display result search
منو
تفسیر آیه 75 تا 79 سوره حجر

تفسیر آیه 75 تا 79 سوره حجر

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 159 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حجر- آیه 79 - 75

إِنَّ فِى ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّلْمُتَوَسِّمِینَ‏

وَإِنَّهَا لَبِسَبِیلٍ مُّقِیمٍ

إِنَّ فِى ذَلِکَ لَآیَةً لِّلْمُؤْمِنِینَ

وَإِن کَانَ أَصْحَبُ الْأَیْکَةِ لَظَلِمِینَ‏

فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ وَإِنَّهُمَا لَبِإِمَامٍ مُّبِینٍ‏

ترجمه

همانا در این سرگذشت، براى اشارت‏ فهمان و تیزبینان نشانه‏ هایى روشن است.
و (ویرانه‏ هاى) آن سرزمین (هنوز) در کنار راه (کاروان‏ ها) پا برجاست. همانا در این ماجرا براى مؤمنان نشانه‏ اى روشن است.
و به راستى اهالى سرزمین اَیْکه (نیز) ستمگر بودند.
پس از آنان انتقام گرفتیم و همانا (شهرهاى ویران شده) این دو منطقه در برابر چشمان شما آشکار است.


«متوسّم» از «وسم» به معنى اثر گذاردن، به کسى گفته مى‏ شود که از کمترین اثر به واقعیّت‏ ها پى ببرد، یعنى با فراست و هوشیار باشد. در روایات آمده است که مراد از «متوسمین» پیامبر و اهل‏بیت او مى ‏باشند.
شخصى به امام صادق (ع) گفت: مسئله ‏اى دارم، حضرت فرمودند: آیا مى‏ خواهى قبل از آنکه سؤال کنى بگویم سؤالت چیست؟ آن شخص با تعجب پرسید: از کجا مى ‏دانید که در ذهنم چیست؟ حضرت فرمودند: «بالتَّوسّم» و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.
ممکن است معناى آیه‏ «انها لبسبیل مقیم» این باشد که قهر خداوند تنها براى قوم لوط نیست، بلکه راه و سنّتى است ثابت براى تمام جنایتکاران تاریخ.
«اَیکه» به معناى بیشه و درختان درهم پیچیده است و مراد از «اصحاب اَیکه»، قوم حضرت شعیب مى ‏باشند که در منطقه‏ خوش آب و هوا و پردرختى میان حجاز و شام زندگى مى ‏کردند.
در روایتى از پیامبر اکرم آمده که اصحاب مدین و اصحاب الایکة دو امّت بودند که شعیب پیامبر هر دوى آنان بود و هر دو کفر ورزیدند، ولى به دو نوع عذاب گرفتار شدند؛ یکى به عذاب «یوم الظلّه» و دیگرى به عذاب «صیحة».
چون ما از خداوند طلبى نداریم، آنچه را دریافت مى‏ کنیم، «اِنعام» خداوند است، امّا در کیفر الهى، چون قهر او به خاطر گناهان، عیب‏ ها و استحقاق خود ماست، کلمه‏ «انتقام» بکار مى‏رود.

پیام ها
1- حوادث تاریخى براى مؤمنان باهوش، نشانه‏ ها و براى مؤمنان عادّى نشانه است. «آیات ، آیة»
2- حفظ آثار و بقایاى اقوام گذشته، مایه عبرت آیندگان است. «انّها لبسبیل مقیم»
3 - ستمگران بدانند که شرارت و ستم آنان در طول تاریخ، براى دیگران بازگو مى‏ شود. «و ان کان اصحاب الایکة لظالمین»
4- در طراحى جاده‏ ها، سعى کنیم محل حوادث تاریخى، در دیدگاه عابرین باشد. «لبامام مبین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:18

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی