display result search
منو
تفسیر آیه 23 سوره رعد

تفسیر آیه 23 سوره رعد

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 219 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره رعد- آیه 23

جَنَّتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ ءَابَآئِهِمْ وَأَزْوَ جِهِمْ وَ ذُرِّیَّتِهِمْ وَالْمَلَئِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِم مِّن کُلِّ بَابٍ‏

ترجمه

(سراى آخرت) باغ‏ هاى جاودانى که آنان و هر کس از پدران و همسران و فرزندانشان که صالح بوده ‏اند بدان داخل مى‏ شوند و فرشتگان از هر درى (براى تبریک و تهنیت) بر آنان وارد مى‏ شوند.

از میان 127 مرتبه‏ اى که «جنّات» و «جنّت» در قرآن آمده، تنها 11 مورد از آن تعبیر «جنّات عدن» دارد که طبق حدیثى از درّالمنثور، به معناى بهشت مخصوص است.
رسول اکرم‏ فرمودند: هر کس مى‏ خواهد زندگى و مرگش همچون زندگى و مرگ من باشد و به «جنّات عدن» که بهشت من است وارد شود، باید علىّ ‏ابن‏ ابیطالب‏ (ع) و ذریّه‏ او را، رهبر و امام خود قرار دهد که آنها در علم و فهم، برترین انسان‏ ها و هادى مردم به سوى هدایت‏ اند.
بارها در قرآن آمده است که افراد صالحِ یک خانواده، در بهشت نیز در کنار هم خواهند بود و از مصاحبت یکدیگر لذت خواهند برد. البتّه ذکر عنوان بعضى از افراد خانواده مثل پدر، همسر و فرزند در آیه شریفه فوق دلالت بر خصوصیّتى ندارد و شامل همه افراد صالح خانواده، اعم از افراد مذکور و مادران، خواهران و برادران نیز مى‏ شود. در ضمن شاید علت عدم ذکر نام مادر آن باشد که مادر، همسر پدر است و مشمول «ازواج» مى‏ گردد، همان گونه که خواهر و برادر، ذریّه پدر، و عمو و عمّه از ذُرارى آباء شمرده مى‏شوند.
آنچه از آیات الهى به دست مى‏ آید این است که فرشتگان، در همه احوال در دنیا و آخرت (برزخ و قیامت) با انسان ارتباط دارند، گاهى بر او درود و صلوات مى‏ فرستند، «یصلى علیکم و ملائکته» گاهى براى او استغفار و طلب بخشش مى ‏کنند، «و یستغفرون للذین آمنوا» و زمانى هم براى او دست به دعا برمى‏ دارند، «ربّنا وادخلهم جنّات عدن» در هنگام مرگ و شروع عالم برزخ نیز با شعار و تلقین «الاتخافوا و لاتحزنوا» و با جمله «سلام علیکم» جان آنها را مى‏ گیرند. «الّذین تتوفّاهم الملائکة طیّبین یقولون سلام علیکم» و در آخرت نیز از هر سو بر آنان سلام مى ‏کنند.
براى بهشت هشت درب ذکر شده که با تعداد اوصافى که براى اولوا الالباب در آیات اخیر شمرده شده مطابقت دارد. گویا هر کدام از این صفت‏ هاى هشت‏‌گانه، درى از درهاى بهشت و راهى به سوى سعادت ابدى را به سوى انسان باز مى‏ کند.
هر پدر و فرزند، هر زن و شوهر و هر آباء و ذریّه‏ اى در بهشت به یکدیگر ملحق نمى‏ شوند و در کنار هم قرار نمى‏ گیرند، زیرا در روز قیامت، انساب و اسباب، کارساز نیستند. «فلا انساب بینهم» و آن روز هر کس در گرو اعمال خویش است، «کلّ نفس بما کسبت رهینه» و جز سعى و تلاش، چیز دیگرى مؤثر نیست، «لیس للانسان الاّ ما سعى‏» بنابراین ورود بعضى از بستگان بر بعضى دیگر، تنها به خاطر لیاقت و صلاحیّت فردى خود آنهاست. مشابه این آیه را مى‏ توان در سوره‏ هاى غافر، آیه 7 و طور آیه 21 نیز مشاهده کرد.


پیام ها
1- شرط ورود به بهشت، صالح بودن است. «و من صلح»
2- خانواده بهشتى، خانواده‏ اى است که بین اعضاى آن همبستگى و صمیمیت در مسیر حق باشد. «صَلَح من ابائهم»
3- توجه به عواطف در اسلام یک اصل است. براى انسان زندگى در بهترین مکان ها ولى بدور از خانواده، صفایى ندارد.«یدخلون ها ومن صلح من آبائهم»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:03

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی