display result search
منو
تفسیر آیه 103 - 106 سوره صافات

تفسیر آیه 103 - 106 سوره صافات

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 182 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره صافات- آیه 103- 106

فَلَمَّآ أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ

وَنَادَیْنَاهُ أَن یَآ إِبْرَاهِیمُ‏

قَدْ صَدَّقْتَ الرُّءْیَآ إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِى الْمُحْسِنِینَ‏

إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلاَؤُاْ الْمُبِینُ‏

ترجمه
پس چون هر دو تسلیم (فرمان ما) شدند و ابراهیم، گونه‏ فرزند را بر خاک نهاد (تا ذبحش کند)، او را ندا دادیم که اى ابراهیم!
حقّاً که رؤیایت را تحقق بخشیدى (و امر ما را اطاعت کردى).
همانا ما نیکوکاران را این گونه پاداش مى‏ دهیم (و نیّت عمل خیر آنان را به جاى عمل قبول مى‏ کنیم).
همانا این همان آزمایش آشکار بود.


«تلّه» یعنى او را بر خاک خواباند. «جبین» به معناى یک طرف صورت و پیشانى است.
پس از آنکه پدر و پسر، (ابراهیم و اسماعیل) هر دو آمادگى خود را براى انجام فرمان الهى اعلام کردند و ابراهیم فرزندش را به صورت خواباند، ندا آمد که ما سربریدن اسماعیل را نمى ‏خواستیم، ولى بریدن تو را از فرزند در راه خدا مى ‏خواستیم که نشان دادى.
اهمیّت انگیزه و نیّت‏
در فرهنگ قرآن و مکتب اهل‏ بیت به انگیزه و نیّت عمل بهاى اصلى داده شده است. تا آنجا که نیّت مؤمن براى انجام کار خیر با ارزش ‏تر از عمل او شمرده شده است. «نیّة المؤمن خیر من عمله» از بسیارى کارهاى انجام نشده، به خاطر انگیزه‏ هاى مثبت ستایش شده و از بسیارى کارهاى انجام گرفته، به خاطر انگیزه‏ هاى منفى انتقاد شده است.
اکنون چند نمونه از کارهایى که انجام نگرفته امّا مورد ستایش و پاداش واقع شده است را ذکر مى ‏کنیم:
* از اقدام حضرت ابراهیم براى قربانى کردن فرزند. «قد صدقت الرؤیا»
* اویس قرنى براى دیدار پیامبر به مدینه رفت و با آن که به دیدار حضرت موفق نشد امّا زیارتش قبول شد، در مقابل، افرادى در کنار حضرت بودند و او را آزار مى ‏دادند.
* گروهى از یاران پیامبر وسیله‏ى رفتن به جبهه نداشتند لذا ناراحت و گریان بودند.
* افرادى که خدا بدى‏هاى آنان را به خوبى تبدیل مى ‏کند. «یبدّل اللّه سیّئاتهم حسنات»
* کسانى که چون با محبّت اهل بیت از دنیا رفتند پاداش شهید دریافت مى ‏کنند. «من مات على حبّ آل محمّد مات شهیدا»
* گروهى که پاداش چند برابر به آنان عطا مى‏ شود. «اضعافا مضاعفة»
امّا کارهاى نیکى که مورد انتقاد واقع شده است:
* کارهایى که با نیّت فاسد و همراه با ریا و عجب باشد. «الّذینهم یُراؤن... ویل للمصلّین»
* کارى خیرى که در کنارش یک عمل فاسد انجام گرفته، مانند صدقه‏ اى که در کنارش منّت باشد. «لا تبطلوا صدقاتکم بالمنّ والاذى»
* کارهاى کسانى که قرآن در مورد آنان مى ‏فرماید: آنان خیال مى ‏کنند ارزشى دارند و کارشان خوب است. «یحسبون انهم یحسنون صنعا»


پیام ها
1- کارى مورد ستایش است که همراه با تسلیم و رضایت باشد. «اسلما و تلّه»
2- در رسیدن به کمالات معنوى، یک نوجوان هم مى ‏تواند خود را به مرز اولیاى پیر کارکشته برساند. «اسلما»
3- نشانه‏ى تسلیم بودن واقعى عمل فورى است. «فلمّا اسلما و تلّه...»
4- صبر بر طاعت، انسان را تسلیم فرمان خدا مى ‏سازد. «من الصابرین... اسلما و تلّه»
5 - دستورات الهى گاهى براى آزمایش است. (ما مى‏ خواستیم تو دل بکنى نه آن که خون اسماعیل ریخته شود). «قد صدقت الرؤیا»
6- مهم‏تر از عمل، تصمیم بر عمل و تسلیم بودن است. «قد صدقت الرؤیا»
7- الطاف الهى، قانونمند است نه گزافه و بى‏ حساب. «کذلک نجزى المحسنین» (هر کس مثل ابراهیم و اسماعیل تسلیم خدا باشد، پاداش‏ها و الطاف الهى را دریافت خواهد کرد).
8 - دست کشیدن از فرزند، از سخت ‏ترین آزمایش ‏هاى الهى است. (درجه ایمان و اخلاص ابراهیم و اسماعیل در این امتحان، روشن شد.) «البلاء المبین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:30

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی