display result search
منو
تفسیر آیه 7 - 16 سوره واقعه

تفسیر آیه 7 - 16 سوره واقعه

  • 1 تعداد قطعات
  • 12 دقیقه مدت قطعه
  • 30 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره واقعه - آیه‌ 7 -16

وَکُنتُمْ أَزْوَ اجاً ثَلاَثَةً

فَأَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ مَآ أَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ

وَأَصْحَابُ الْمَشْئَمَةِ مَآ أَصْحَابُ الْمَشْئَمَةِ

وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ

أُوْلَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ

فِى جَنَّاتٍ النَّعِیمِ

ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِینَ

وَقَلِیلٌ مِّنَ الْآخِرِینَ‏

عَلَى‏ سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ

مُّتَّکِئِینَ عَلَیْهَا مُتَقَابِلِینَ‏

ترجمه
و (در آن روز) شما سه گروه باشید.
پس (گروه اول) اصحاب یمین (گروه دست راستى) هستند، اصحاب یمین چه گروهى هستند! (گویى تجسّم سعادتند.)
و (دسته دوم دسته سمت چپ) اصحاب شقاوتند، آن اصحاب شقاوت چه هستند؟ (گویى تبلور بدى‏هایند.)
(گروه سوم) پیشگامانى (در خیرات هستند که در گرفتن پاداش نیز)، پیشگامند.
آنان مقرّبان درگاه خداوند هستند.
در باغ‏هاى پرنعمت خواهند بود.
(آنان) گروه زیادى از پیشینیان (و امّت‏هاى قبل) خواهند بود
و گروه کمى از متاخّرین.
بر تخت‏هایى چیده شده و مرصّع
در حالى که روبروى یکدیگرند، تکیه داده‏ اند.


«میمنة» از «یُمن» به معناى برکت و سعادت و «مشئمة» از «شؤم» به معناى شقاوت است، بعضى گفته ‏اند: مراد از این دو کلمه، سمت راست و چپ است. زیرا در قیامت، نامه خوبان به دست راست و نامه تبه‏کاران به دست چپشان داده مى‏شود. چنانکه دلیل نام‏گذارى یَمَن و شام، آن است که یمن، در سمت راست کعبه و شام، در سمت چپ کعبه واقع شده است.
«ثُلّة» به معناى گروه و جماعت است که به قرینه آیه «و قلیل من الاخرین» مراد از آن، جماعتى بزرگ است. «سُرر» جمع «سَریر» به تختى که سرورآور باشد گفته مى‏شود. «موضونة» به معناى چیده شده و جواهرنشان است. امام باقرعلیه السلام فرمود: تخت‏هاى بهشتیان، بافته‏ هایى از درّ و یاقوت در میان دارد.
فرشتگان همه یک‏دست مؤمن و تسلیم فرمانند، «یفعلون ما یؤمرون» جنّیان به دو دسته مؤمن و کافر تقسیم مى‏شوند، «و انّا منّا المسلمون و منّا القاسطون» ولى انسان‏ها سرانجام به سه گروه تقسیم مى‏شوند. «کنتم ازواجا ثلاثة» چنانکه در سوره فاطر نیز مردم سه دسته تقسم شده ‏اند. «فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات» یک گروه، افراد ظالم و گنهکار، یک گروه، افراد متوسط و میانه، یک گروه، افراد عالى و ممتاز.
در قرآن کریم، براى سبقت و پیشى گرفتن از دیگران مصادیقى بیان شده است، از جمله:
سبقت در ایمان. «سبقونا بالایمان»
سبقت در انفاق و جهاد. «لایستوى منکم مَن أنفق من قبل الفتح و قاتل اولئک اعظم درجةً من الّذین انفقوا من بعد و قاتلوا»،«و فى ذلک فلیتنافس المتنافسون»
سبقت در کارهاى نیک. «فاستبقوا الخیرات»
سبقت در نعمات موعود الهى در بهشت.
امام باقرعلیه السلام، مصداق بارزِ «السّابقون السّابقون» را، انبیا و حضرت على‏ (ع)، یکى از مصادیق آن را، سبقت گیرندگان به سوى نمازهاى پنج‏گانه دانسته ‏اند.
منظور از قرب در آیه «أولئک المقرّبون»، قرب منزلت است نه منزل و مکان.
قرب به خداوند با ادّعا حاصل نمى‏شود، راه و روش و دلیل دارد، یهودیان مى‏گفتند: ما مقرّبان درگاه خدا هستیم. «نحن أبناء اللّه و أحباؤه» ولى قرآن مى‏فرماید: مقرّبان کسانى هستند که در کمالات پیشقدم باشند. «و السّابقون السّابقون أولئک المقرّبون»
در تقسیم بندى سه گروه، نام سابقون متأخّر آمده، شاید به دلیل آن‏که تعدادشان کمتر است، ولى در تجلیل، ابتدا از آنان تجلیل شده است، سپس از اصحاب یمین و دیگران، چون مقامشان والاتر از دیگران است.



پیام ها
1- حضور در قیامت و کیفیّت محشور شدن، به قدرى حتمى است که گویا در گذشته محقق شده است. «کنتم أزواجاً ثلاثة»
2- در شیوه تبلیغ و آداب گفتگو، ابتدا بیانِ خلاصه‏ مطلب و سپس تفصیل آن، مطلوب است. «کنتم أزواجاً ثلاثة - فاصحاب - فاصحاب - و السّابقون»
3- نیک‏بختى یا بدبختى، سعادت یا شقاوت، در قیامت دائمى است. «فاصحاب المیمنة... فاصحاب المشئمة» (کلمه «اصحاب» جمع «صاحب» به معناى مصاحب و ملازم و جدا نشدنى است)
4- سبقت در ایمان و عمل و خیرات و نیکى‏ها ارزش است. «والسّابقون السّابقون»
5 - کسانى که در دنیا به سوى خیرات سبقت مى‏ گیرند، در آخرت براى دریافت پاداش مقدّم‏ترند. «السّابقون...أولئک المقرّبون»
6- پیشگامان در نیکى‏ها، باید در جامعه مقرّب باشند. «أولئک المقرّبون»
7- بهشت، محلّ کامیابى‏هاى مؤمن است. «جنات النّعیم»
8 - مقام معنوى، بالاتر از کامیابى مادّى است. ابتدا فرمود: آنان مقرّب درگاه ما هستند، «أولئک المقرّبون» سپس فرمود: در باغ‏هاى بهشتى قرار مى‏گیرند. «فى جنّات النّعیم»
9- پیش‏کسوتان و پیشینیانِ صالح فراموش نشوند. «ثلّة من الاولین»
10- براى برانگیختن شوق و علاقه، بیان خصوصیات بهشت لازم است. (کیفیّت تخت‏ها «موضونة» چگونگى نشستن «متقابلین»)
11- شیوه نشستن بهشتیان، نشستنِ گرداگرد است تا افراد روبروى یکدیگر قرار گیرند و چهره به چهره شوند. «متقابلین»
12- از آداب پذیرایى، فراهم نمودن جایى است که مهمان در آن احساس راحتى کند. «على سرر... متّکئین علیها»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 12:26

مشخصات

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی