ارزش است، «قضیت الصّلاة فانتشروا فى الارض وابتغوا...» ولى اگر به جاى یاد خدا به سراغ مال رفتید مورد انتقاد است. «و اذا رأوا تجارة او لهوًا انفضوا...»
عیب جویى و طعنه به هر نحو و شکل ممنوع و حرام است. غیابى یا حضورى، با زبان یا اشاره، شوخى یا جدى، کوچک یا بزرگ مربوط به کار و صنعت یا آفرینش طبیعت.
برخى افراد از شمارش اموال خود، به رخ کشیدن آن و سرگرم شدن به آن لذت مى‏ بردند و گمان مى کنند این ثروت همیشگى است و آنها را براى همیشه در دنیا نگه مى‏دارد و دیگر بیمارى و مرگ به سراغ آنها نمى‏آید. قرآن این دیدگاه را مذمّت کرده و مى‏فرماید: این نگاه به دنیا، انسان را دوزخى مى‏ کند. وگرنه داشتن مال دنیا و بهره بردن از آن مذمّتى ندارد.
چون آخر این سوره کیفر اهل‏نیش و زخم‏زبان را دوزخ سرپوشیده و در بسته دانسته و این نوع عذاب براى کافران است، پس به نظر مى ‏رسد که سوره مربوط به کسانى است که پیامبران الهى را مسخره مى‏کنند.


پیام ها
1- یکى از آفات و خطرات ثروت اندوزى، تحقیر دیگران است. «همزة لمزة... جمع مالاً و عدّده»
2- مسائل اخلاقى جزء دین است و انسان مؤمن، باید زبان و نگاه خود را کنترل کند. «ویل لکلّ همزة لمزة»
3- مراقب باشیم فریب دنیا را نخوریم و به مال دنیا مغرور نشویم. «یحسب انّ ماله اخلده»
4- آنان که به جاى انفاق مال، در فکر جمع و احتکار اموال هستند، منتظر عذاب خورد کننده قیامت باشند. «جمع مالاً و عدّده... لینبذنّ فى الحطمة»
5 - نیش‏زبان و طعنه زدن، از گناهان کبیره است، زیرا درباره آن وعده عذاب آمده است. «ویل لکلّ همزة لمزة... لینبذنّ فى الحطمة»
6- آتشى که خدا بیفروزد، نه فقط بر جسم، بلکه بر جان و دل مجرمان نفوذ مى‏کند. «نار اللّه الموقدة الّتى تطلع على الافئدة»
7- فکر بشر از درک حقایق دوزخ و بهشت عاجز است. «و ما ادراک ما الحطمة»
8 - ستون‏هاى بلند آتش، راه فرار را بر دوزخیان مى‏ بندد. «مؤصدة فى عمد ممددة»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:12

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    منظور از از ستون های سربه فلک کشیده چیست مگر در اینجا ذکر نشده است که از حقایق اصلی ما چیزی نمیدانیم

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی