display result search
منو
تفسیر آیه 19 - 22 سوره دخان

تفسیر آیه 19 - 22 سوره دخان

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 173 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره دخان- آیه 19 -22

وَأَن لَّا تَعْلُواْ عَلَى اللَّهِ إِنِّى آتِیکُم بِسُلْطَانٍ مُّبِینٍ‏

وَإِنِّى عُذْتُ بِرَبِّى وَ رَبِّکُمْ أَن تَرْجُمُونِ

وَإِن لَّمْ تُؤْمِنُواْ لِى فَاعْتَزِلُونِ‏

فَدَعَا رَبَّهُ أَنَّ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ مُّجْرِمُونَ‏

ترجمه
و اینکه بر خداوند برترى نجویید، همانا من برهانى آشکار براى شما آورده ‏ام.
و از اینکه مرا متهم (یا سنگ سار) کنید، به پروردگار خود و پروردگار شما پناه مى‏ برم.
و اگر به من ایمان نمى‏ آورید پس (لااقل) از من کناره بگیرید.
پس (چون از پذیرش دعوتش مأیوس شد) پروردگارش را خواند و (گفت:) آنان قومى گنه پیشه هستند.


پیام ها
1- مخالفت با انبیا و بهره‏ کشى ظالمانه از مردم، برترى‏ جویى بر خداست. (موسى به مخالفان خود که مردم را استثمار مى‏ کردند فرمود: بر خدا برترى نجویید.) «ألاّ تَعلوا على اللّه»
2- همه‏ هستى در برابر خداوند تواضع دارد. «کلّ له قانتون» این انسان است که به او سفارش مى‏ شود که براى خدا تکبّر نکن. «أن لا تعلوا...»
3- براى تبلیغ علاوه بر کمالات روحى «کریم... امین» که در آیه قبل آمد، منطق و استدلال نیز لازم است. «بسلطان مبین» (کسى که معجزه و دلیل روشن دارد، جرأت برخورد با فرعون‏ها را پیدا مى‏ کند.) «ادّوا الىّ عباد اللّه... بسلطان مبین»
4- اگر لجاجت در میان باشد، حتّى جان و آبروى انبیایى که کریم، امین و همراه با منطق و استدلال هستند در خطر است. «أن ترجمون»
5 - تهمت و شکنجه نباید مانع کار شود. «انّى عُذتُ... أن ترجمون» (مراد از رجم، یا تهمت زدن است و یا پرتاب سنگ)
6- در شیوه‏ تبلیغ مقابله به مثل مفید است. (در برابر فرعون که مى‏ گوید: من ربّ شما هستم موسى مکرر فرمود:) «بربّى و ربّکم»
7- تا انسان به خدا تکیه نکند و او را پناه خود نداند، نمى‏ تواند در برابر ستمگران مقاومت کند. «انّى عُذتُ بربّى و ربّکم»
8 - ایمان به پیامبر، ایمان به خداست. («اِن لم تؤمنوا لى» به جاى «اِن لم تؤمنوا باللّه» آمده است.)
9- گاهى گوشه‏ گیرى و عزلت لازم است. «فاعتزلون» (یکى از موارد نهى از منکر فاصله گرفتن از مجرمان است.)
10- موسى با داشتن معجزه خواهان درگیرى با مخالفان نیست، بلکه برنامه او پیشبرد اهداف با منطق است نه درگیرى. «فاعتزلون»
11- بعد از طى چندین مرحله‏ دعوت و هدایت، نفرین جایز است. «فدعا...»
12- اگر گناه و فساد در انسان رسوخ کرد، دیگر دعوت انبیا اثرى نخواهد داشت. «انّ هؤلاء قوم مجرمون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:17

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی