display result search
منو
تفسیر آیه 19 سوره محمد

تفسیر آیه 19 سوره محمد

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 320 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره محمد - آیه 19

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِکَ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مُتَقَلَّبَکُمْ وَمَثْوَاکُمْ‏

ترجمه
پس بدان که هیچ معبودى جز اللّه نیست و براى گناه خود و براى مردان و زنان با ایمان استغفار کن و خداوند، رفت و آمد و آرمیدن شما را مى ‏داند (و به تمام حالات شما آگاه است).


«متقلَّب»، مصدر میمى به معناى انقلاب و انتقال و جابه جایى و «مثوى‏» نیز مصدر میمى به معناى محل استقرار و آرامش است.
در آیه 55 سوره غافر نیز همین جمله «واستغفر لذنبک» آمده است که با توجّه به اینکه همه انبیا معصوم و به دور از گناه مى‏باشند، این استغفار و طلب بخشش، براى یکى از این چند امر است:
الف) استغفار یک عبادت است، گرچه گناهى در کار نباشد.
ب) استغفار از ترک اولى، یعنى کارهایى که گناه نبوده، ولى بهتر بود که شخصى همچون پیامبر انجام نمى‏ داد.
ج) براى آنکه استغفار از گناه، براى مردم یک سنّت و روش شود.
د) استغفار، سبب علوّ درجات پیامبر مى‏شود.
ه) مراد، استغفار براى گناهانى است که مردم نسبت به پیامبر مرتکب شده‏اند.
و) استغفار همیشه از تقصیر نیست، بلکه گاهى از قصور است. بنده وقتى عزّت و عظمت خداوند و حقارت و ذلّت خود را مى‏ بیند، استغفار و طلب بخشش مى‏ کند.
بعضى از مفسّران گفته‏ اند که «ذَنب» همیشه به معناى عصیان و گناه نیست، بلکه به معناى «ذَنَب فعل» و تبعات افعال و رفتار نیز مى‏باشد. بنا بر این معنا، «ذنبِ» پیامبر، همان تبعات دعوت پیامبر به سوى خداوند است که رسیدن بدى و شر از جانب مخالفان است، مانند هتک حرمت، قتل و آزار و اذیّت. هرچه دعوت الهى سنگین‏ تر باشد، ذنب و تبعات آن نیز مشکل ‏تر خواهد بود و استغفار بیشترى را مى‏ طلبد و استغفار از آن به این معنا است که از خداى متعال بخواهیم ما را از شرّ مخالفان حفظ کند.
در قرآن، از پیامبران دیگر همچون حضرت داود، موسى و ابراهیم‏ (ع) نیز استغفار نقل شده است.
استغفار بزرگان براى عموم مردم نیز بارها در قرآن مطرح شده است، نظیر استغفار حضرت ابراهیم براى پدر و مادر و مؤمنان و حتّى عمویش و استغفار حضرت یعقوب براى فرزندانش، استغفار حضرت موسى براى برادرش و استغفار فرشتگان براى مردم و در این آیه استغفار پیامبر اسلام‏ براى مؤمنان و مؤمنات که این خود نوعى شفاعت است.


پیام ها
1- اکنون که دیدى مؤمنان را پاداش و کافران را کیفر مى‏دهیم، پس بدان که همه ‏کاره خداست. «فاعلم»
2- ایمان و توحید باید آگاهانه باشد. «فاعلم انه لا اله الا اللّه» (تقلید در اصول عقائد جایز نیست.)
3- در نظام الهى، اولیاى خداوند واسطه‏ هاى دریافت لطف و مغفرت الهى براى مردم هستند. با اینکه خداوند قادر است بدون دعاى پیامبر مردم را ببخشد، امّا به آن حضرت فرمان دعا و استغفار مى‏دهد. «استغفر... للمؤمنین»
4- رهبر باید نسبت به مردم دلسوز باشد. «استغفر... للمؤمنین و المؤمنات»
5 - زنان و مردان، هر دو مشمول دعاى پیامبرند و ملاک دعاى پیامبر، مؤمن بودن است نه جنسیّت. «للمؤمنین والمؤمنات»
6- تنها به استغفار پیامبر تکیه نکنید، بلکه خودتان نیز خدا را حاضر و از گناه در محضر او حیا کنید. «واللّه یعلم متقلّبکم و مثواکم»
7- اصلاح خود باید قبل از اصلاح دیگران باشد. «و استغفر لذنبک و للمؤمنین...»
8 - همه‏ مردم حتّى رسولان الهى نیازمند لطف خداوند هستند. «و استغفر لذنبک و للمؤمنین...» (عظمت ویژگى خالق، ضعف و کوچکى مخلوق و درخواست چشم‏ پوشى از کوتاهى‏ها)
9- خداوند، خواهان عفو و بخشش مردم است و لذا به پیامبرش فرمان مى‏دهد تا براى مردم استغفار کند و واسطه شود. «و استغفر لذنبک و للمؤمنین...»
10- احاطه علمى خداوند بر تمام حالات انسان، سبب نگرانى از عقوبت لغزشها و موجب روى آوردن به استغفار مى‏شود. «استغفر... اللّه یعلم متقلّبکم و مثواکم»
11- علم خداوند محدودیّت ندارد و هیچ چیز از دید او دور نمى‏ماند. (حرکت یا سکون ما براى خدا فرقى ندارد.) «یعلم متقلّبکم و مثواکم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:50

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    در واقع کلمه لذنبک را باید توضیح دهید تا معنی استغفار روشن شود

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی