display result search
منو
تفسیر آیه 6 و 5 سوره انسان

تفسیر آیه 6 و 5 سوره انسان

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 296 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انسان- آیه‌ 5 و 6

إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِن کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُوراً

عَیْناً یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیراً

ترجمه
همانا نیکان از پیمانه ‏اى مى‏ نوشند که با کافور (گیاهى خوشبو) آمیخته شده است.
چشمه ‏اى که بندگان خدا از آن مى‏ نوشند و هر گونه بخواهند، آن را جارى مى ‏سازند.

«اَبرار» یا جمع «بَرّ» است، (همانند «اَرباب» که جمع «رَبّ» است) یا جمع «بارّ» است (نظیر «اَشهاد» که جمع «شاهد» است). به هر حال «بَرّ» به معناى گستردگى است و بیابان را به خاطر گستردگى آن، «بَرّ» مى ‏گویند. انسان نیکوکار داراى روحى باز و گسترده است و هدف او از انجام کار نیک، رسیدن به مال و مقام نیست بلکه فکرى فراتر از مال و مقام دارد. دست نیکوکاران براى کمک به دیگران باز و اجر آنان نیز گسترده است.
«کافور» به معناى گیاه خوشبو است که در خنکى و سفیدى ضرب المثل است.
«تفجیر» به معناى شکافتن است و به کسى که با گناه پرده حیا را بشکافد، «فاجر» مى‏ گویند و «فجر» نورى است که تاریکى شب را مى‏ شکافد.
براساس روایات، مراد از «ابرار» در این آیات، اهل بیت پیامبر هستند که با نذر روزه گرفتند و افطارى خود را به یتیم و مسکین و اسیر دادند که در آیات بعد آمده است.
با اینکه عدّه‏ اى این سوره را مدنى مى‏ دانند، امّا بعضى مغرض و مخالف مى‏ گویند: سوره انسان مکّى است و حَسنین‏ (ع) در مدینه متولّد شده ‏اند، بنابراین این آیات درباره اهل بیت نازل نشده، زیرا بیمارى آنان و عیادت پیامبر و روزه والدین آنها در مدینه بوده است!
در پاسخ مى ‏گوییم: در بسیارى از سوره‏ هاى مکّى، آیات مدنى وجود دارد و بهترین شاهد مطلب آن است که کلمه «أسیر» در این آیات آمده، با آن که در مکّه اسیرى وجود نداشته و اسیر گرفتن مربوط به جنگ‏ هاى پس از هجرت به مدینه است.

پیام ها
1- احسان و نیکوکارى جلوه‏اى از شکر هدایت الهى است. «امّا شاکراً... انّ الاَبرار...»
2- نوشیدنى‏ هاى بهشتى مخلوط باموادّ خوشبو و معطّر است. «کان مزاجها کافوراً»
3- کامیابى‏هاى بهشتى به کسانى تعلّق مى‏ گیرد که خود را به مرحله عبودیّت رسانده باشند. «یشرب بها عباد اللّه»
4- محرومیّت‏هاى موقّت بندگان خدا در دنیا، در قیامت جبران مى‏ شود. «یشرب بها عباد اللّه»
5 - اهل بیت، به خاطر رسیدگى به محرومان، به لقب ابرار و به خاطر اطاعت از خداوند، به لقب عباد اللّه ملقّب شدند. «انّ الابرار... عباد اللّه»
6- بندگان خدا، اهل نیکى به دیگران هستند و نیکوکاران، بنده خدا هستند. «الابرار یشربون... یشرب بها عباداللّه»
7- اراده بهشتیان کارساز است و آنان به هر چه اراده کنند مى‏رسند و هرچه را اراده کنند انجام مى‏ شود. «یفجرونها تفجیراً»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:28

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    بسیار ممنون هستم به خاطر اطلاعاتی که قرار دادید

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی